Vad fan har hänt med Honda?

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
När jag får råd kommer jag nog att byta min 954:a mot en sådan här. Fantastiskt snygg tycker jag och säkert bra i övrigt också. Det är för mig mycket viktigare jämfört med underlägsenhet i effekt mot de fulaste.
honda-cbr-1000-rr-sp.jpg
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Föredrar den i svart iof, men av alla literhojjar är Fireblade från 2008 o senare snyggast!!
Ja orginalet -92 och 2003 är i samma klass.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jag håller med lite om det här med honda de senaste åren.

En sak jag kan rekomendera är att googla Honda concept motorcycles 2015 tex och sedan göra det på övriga japanska tillverkare. Då får man lite översikt hur vidare de ligger på latsidan motsvarande de andra.

Ända riktigt roliga honda Har just nu i en fräck Roadster.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Jag tror inte att någon här skriver att Honda är ett värdelöst företag. Bara att de inte gör hojar som får det att vattnas i munnen för oss i västvärlden i dagsläget och särskilt då för oss som surfar på sporthoj.com och gillar sporthojar eller iallafall sportigare hojar. Det är helt oväsentligt för mig personligen vad och hur mycket ett företag säljer i Asien, förutom som en form av garanti att det är ett seriöst företag men många nöjda ägare.

PS. Jag har själv ägt en VTR, CBR600RR -07 och en Fireblade -08. Hade jag köpt en helt ny hoj idag så hade det inte blivit en Honda. Utan nya R1.

Fast nu skrev jag ju inte nått om att företaget var värdelöst...

Har man antalet hästkrafter som viktigaste prioritering så kan jag förstå att man kan bli missnöjd.
Personligen så tycker jag att det är helheten som är det väsentliga.

Som exempel så såg jag ett test i Motorrad i somras, trots att cb1000r har en gammal design och kraftmässigt underlägsen konkurrenterna så placerades den bättre än z1000. Med sporthoj logik så borde z1000 varit betydligt bättre eftersom den har ju ungefär 25 hästar mer...

Men vill heller inte påstå att Honda är bäst för det är den inte...
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Som exempel så såg jag ett test i Motorrad i somras, trots att cb1000r har en gammal design och kraftmässigt underlägsen konkurrenterna så placerades den bättre än z1000. Med sporthoj logik så borde z1000 varit betydligt bättre eftersom den har ju ungefär 25 hästar mer...

Men både CB1000 och Z1000 är ju gunghästar och inte sporthojar...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hästkrafter och hastighetsmätare brukar sällan stämma på sporthojar.
Ju fortare man kör desto mer fel på mätaren. :fakta

Man skall inte tro på allt man läser, glöm inte bort att journalisterna är köpta av branschen :dummer
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Jag tror inte att någon här skriver att Honda är ett värdelöst företag. Bara att de inte gör hojar som får det att vattnas i munnen för oss i västvärlden i dagsläget och särskilt då för oss som surfar på sporthoj.com och gillar sporthojar eller iallafall sportigare hojar. Det är helt oväsentligt för mig personligen vad och hur mycket ett företag säljer i Asien, förutom som en form av garanti att det är ett seriöst företag men många nöjda ägare.

PS. Jag har själv ägt en VTR, CBR600RR -07 och en Fireblade -08. Hade jag köpt en helt ny hoj idag så hade det inte blivit en Honda. Utan nya R1.

Jag svarade på den som citerade mitt inlägg, var bara ett tydliggörande...

Så du är talesman för alla hojåkare i västvärlden och även sporthoj, intressant.
Men jag tror faktiskt att det är många som inte håller med dig, det finns faktiskt fler kriterier än bara motorstyrka, i min värld är det helheten som är det som är mest relevant, inte nån enskild specifikation.

Jag tog ju ett exempel i mitt förra inlägg som jag skrev för några veckor sen..

Det handlade om ett mctest i motorrad som jag läste i somras, då kom CB1000R före Z1000 trots att den sistnämnda borde enligt gällande "sporthoj logik" vunnit ganska så enkelt eftersom den har 25 hästar mer.
Det som även talade emot Hondan är ju att den börjar bli rätt så föråldrad med tanke att det inte har hänt nått sen den kom 2008, medans Kawan fick en rejäl uppdatering 2011, trots det räckte inte Kawan ända fram...

- - - Updated - - -

Men både CB1000 och Z1000 är ju gunghästar och inte sporthojar...

Vad har det för relevans när vi diskuterar Honda generellt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag svarade på den som citerade mitt inlägg, var bara ett tydliggörande...

Så du är talesman för alla hojåkare i västvärlden och även sporthoj, intressant.
Men jag tror faktiskt att det är många som inte håller med dig, det finns faktiskt fler kriterier än bara motorstyrka, i min värld är det helheten som är det som är mest relevant, inte nån enskild specifikation.

