Vad för skyddskläder ska jag ha?

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Kanske begagnat skinnställ eller Cordura/Goretexställ, glöm inte ryggskydd och ordentligt på fötterna och händerna:tummenupp, Skinsntäll har jag ett till salu för 400 kr:
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=19073



JAG skulle nästan vilja påstå att ett mörkt textilställ är ÄNNU varmare en riktigt varm dag, när man rullar har jag aldrig haft problem med att skinn är varmt, när man stannar steks man i oavsett om det är skinn el textil vid mörka färger..
Och du har ett halvarssonsställ från -07 med outlast, viss skillnad på ett sånt ställ och ett vanligt textil... måste jämföra med det jag pratar om, annars blir det galet :p
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
JAG skulle nästan vilja påstå att ett mörkt textilställ är ÄNNU varmare en riktigt varm dag, när man rullar har jag aldrig haft problem med att skinn är varmt, när man stannar steks man i oavsett om det är skinn el textil vid mörka färger..

Håller med där förutom kanske byxorna. Har gärna skinnjackan + textilbyxorna på när det är varmt. Inte lika klibbigt skulle jag vilja säga. Sedan att det på närmre håll ser ut som faen är en annan sak...
 

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Växjö
Hoj
vtr1000f
Håller med där förutom kanske byxorna. Har gärna skinnjackan + textilbyxorna på när det är varmt. Inte lika klibbigt skulle jag vilja säga. Sedan att det på närmre håll ser ut som faen är en annan sak...

Testa funktionsunderställ (100% polyester) under skinnstället så ska du se att det inte blir ett med huden efter en svettig hojrunda.

Själv har jag båda mina krascher varit jävligt glad för mina ordentliga stövlar och åtsittande skinnställ med hårda plastskydd. Och angående billiga textilställ: vanliga vardagskläder är snyggare och skyddar lika (o)bra.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Testa funktionsunderställ (100% polyester) under skinnstället så ska du se att det inte blir ett med huden efter en svettig hojrunda.

Själv har jag båda mina krascher varit jävligt glad för mina ordentliga stövlar och åtsittande skinnställ med hårda plastskydd. Och angående billiga textilställ: vanliga vardagskläder är snyggare och skyddar lika (o)bra.

Tack för tipset! Ska till att testas i sommar. :tummenupp

Ok, det är ett par jofama byxor med hårda plastskydd. Kraschbeprövade( räddade nog mitt knä ) med mindre skada på än Alpinestar jackan. Fast jackan var klart mest utsatt...

Skyddskläder ska sitta tight, bekvämt och andas. En okoncentrerad biker är obra.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Jag skulle satsa på två uppsättningar kläder.
Jag själv har ett skinnställ för gata och Lindstrands offroadbyxa och en goretexjacka eller rejäl skyddsväst för offroadåkning.
Blev faktiskt inte så dyrt med offroadgrejerna.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Glöm ej bra handskar och stövlar!
Händer och fötter är utsatta när du kraschar, och de är dessutom väldigt svåra att laga.

Själv har jag nyss kraschat med en Dainese Safety Jacket (bättre än en jacka med skydd i då skydden generellt sätt sitter på plats bättre i en Safety Jacket), Lindstrands jacka samt byxor (textil), stövlar av lite mjukare variant, Nolan X701 samt textilhandskar med knogskydd i carbon.

Fick några små skrapsår medans all utrustning var helt sönderkörd. Gled/rullade/studsade kanske 30-40m från 110-0km/h.

Var nyss och köpte ny utrustning. Köpte likadan Safety Jacket, bytte dock upp mig till Rukkas Goretex-byxor, Lindstrands jacka (lite bättre modell), stabilare stövlar, Shoei XR1000 samt Handskar i skinn med skydd för knogar samt på fingerlederna och några skydd för sidan av handen. Hade jag haft denna utrustning hade jag klarat mig skadefritt från förra vurpan då skadorna där berodde på att byxorna inte satt tillräckligt bra så att jag skrapade höften (väldigt ytligt dock) samt öm i ena handen, vilket de nya handskarna nog hade klarat.

Pruta aldrig på utrustningen, händer en olycka kommer man vara sina skydd otroligt tacksam.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top