Vad för skyddskläder ska jag ha?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena! Är i hojköpar-tankar nu och funderar över skydskläder. Hojar som ska köras är både något sportigt, typ gixxer från -90 eller fzr från samma tid, men även off road/motard ska kläderna kunna användas till. Vad ska jag välja för att det inte ska se alltför larvigt ut i något av fallen? :näsblod
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Tänker du bara utseendemässigt så kan du väl ha slips och kavaj på dig. Säkerhetsmässigt ska du nog ha skinnställ och skita i hur det ser ut på dina olika hojar. Hur skinnställ funkar offroad, det har jag ingen aning om....det e nog inte byggt för det.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ett goretexställ modell tightare kanske inte heller är så tokigt. Inte så varmt och du kan köra när det regnar också. Men visst. Skinn skyddar bäst.
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Ett tips är att titta på Halvarssons textilkläder i HI-ART, ett material som i tester visat sig ha minst lika bra nötningsmotstånd som skinn. Kolla www.jofama.se , det finns ett antal alternativ där som jag tycker passar både sporthoj och skogshoj. OBS jag jobbar inte på eller har några ekonomiska intressen i Jofama!
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Satsapå bra och riktigt passande hjälm/hjälmar. Och ordentligt ryggskydd/skyddsväst.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Självklart är säkerheten viktigast, men jag trodde att i princip alla godkända skyddsklädar fungerar utmärkt vid klotning?

Ett goretex-ställ låter ju inte helt fel i och med att jag även kommer köra till jobbet/plugget med hojen och inte vill lukta som en kamel när jag kommer fram. Hur bra är goretex skyddsmässigt?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Självklart är säkerheten viktigast, men jag trodde att i princip alla godkända skyddsklädar fungerar utmärkt vid klotning?

Ett goretex-ställ låter ju inte helt fel i och med att jag även kommer köra till jobbet/plugget med hojen och inte vill lukta som en kamel när jag kommer fram. Hur bra är goretex skyddsmässigt?

Well, själva goretexmembranet skyddar inte alls :)
Skillnaden mellan tygställ och skinn är främst att skinnställen är tightare, så skydden sitter bättre på plats vid klotning. Ska du köpa tygställ så se till att det sitter så tight det går.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Självklart är säkerheten viktigast, men jag trodde att i princip alla godkända skyddsklädar fungerar utmärkt vid klotning?

Ett goretex-ställ låter ju inte helt fel i och med att jag även kommer köra till jobbet/plugget med hojen och inte vill lukta som en kamel när jag kommer fram. Hur bra är goretex skyddsmässigt?

Tyg är överlägset när det är lite kallare eller regnar. Ska du ha ett ställ att pendla i så är tyg rätt val. Ska du bara ha stället när du kör på bana eller kör aktivt så hade jag valt skinn.

..men jag trodde att i princip alla godkända skyddsklädar fungerar utmärkt vid klotning?

Det är skillnad mellan budget och kvalitét. "Godkänt" är ingen kvalitetsmärkning utan snarare en "lägstanivå"..

Som någon rekomenderade tidigare så röstar även jag för Halvarsson. Väldigt praktiska, snygga och prisvärda tyg-ställ.
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Mest kommer det bli pendling till och från arbetet samt utflykter och resor. Vad kan ett goretexställ gå på? Funderar på om man kan komma hyfsat billigt undan där och köpa sig ett tvådelat skinnställ också att dra på de gånger läget är rätt.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Mest kommer det bli pendling till och från arbetet samt utflykter och resor. Vad kan ett goretexställ gå på? Funderar på om man kan komma hyfsat billigt undan där och köpa sig ett tvådelat skinnställ också att dra på de gånger läget är rätt.

Du kan få ett textilställ från 3000 och uppåt. Räkna med 10k om du ska ha bra grejjer.

Kolla även på Blocket. Finns gott om ställ där i bra skick.
Där kan du spara 5000.-
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vad kan ett goretexställ gå på?

Ca 5200 om du köper Halvarsson vilket är mitt tips. som du ser här nedan...

Mitt tips:
Halvarsson Korax jacka
Halvarsson Equal byxa


korax_b.jpg

equal_b.jpg
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ca 5200 om du köper Halvarsson vilket är mitt tips. som du ser här nedan...

Mitt tips:
Halvarsson Korax jacka
Halvarsson Equal byxa


korax_b.jpg

equal_b.jpg

Det där var ju dessutom snyggt! :D Får nog bli något liknande och eventuellt något korvskinnslikt om ekonomin tillåter! :tummenupp
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Mest kommer det bli pendling till och från arbetet samt utflykter och resor. Vad kan ett goretexställ gå på? Funderar på om man kan komma hyfsat billigt undan där och köpa sig ett tvådelat skinnställ också att dra på de gånger läget är rätt.

Skulle hellre satsa på ett bra ställ än 2 kanske bra ställ .

Polisen kör med www.rukka.com ställ & dom skulle inte ta på sig något som inte var säkert .

Hur mkt hade du tänkt att lägga på kläder ?

Kolla även blocket finns massor med billiga ställ där som är knappt använda
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Om det heter Halvarssons eller något annat är inte så viktigt
som att allt sitter bra och inte för löst!
Idealiskt ska skydden inte kunna flytta sig om du rör dig eller faller!!!:hoppa

Vissa skydd i kläder är tunna som dom vore urklippta billiga
liggunderlag från ÖB! :gnissla

Tänk även på att materialet i skydden ska vara så hårt/styvt som möjligt!!!
Känn på många skydd i olika kläder så kommer du att fatta vad
och hur jag menar!!!:tummenupp
 
Last edited:

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Kolla blocket!

sjalv kor jag billig, textil, "goretex" jacka med dainese skyddsjacka under = alla skydden sitter pa plats oavsett vad man har over.
Plus ett par bra byxor
 

Björn Engberg

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Borås
Hoj
2008 Kawasaki ZX10R
Hej!

Mitt tips kom upp till oss på Stibix nu i hlegen där har vi hjälm kalas alla hjälmar 40% rabatt. Sen har vi även massor med kläder där har Du 20% rabatt.

Hälsningar Björn / Stibix.se
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Jag köpte ett Halvarsson textilställ ifjol, grymt skönt, sitter perfekt och funkar bra om du ska köra off road en varm dag, skinn = 80-talsbil utan taklucka halvarsson textil = cab :tummenupp
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kanske begagnat skinnställ eller Cordura/Goretexställ, glöm inte ryggskydd och ordentligt på fötterna och händerna:tummenupp, Skinsntäll har jag ett till salu för 400 kr:
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=19073

Jag köpte ett Halvarsson textilställ ifjol, grymt skönt, sitter perfekt och funkar bra om du ska köra off road en varm dag, skinn = 80-talsbil utan taklucka halvarsson textil = cab :tummenupp

JAG skulle nästan vilja påstå att ett mörkt textilställ är ÄNNU varmare en riktigt varm dag, när man rullar har jag aldrig haft problem med att skinn är varmt, när man stannar steks man i oavsett om det är skinn el textil vid mörka färger..
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top