Jag tog ju ett exempel i mitt förra inlägg som jag skrev för några veckor sen..

Det handlade om ett mctest i motorrad som jag läste i somras, då kom CB1000R före Z1000 trots att den sistnämnda borde enligt gällande "sporthoj logik" vunnit ganska så enkelt eftersom den har 25 hästar mer.
Det som även talade emot Hondan är ju att den börjar bli rätt så föråldrad med tanke att det inte har hänt nått sen den kom 2008, medans Kawan fick en rejäl uppdatering 2011, trots det räckte inte Kawan ända fram...

- - - Updated - - -



Vad har det för relevans när vi diskuterar Honda generellt?

Jag har kört både CB1000R och Z1000, och jag tycker nog faktiskt att Z1000 är en roligare hoj. Men Z1000 största svaghet är den underdimensionerade fjädringen som ger upp när man börjar pressa lite. Z800 är trevligare än Z1000 dessutom, och den har ju inte alls lika mycket hästar. :3freak
Utväxlingen gör ju rätt mycket för hur hästarna upplevs, tillsammans med motorkaraktären.

Själv är jag faktiskt ganska nöjd nånstans runt 140 hästar, känner inget behov av mer, och när jag provkört hojar med mer så väcker det inte något direkt begär heller, det går fortare och det är lättare att lyfta framhjulet men...
Jag vill ha mer bus. :D Snabbsvängt, stadigt chassi med en lite lagom arg motor. :rock
Nu ska jag bara hitta en sån hoj med. :gnissla
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har kört både CB1000R och Z1000, och jag tycker nog faktiskt att Z1000 är en roligare hoj. Men Z1000 största svaghet är den underdimensionerade fjädringen som ger upp när man börjar pressa lite. Z800 är trevligare än Z1000 dessutom, och den har ju inte alls lika mycket hästar. :3freak
Utväxlingen gör ju rätt mycket för hur hästarna upplevs, tillsammans med motorkaraktären.

Själv är jag faktiskt ganska nöjd nånstans runt 140 hästar, känner inget behov av mer, och när jag provkört hojar med mer så väcker det inte något direkt begär heller, det går fortare och det är lättare att lyfta framhjulet men...
Jag vill ha mer bus. :D Snabbsvängt, stadigt chassi med en lite lagom arg motor. :rock
Nu ska jag bara hitta en sån hoj med. :gnissla

Valfri 600 R-hoj kanske? ;)
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
PS. Jag har själv ägt en VTR, CBR600RR -07 och en Fireblade -08. Hade jag köpt en helt ny hoj idag så hade det inte blivit en Honda. Utan nya R1.

Jag valde faktiskt mellan en CBR 1000 och en R1, sen så hörde jag en Crossplane live och då var saken biff!
Här är ett kort på min gamla R1:a:)
577C11196.jpg
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag svarade på den som citerade mitt inlägg, var bara ett tydliggörande...

Så du är talesman för alla hojåkare i västvärlden och även sporthoj, intressant.
Men jag tror faktiskt att det är många som inte håller med dig, det finns faktiskt fler kriterier än bara motorstyrka, i min värld är det helheten som är det som är mest relevant, inte nån enskild specifikation.

Jag tog ju ett exempel i mitt förra inlägg som jag skrev för några veckor sen..

Det handlade om ett mctest i motorrad som jag läste i somras, då kom CB1000R före Z1000 trots att den sistnämnda borde enligt gällande "sporthoj logik" vunnit ganska så enkelt eftersom den har 25 hästar mer.
Det som även talade emot Hondan är ju att den börjar bli rätt så föråldrad med tanke att det inte har hänt nått sen den kom 2008, medans Kawan fick en rejäl uppdatering 2011, trots det räckte inte Kawan ända fram...

- - - Updated - - -

Jag skriver att jag tror och inte att det ÄR på något visst sätt.. Inte att jag är talesman för hela västvärlden:D Sporthoj.com är ett forum där vi diskuterar, jag skriver bara vad jag tycker:tummenupp
Jag har aldrig sagt att flest hästar betyder bäst sporthoj heller..

Det finns en lista med de 10 mest sålda hojarna i världen över 500cc, den domineras av flera HD och Yamaha-modeller samt en BMW och en Ducati (scrambler).

