Vad fan har hänt med Honda?

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Mr Z skriver
Kanske för att vi som kör MC till stor utsträckning är gubbar.
Är du tveksam, fråga din dotter eller din son vid vilken ålder man är "gubbe" !
Och har du inga egna barn kan du ju ställa frågan till nån av dina vänners barn !

Min pojke är 6 år och jag själv är 42 år. För honom är jag definitivt en gubbjävel!
Inget fel med att vara gubbe och köra gubbhoj. Men varför är Hondas hojar i det segmentet så jävla fula!?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Nja, riktigt så illa är det ju inte. CBR1000 vann ju brittiska superbike senast 2013 och kom 5:a i år (2015). I World Superbike kom CBR1000 på 6:e och 7:e plats. Långt före den "fantastiska", moderna, bästsäljande BMW S1000RR kom först på 12:e plats. Inte så illa pinkat för Hondan som är äldst i startfältet... :)

Tittar vi på AMA/MotoUSA serien så är den dominerad av Yamaha och Suzuki, dvs konstruktioner från 2009. BMW brukar ligga på 11-12:e plats även där.

Vi är i allmänhet lite trångsynta när det gäller motorcyklar, just att nya grejer alltid är överlägsna vilket bevisligen inte är fallet. På en hoj är det ALLTID föraren som avgör hur "bra" eller hur fort det går, vi blir lätt lurade av teknologiska finesser...:)

Fast det är väldigt beroende på vilka regler som gäller i de olika mästerskapen hur man placerar sig och vilken support man har i ryggen.
Mycket bättre att titta på superstock isf och i bsb stk hittar du INGEN Honda och i wsbk är det likadant (av 35 startande...). AMA är ju lite av ett skämt men där har ju Suzuki och Yamaha nästan fullt fabriksstöd medans de andra tillverkarna knappt satsar alls och den enda Hondan övergavs av föraren som istället ville köra en rsv4 i stk....

6 och 7 vet både du och jag att det inte betyder något alls för ett team som tenkate samt att dom var lika nära täten som Aleix Espargaro i MGP.

Att kunnandet hos Honda är störst inom racing i världen säger få emot men jag ser inte det i firebladen.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Att ta upp ett test där ens egen hoj placerar sig bra är lite som att säga att frugan är snyggast i ett rum fullt av playboymodeller....

Nakna segmentet är inte heller beroende av mest hk på samma sätt som sh där körbarhet först kommer på tal då hk är ganska lika. Sporthojar är i grunden tävlingsmaskiner och bedöms således helt annorlunda än alla andra segment och förutom Honda är det endast Suzuki som är lika långt efter i utvecklingen men det kommer en ny gsxr i sommar som ska vara i paritet med de andra i klassen.
Nya firebladen kommer 2017 åtta år efter s1000rr kom och satte nya parametrar vilket är kass ur alla synvinklar.
Honda har ju även ett tidigare talesätt som lyder: We dont race to sell more, we sell to be able to race.
Det känns bara som det stämmer på motogp då cbr1000rr inte varit konkurrenskraftig på åratal.

Nu var det bara en tillfällighet att det just blev en hoj som jag äger som jag tog upp, det var bara att visa att även en motorsvag och föråldrad modell kan vara konkurrenskraftig och att det är alltid helheten som avgör i slutändan.

Fast borde det inte vara ännu viktigare att "helheten" styr på sporthojar, med högre motorstyrka så blir ju behovet av riktigt bra bromsar och väghållning ännu större. Såvida man har andra ambitioner än att bara kör snabbt rakt fram vill säga..

Jag har kört både CB1000R och Z1000, och jag tycker nog faktiskt att Z1000 är en roligare hoj. Men Z1000 största svaghet är den underdimensionerade fjädringen som ger upp när man börjar pressa lite. Z800 är trevligare än Z1000 dessutom, och den har ju inte alls lika mycket hästar. :3freak
Utväxlingen gör ju rätt mycket för hur hästarna upplevs, tillsammans med motorkaraktären.

Själv är jag faktiskt ganska nöjd nånstans runt 140 hästar, känner inget behov av mer, och när jag provkört hojar med mer så väcker det inte något direkt begär heller, det går fortare och det är lättare att lyfta framhjulet men...
Jag vill ha mer bus. :D Snabbsvängt, stadigt chassi med en lite lagom arg motor. :rock
Nu ska jag bara hitta en sån hoj med. :gnissla

Som sagt, det var bara ett exempel, har absolut inget emot Z1000. Det stod faktiskt mellan Z1000 och CB1000R när jag kollade efter hojar sist.

