Glöm ej bra handskar och stövlar!
Händer och fötter är utsatta när du kraschar, och de är dessutom väldigt svåra att laga.
Själv har jag nyss kraschat med en Dainese Safety Jacket (bättre än en jacka med skydd i då skydden generellt sätt sitter på plats bättre i en Safety Jacket), Lindstrands jacka samt byxor (textil), stövlar av lite mjukare variant, Nolan X701 samt textilhandskar med knogskydd i carbon.
Fick några små skrapsår medans all utrustning var helt sönderkörd. Gled/rullade/studsade kanske 30-40m från 110-0km/h.
Var nyss och köpte ny utrustning. Köpte likadan Safety Jacket, bytte dock upp mig till Rukkas Goretex-byxor, Lindstrands jacka (lite bättre modell), stabilare stövlar, Shoei XR1000 samt Handskar i skinn med skydd för knogar samt på fingerlederna och några skydd för sidan av handen. Hade jag haft denna utrustning hade jag klarat mig skadefritt från förra vurpan då skadorna där berodde på att byxorna inte satt tillräckligt bra så att jag skrapade höften (väldigt ytligt dock) samt öm i ena handen, vilket de nya handskarna nog hade klarat.
Pruta aldrig på utrustningen, händer en olycka kommer man vara sina skydd otroligt tacksam.