Tycker det är intressant att inte en enda Honda är med bland de 10 mest sålda över 500cc när Honda totalt säljer nästan 18 miljoner hojar per år inklusive <-500cc hojar. Måste väl ändå betyda att det ligger viss logik bakom att denna tråd finns överhuvudtaget?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hondas stora nisch globalt sett är väl att leverera fungerande transportsystem till asiatisk medelklass, dvs mindre motorcyklar och scootrar för att pendla med. Att vi här i Sverige fokuserar på andra fordon är väl inte märkligt men vi skall vara medvetna om att de stora japanernas marknader är Asien, Asien och USA. Europa är en stark ekonomi men en liten MC-marknad IOM att MC här är en ren leksak/nöjesfordon om man undantar scootrar i Paris, Rom etc m
 

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Huddinge Hills
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Hondas stora nisch globalt sett är väl att leverera fungerande transportsystem till asiatisk medelklass, dvs mindre motorcyklar och scootrar för att pendla med. Att vi här i Sverige fokuserar på andra fordon är väl inte märkligt men vi skall vara medvetna om att de stora japanernas marknader är Asien, Asien och USA. Europa är en stark ekonomi men en liten MC-marknad IOM att MC här är en ren leksak/nöjesfordon om man undantar scootrar i Paris, Rom etc m

Jag tror faktiskt att Vultus kan slå bra i exempelvis Italien.
Där är ju 98% skotrar och den här e ju lite av en hybrid mellan tourer/skoter.

Världen är inte bara Sverige, tyvärr :)

Men jag håller med om att Honda utbudet är något tråkigt för tillfället.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag svarade på den som citerade mitt inlägg, var bara ett tydliggörande...

Så du är talesman för alla hojåkare i västvärlden och även sporthoj, intressant.
Men jag tror faktiskt att det är många som inte håller med dig, det finns faktiskt fler kriterier än bara motorstyrka, i min värld är det helheten som är det som är mest relevant, inte nån enskild specifikation.

Jag tog ju ett exempel i mitt förra inlägg som jag skrev för några veckor sen..

Det handlade om ett mctest i motorrad som jag läste i somras, då kom CB1000R före Z1000 trots att den sistnämnda borde enligt gällande "sporthoj logik" vunnit ganska så enkelt eftersom den har 25 hästar mer.
Det som även talade emot Hondan är ju att den börjar bli rätt så föråldrad med tanke att det inte har hänt nått sen den kom 2008, medans Kawan fick en rejäl uppdatering 2011, trots det räckte inte Kawan ända fram...

- - - Updated - - -



Vad har det för relevans när vi diskuterar Honda generellt?

Att ta upp ett test där ens egen hoj placerar sig bra är lite som att säga att frugan är snyggast i ett rum fullt av playboymodeller....

Nakna segmentet är inte heller beroende av mest hk på samma sätt som sh där körbarhet först kommer på tal då hk är ganska lika. Sporthojar är i grunden tävlingsmaskiner och bedöms således helt annorlunda än alla andra segment och förutom Honda är det endast Suzuki som är lika långt efter i utvecklingen men det kommer en ny gsxr i sommar som ska vara i paritet med de andra i klassen.
Nya firebladen kommer 2017 åtta år efter s1000rr kom och satte nya parametrar vilket är kass ur alla synvinklar.
Honda har ju även ett tidigare talesätt som lyder: We dont race to sell more, we sell to be able to race.
Det känns bara som det stämmer på motogp då cbr1000rr inte varit konkurrenskraftig på åratal.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
"Det känns bara som det stämmer på motogp då cbr1000rr inte varit konkurrenskraftig på åratal."

Nja, riktigt så illa är det ju inte. CBR1000 vann ju brittiska superbike senast 2013 och kom 5:a i år (2015). I World Superbike kom CBR1000 på 6:e och 7:e plats. Långt före den "fantastiska", moderna, bästsäljande BMW S1000RR kom först på 12:e plats. Inte så illa pinkat för Hondan som är äldst i startfältet... :)

Tittar vi på AMA/MotoUSA serien så är den dominerad av Yamaha och Suzuki, dvs konstruktioner från 2009. BMW brukar ligga på 11-12:e plats även där.

Vi är i allmänhet lite trångsynta när det gäller motorcyklar, just att nya grejer alltid är överlägsna vilket bevisligen inte är fallet. På en hoj är det ALLTID föraren som avgör hur "bra" eller hur fort det går, vi blir lätt lurade av teknologiska finesser...:)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mr Z skriver
Men för att återgå till ämnet: Honda har definitivt tagit över rollen från BMW när det gäller gubbiga hojar!
Kanske för att vi som kör MC till stor utsträckning är gubbar.
Är du tveksam, fråga din dotter eller din son vid vilken ålder man är "gubbe" !
Och har du inga egna barn kan du ju ställa frågan till nån av dina vänners barn !
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Mr Z skriver
Kanske för att vi som kör MC till stor utsträckning är gubbar.
Är du tveksam, fråga din dotter eller din son vid vilken ålder man är "gubbe" !
Och har du inga egna barn kan du ju ställa frågan till nån av dina vänners barn !

Redan vid 30 år börjar väl gubbgränsen:hihi och 10 år efter det är väl gubbjävel som gäller:rofl
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top