Själv så skulle 140 hästar inte sitta fel, dock är det avsaknaden av kåpor det som jag saknar allra mest :)

Jag skriver att jag tror och inte att det ÄR på något visst sätt.. Inte att jag är talesman för hela västvärlden:D Sporthoj.com är ett forum där vi diskuterar, jag skriver bara vad jag tycker:tummenupp
Jag har aldrig sagt att flest hästar betyder bäst sporthoj heller..

Det finns en lista med de 10 mest sålda hojarna i världen över 500cc, den domineras av flera HD och Yamaha-modeller samt en BMW och en Ducati (scrambler).

Tycker det är intressant att inte en enda Honda är med bland de 10 mest sålda över 500cc när Honda totalt säljer nästan 18 miljoner hojar per år inklusive <-500cc hojar. Måste väl ändå betyda att det ligger viss logik bakom att denna tråd finns överhuvudtaget?

Absolut, man ska säga vad man tycker! :tummenupp
Det var bara att du lät så självsäker att det var allas uppfattning, medans jag inte tror att så är fallet :)

Jag har själv inte sett den listan men det kan ju vara så, men är verkligen Firebladen så svag bland sina konkurrenter? Hade för mig att Firebladen som kom 2008 verkligen var ett lyft och var det året "bäst" ?
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Hur kan man klaga på Vultus, den är ju verkligen Akira som fan? :4skrika Ser fram emot att någon dåre gör ett rejält bygge på den :näsblod

Angående att Honda är tråkiga så är väl deras NC700/700 extremt populära i södra Europa som bruksfordon. Anledningen till att deras hojar är så tråkiga just nu tror jag mest är att de inte brytt som om att köra igång igen sen senaste ekonomiska krisen. Det är väl ändå bara Yamaha som lyckats erbjuda något i klass med de europeiska tillverkarna på sistone ändå, så det känns mer som ett japanskt problem än något annat.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Titta på 1988 års Africa Twin 650. Originalet. Jämför den med samma årsmodell av BMW R 100 GS. De flesta tycker nog att Hondan känns ljusår mer modern, fräsch och eftertraktad.

Om man gör samma jämförelse mellan 2016 års modeller får man ju svar på huruvida Honda har behållit sin position eller inte. Jag tycker det verkar som att Honda har nöjt sig med att vara medelmåttigt spännande 2016, medan man 1988 ville vara mest spännande.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2016-01-10 kl. 17.19.10.jpg
    Skärmavbild 2016-01-10 kl. 17.19.10.jpg
    109.4 KB · Visningar: 90
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Nu var det bara en tillfällighet att det just blev en hoj som jag äger som jag tog upp, det var bara att visa att även en motorsvag och föråldrad modell kan vara konkurrenskraftig och att det är alltid helheten som avgör i slutändan.

Fast borde det inte vara ännu viktigare att "helheten" styr på sporthojar, med högre motorstyrka så blir ju behovet av riktigt bra bromsar och väghållning ännu större. Såvida man har andra ambitioner än att bara kör snabbt rakt fram vill säga..


Jag har själv inte sett den listan men det kan ju vara så, men är verkligen Firebladen så svag bland sina konkurrenter? Hade för mig att Firebladen som kom 2008 verkligen var ett lyft och var det året "bäst" ?

Nu känns det lite som du inte har koll på vad som händer med sporthojar idag då samtliga är utrustade med abs, tc, anti wheelie och olika effektlägen. Även om bromsar och fjädring inte är tävlingsgrejer så har samtliga numera ett väldigt litet steg dit till skillnad från 10år sen och dom var ändå ganska bra. Så alla nya hojar har saker som tyglar och hjälper föraren i den mån som är möjligt och jag skulle säga att en ny literklubba av valfritt märke är långt mycket säkrare än en dito från 2006 trots mer effekt.

2008 års fireblade är grym men sen kom s1000rr, zx10 och rsv4 som alla slog den på olika områden. Honda är bra på att göra välbalanserade hojar och på gatan duger den lika bra som de andra men på bana står den sig slätt mot alla utom Suzuki.
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Honda är bra på att göra välbalanserade hojar och på gatan duger den [CBR 1000 RR] lika bra som de andra men på bana står den sig slätt mot alla utom Suzuki.
Trådstarten handlade om Hondas hela modellprogram. Är ju lite onödigt att CBR 1000 RR stöts och blöts här i tråden eftersom den är ett så tydligt undantag från ämnet.

