Alla tillverkare vet ju hur receptet ser ut. Bygg den värsta hojen så säljer den, åtminstone i Sverige, åtminstone på Sporthoj.com...
Ber redan nu om ursäkt för ett låååångt inlägg...
Honda har ju genom åren presenterat relativt många snackisar, dvs den hoj som det snackats mest om just den perioden.
CB750
CBX1000
VF750
RC30/45
CBR900RR
CBR1000RR -08
CBR1000RR -09 med fungerande sportABS
1992 när Honda släppte Fireblade så var det en revolution. Lätt, kompakt, liten men relativt lite effekt. Här sattes ribban för en modern sporthoj, punkt! Inte bäst men mest körbar!
Allting efter detta har varit samma recept men med lite varianter.
1994 kom förresten design in i bilden när Ducati släppte 916. Den var inte i närheten prestandamässigt mot japanerna, åtminstone inte rakt fram, men den byggde egentligen också på samma recept som CBR900, dvs lätt, kompakt, inte en massa effekt utan mer körbar, riktiga sporthojar med betoning på sport. 916 tvingade dock japanerna att även bygga snygga hojar...
Måste ju givetvis kasta in en eloge till Suzuki som om man ska vara noggrann byggde den första riktiga sporthojen redan 1985 och 1986 med GSXR 750/1000. Tyvärr hade de försakat väghållningen ganska mycket så de var lite före sin tid, vilket märktes på viktökningen de närmaste åren för att bygga in stabilitet igen. GSXR 1100 ökade med 34 kg mellan 1986 till 1993!!!!
Nästa Honda som gjorde väsen av sig var ju först 2008 där de återigen satsade på väghållning och körbarhet, samt -09 med den första fungerande sportABS:en. Inte värst men körbar. Vi vanliga dödliga kunde köra fort med dessa maskiner.
Så ser historiken ut men det blir intressant först när man tittar på de hojmodeller som sålts bäst. Sporthojarna och i synnerhet värstinghojarna i 1000-klassen är de minst lönsamma i hela sortimentet. Det som säljs är ju "vanliga" hojar.
När CBX 1000 och GSX 1100 var värst i början på 80-talet så skrevs det spaltmeter om dem, men det som såldes 1980-83 var CB650 som det inte skrevs ett skit om. CB650 var en riktig dynghoj som var tokslö och vobblade friskt, men den var en riktig kassako.
I modern tid så är det ER6 som varit utmärkande, 2000-talets CB650. Kawasaki har förmodligen tjänat massor med deg på den modellen. De senaste åren har det ju annars varit BMW GS1200 som sålts bäst, stor, tung och slö men körbar, vilket tilltalar normalknutten.
50% av de hojar som säljs just nu är för övrigt någon form av offroad- eller adventurehoj, vilket givetvis föranleder Honda att damma av sin Africa Twin i modern tappning och precis som vanligt med Honda så bygger de inte en värsting utan någonting som är körbart och tilltalar kundens bristande förmåga på att köra hoj.
Jag är ganska (väldigt) säker på att den nya Africa Twin kommer att vinna en hel del tester och bli en storsäljare världen över. Honda vet hur man bygger cyklar som tilltalar massorna vilket i vår värld innebär "tråkig" men i en businessvärld betyder framgång...