MR Z
Med TL´n är man herre över åskan!
- Gick med
- 3 Sep 2004
- Ort
- Västerås
- Hoj
- Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Efter att ha bläddrat runt i årets MC-kataloger och kollat in respektive tillverkares modeller så konstaterar jag förundrat: Vad i helskotta håller de på med hos Honda? Då speciellt de som designar hojarna?!
Först lite historia: 1988 visades den nya VFR750RR (RC30) och mc-världen hyllade den då den otroligt exklusiva och potenta gatracern. Men en saftig prislapp på, om jag inte minns fel, 112.000:- blev den för dyr för gemene man. Men vilken skapelse!
1992 kom så CBR900RR Fireblade! Så snygg, potent och framför allt lätt. Försäljningssuccé!
Sen har vi sett läckra modeller som XR650R, SP1(2) ursprungliga Hornet 600, CBR600RR mfl.
Men vad har vi nu? VFR 1200. Hur fan ser den kåpan ut? Kjellekåpan och Windjammer från 70-talet, allt är förlåtet!
CBR 650F. Eh what? 650cc och effekt lägre än märkets egna 600 från -87! Pinsamt!
CTX700? Gjort själv? Och det blir värre. Håll i er:
NC750 Vultus! Jag saknar ord! Vad är det för något??!?
CBR 1000RR, 181hk 2016 är ju jäsp pinsamt!
För att inte tala om RC213V-S. 159 hk hade en 750 för 10 år sedan! (GSX-R)
CRF 1000 Africa Twin. Snygg faktiskt. Men vänta, är den strypt? 94 hk ur 1000cc?! Den effekten imponerade 1980!
Ja ni ser listan kan göras lång! Som sagt vad håller de på med. Vet flera Honda-handlare som sliter sitt hår just nu! Jag menar Vultus!! Ingen kioskvältare direkt!
Nej låt oss drömma vidare. Tänk en ny RC30, samma grunddesign och lack, (tänk Ducati 916, sen 1098) och sen data som en Aprilia RSV4! Eller en ny XR650R! Data som en KTM690, men som håller! Garanterad succé!
Honda R.I.P
Först lite historia: 1988 visades den nya VFR750RR (RC30) och mc-världen hyllade den då den otroligt exklusiva och potenta gatracern. Men en saftig prislapp på, om jag inte minns fel, 112.000:- blev den för dyr för gemene man. Men vilken skapelse!
1992 kom så CBR900RR Fireblade! Så snygg, potent och framför allt lätt. Försäljningssuccé!
Sen har vi sett läckra modeller som XR650R, SP1(2) ursprungliga Hornet 600, CBR600RR mfl.
Men vad har vi nu? VFR 1200. Hur fan ser den kåpan ut? Kjellekåpan och Windjammer från 70-talet, allt är förlåtet!
CBR 650F. Eh what? 650cc och effekt lägre än märkets egna 600 från -87! Pinsamt!
CTX700? Gjort själv? Och det blir värre. Håll i er:
NC750 Vultus! Jag saknar ord! Vad är det för något??!?
CBR 1000RR, 181hk 2016 är ju jäsp pinsamt!
För att inte tala om RC213V-S. 159 hk hade en 750 för 10 år sedan! (GSX-R)
CRF 1000 Africa Twin. Snygg faktiskt. Men vänta, är den strypt? 94 hk ur 1000cc?! Den effekten imponerade 1980!
Ja ni ser listan kan göras lång! Som sagt vad håller de på med. Vet flera Honda-handlare som sliter sitt hår just nu! Jag menar Vultus!! Ingen kioskvältare direkt!
Nej låt oss drömma vidare. Tänk en ny RC30, samma grunddesign och lack, (tänk Ducati 916, sen 1098) och sen data som en Aprilia RSV4! Eller en ny XR650R! Data som en KTM690, men som håller! Garanterad succé!
Honda R.I.P