Hade Africa Twin kunnat vara ett annat undantag? Vad hade behövts då? Hade den i så fall kunnat konkurrera med KTM och BMW? Kanske finns det många potentiella köpare som tycker att KTM och BMW ser för konstiga ut och tycker bättre om Hondans lättsmälta utseende, smala midja och mjukt trummande parallelltwin?

Eller underskattar de flesta på förhand nya Africa Twin? Kanske är den en dräpare på grusvägar och i sanden om den får crossdäck och finjusterad fjädering och körställning?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Trådstarten handlade om Hondas hela modellprogram. Är ju lite onödigt att CBR 1000 RR stöts och blöts här i tråden eftersom den är ett så tydligt undantag från ämnet.

På ett sporthojsforum, i en tråd om att världens främsta tillverkare av racemotorcyklar tappat greppet så ska vi inte diskutera deras sporthojar som verkar följa samma trend?

Hur tänkte du nu?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hahaha! Jag blev också tvungen att googla och detta kom upp :D

View attachment 426011

Fyfan, nu vet jag varifrån Honda snott design-idén till detta missfoster!

Kollade tv-tablån och fick se att 12:an ska köra en av Stallones skitfilmer, denna kväll Dredd. Det är fan därifrån Vultus fått sina utomkvedsgener! :zpy Hittar förstås ingen bättre bild, men:
dredd.jpg
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
...en tråd om att världens främsta tillverkare av racemotorcyklar tappat greppet...?
Trådstartaren hackade inte på CBR 1000 RR eller CBR 600 RR, utan på hur Honda har utvecklats och förändrats över tid. Framför allt utseendet på hojarna. Att modellprogrammet består av så många slätstrukna och fula tråkhojar.

De har ju inte alls ”tappat greppet” om sina racemotorcyklar, som du kallar dem. Honda är den enda japansk tillverkare som har en produktionsracer i sitt sortiment (NSF 250 R) och de har nyligen släppt den dyraste och mest avancerade sporthojen någonsin (RC 213 V-S). Och prototypen RC 213 V verkar inte precis ligga efter de andra tillverkarna i fråga om teknisk utveckling. Så att Honda skulle ha ”tappat greppet” är ju långt ifrån sant.

Däremot har deras modellprogram av landsvägshojar varit ganska slätstruket ganska länge; men deras bästa sporthojar är ju inte de mest lysande exemplena på det.

:)

PS. Honda berättade ju dessutom nyligen att både en helt ny Fireblade och en dyrare RVF 1000 är på gång. Det verkar troligt att båda två kommer matcha och kanske överträffa BMW S 1000 RR och R1. DS
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2016-01-10 kl. 21.59.57.jpg
    Skärmavbild 2016-01-10 kl. 21.59.57.jpg
    98.5 KB · Visningar: 75
  • Skärmavbild 2016-01-10 kl. 22.01.18.jpg
    Skärmavbild 2016-01-10 kl. 22.01.18.jpg
    116.8 KB · Visningar: 83
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Trådstartaren hackade inte på CBR 1000 RR eller CBR 600 RR, utan på hur Honda har utvecklats och förändrats över tid. Framför allt utseendet på hojarna. Att modellprogrammet består av så många slätstrukna och fula tråkhojar.

De har ju inte alls ”tappat greppet” om sina racemotorcyklar, som du kallar dem. Honda är den enda japansk tillverkare som har en produktionsracer i sitt sortiment (NSF 250 R) och de har nyligen släppt den dyraste och mest avancerade sporthojen någonsin (RC 213 V-S). Och prototypen RC 213 V verkar inte precis ligga efter de andra tillverkarna i fråga om teknisk utveckling. Så att Honda skulle ha ”tappat greppet” är ju långt ifrån sant.

Däremot har deras modellprogram av landsvägshojar varit ganska slätstruket ganska länge; men deras bästa sporthojar är ju inte de mest lysande exemplena på det.

:)

PS. Honda berättade ju dessutom nyligen att både en helt ny Fireblade och en dyrare RVF 1000 är på gång. Det verkar troligt att båda två kommer matcha och kanske överträffa BMW S 1000 RR och R1. DS

Alltid samma sak med dig.

Trots att du är inne på ditt tredje konto så ändrar du ingenting utan drar saker utanför ämnet och klipper citat så de passar dig. Att tappa greppet kan förstås tydas helt fel vilket du återigen gör för att det passar dig istället för att se det som att de andra tillverkarna tagit greppet om sh marknaden.

Du visar på två hojar där en inte ens får köras på gata och en du inte får tävla med och som kostar nästan 2mkr. Jag har hela tiden pratat om gathojar som trots allt ska kunna göras till racehojar men med din logik tycker jag de hojar du nämner verkar helt ointressanta jämfört med suter500.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Alltid samma sak med dig.

Trots att du är inne på ditt tredje konto så ändrar du ingenting utan drar saker utanför ämnet och klipper citat så de passar dig. Att tappa greppet kan förstås tydas helt fel vilket du återigen gör för att det passar dig istället för att se det som att de andra tillverkarna tagit greppet om sh marknaden.

Du visar på två hojar där en inte ens får köras på gata och en du inte får tävla med och som kostar nästan 2mkr. Jag har hela tiden pratat om gathojar som trots allt ska kunna göras till racehojar men med din logik tycker jag de hojar du nämner verkar helt ointressanta jämfört med suter500.
Förstår inte riktigt vad du menar med att inte ändra sig, men du skrev att Hondas sporthojar verkar följa samma trend som resten av modellprogrammet. Jag svarade att det inte alls verkar vara på det viset och anförde några exempel, både sporthojar och racemotorcyklar (det senare ett ord som du använde). Förstår inte riktigt vad det finns att bli arg över.

:)
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Ett par Yamaha-modeller som ser ganska funky ut som vi inte får i Europa. Säkert perfekta runt stan och på småvägar. Gillar den udda uppsynen! Kanske för okonventionella för Norden?
 

Bifogat

  • color01_001zoom-1.jpg
    color01_001zoom-1.jpg
    251.6 KB · Visningar: 117
  • color01_001zoom.jpg
    color01_001zoom.jpg
    320.7 KB · Visningar: 118

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Alla tillverkare vet ju hur receptet ser ut. Bygg den värsta hojen så säljer den, åtminstone i Sverige, åtminstone på Sporthoj.com... :)

Ber redan nu om ursäkt för ett låååångt inlägg... :)

Honda har ju genom åren presenterat relativt många snackisar, dvs den hoj som det snackats mest om just den perioden.
CB750
CBX1000
VF750
RC30/45
CBR900RR
CBR1000RR -08
CBR1000RR -09 med fungerande sportABS

1992 när Honda släppte Fireblade så var det en revolution. Lätt, kompakt, liten men relativt lite effekt. Här sattes ribban för en modern sporthoj, punkt! Inte bäst men mest körbar!
Allting efter detta har varit samma recept men med lite varianter.

1994 kom förresten design in i bilden när Ducati släppte 916. Den var inte i närheten prestandamässigt mot japanerna, åtminstone inte rakt fram, men den byggde egentligen också på samma recept som CBR900, dvs lätt, kompakt, inte en massa effekt utan mer körbar, riktiga sporthojar med betoning på sport. 916 tvingade dock japanerna att även bygga snygga hojar... :)

Måste ju givetvis kasta in en eloge till Suzuki som om man ska vara noggrann byggde den första riktiga sporthojen redan 1985 och 1986 med GSXR 750/1000. Tyvärr hade de försakat väghållningen ganska mycket så de var lite före sin tid, vilket märktes på viktökningen de närmaste åren för att bygga in stabilitet igen. GSXR 1100 ökade med 34 kg mellan 1986 till 1993!!!!

Nästa Honda som gjorde väsen av sig var ju först 2008 där de återigen satsade på väghållning och körbarhet, samt -09 med den första fungerande sportABS:en. Inte värst men körbar. Vi vanliga dödliga kunde köra fort med dessa maskiner.

Så ser historiken ut men det blir intressant först när man tittar på de hojmodeller som sålts bäst. Sporthojarna och i synnerhet värstinghojarna i 1000-klassen är de minst lönsamma i hela sortimentet. Det som säljs är ju "vanliga" hojar.
När CBX 1000 och GSX 1100 var värst i början på 80-talet så skrevs det spaltmeter om dem, men det som såldes 1980-83 var CB650 som det inte skrevs ett skit om. CB650 var en riktig dynghoj som var tokslö och vobblade friskt, men den var en riktig kassako.

I modern tid så är det ER6 som varit utmärkande, 2000-talets CB650. Kawasaki har förmodligen tjänat massor med deg på den modellen. De senaste åren har det ju annars varit BMW GS1200 som sålts bäst, stor, tung och slö men körbar, vilket tilltalar normalknutten.
50% av de hojar som säljs just nu är för övrigt någon form av offroad- eller adventurehoj, vilket givetvis föranleder Honda att damma av sin Africa Twin i modern tappning och precis som vanligt med Honda så bygger de inte en värsting utan någonting som är körbart och tilltalar kundens bristande förmåga på att köra hoj.

Jag är ganska (väldigt) säker på att den nya Africa Twin kommer att vinna en hel del tester och bli en storsäljare världen över. Honda vet hur man bygger cyklar som tilltalar massorna vilket i vår värld innebär "tråkig" men i en businessvärld betyder framgång...:)
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
2 st handlare i Västerås har slutat sälja Honda. Eller som en handlare uttryckte sig; då Honda ej kan leverera cyklar som våra kunder vill ha, återstår det för oss att saluföra andra märken.
Honda behöver rycka upp sig! Er6an säljer bra pga mixen prisvärdhet, körglädje och utseende. Det gäller även Yamahas MT serie och Ducce Monster. Sen om det finns köpare som tycker Hondas NC hojar är sexiga och fulla av körglädje får det stå för dem! Tråkigt bara, Honda kan ju, det har de visat otaligt många gånger i historien!
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
De senaste åren har det ju annars varit BMW GS1200 som sålts bäst, stor, tung och slö...
Nja, ända sedan 2007 har faktiskt R 1200 GS varit BMW´s bäst säljande modell. Inte de senaste åren alltså, utan de senaste tio åren.

Och så himla tung är den inte heller. 238 fulltankade kilo är som Kawasaki H2. Och slö stämmer inte. Eftersom låg- och mellanregistret är så starkt och chassit så balanserat går det att köra ruskigt fort med R1200GS. Tyska motorcyklister är inte kända för att köra långsamt...

:)

PS. Nya Bike damp just ner! Kanske har för många dömt ut nya Africa Twin för snabbt... DS.

PPS. Men nog heter det ”vart du än vill åka” och inte ”var du än vill åka”... DDS.
 

Bifogat

  • af.jpg
    af.jpg
    232 KB · Visningar: 109
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nja, ända sedan 2007 har faktiskt R 1200 GS varit BMW´s bäst säljande modell. Inte de senaste åren alltså, utan de senaste tio åren.

Och så himla tung är den inte heller. 238 fulltankade kilo är som Kawasaki H2. Och slö stämmer inte. Eftersom låg- och mellanregistret är så starkt och chassit så balanserat går det att köra ruskigt fort med R1200GS. Tyska motorcyklister är inte kända för att köra långsamt...

:)

PS. Nya Bike damp just ner! Kanske har för många dömt ut nya Africa Twin för snabbt... DS.

PPS. Men nog heter det ”vart du än vill åka” och inte ”var du än vill åka”... DDS.

BMW:s bäst säljande ja, men jag snackar om sveriges bäst säljande hoj... :)

I min värld så är 238 kg tungt, åtminstone i skogen... Om jag skruvar fast min 350 enduro på sidan av KTM 690:n så blir det ungefär samma vikt som 1 BMW... :-D

...och slö är den, tycker jag. Hoppa från GS:en till en KTM 1190 eller 1290, då känns BMW:n trött. Därmed inte sagt att det inte går att köra fort med den, det hänger ju på föraren och har ganska lite med hojen att göra... Effekt och att det går fort hänger väldigt sällan ihop :):tummenupp
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
...jag snackar om sveriges bäst säljande hoj... :)
Tja, den är även Europas bäst säljande hoj, sedan många år.

I min värld så är 238 kg tungt...
Det finns faktiskt en objektiv värld bortom våra personliga preferenser, så vi behöver inte använda varken dina eller mina ”världar” för att avgöra vad som är tungt.

...och slö är den, tycker jag.
Samma sak här.

...att köra fort...har ganska lite med hojen att göra...
När tidningar (oavsett nationalitet) mäter skillnader i varvtider är det ytterst sällan som alla hojar i testet finns representerade för snabbast individuella varv. Det är alltid en eller två hojar som förarna sätter sina snabbaste varv med. Det har alltså ganska mycket med hojen att göra.

:)
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top