Deras små asiatiska modeller säljer som smör och jag gissar att de inte vill pytsa in hur mycket pengar som helst i misslyckade Top-of-the-line experiment. Valet att vara "tråkig" kan i stället vara att inte pytsa in pengar i något man inte är säkra på kommer att ge avkastning.
Just det citatet är en bra sammanfattning av nuvarande förhållanden i motorcykelvärlden och ett av få klarsynta inlägg i detta forums ständiga dimma av hemmablindhet.
Sporthojar är kalla och kåpade sådana med stora motorer är fullständigt iskalla. De säljer inte och de säljer framförallt inte på traditionella marknader som Europa och Nordamerika. Med undantag för den helt nya 2015 R1 så räknas försäljningen av sådana hojar i tiotal i Sverige och hundratal i hela Europa. Väldigt långt ifrån de tusental och ibland tiotusental man räknade in för tio-femton år sedan.
Samtidigt går den kinesiska och sydostasiatiska marknaden som tåget. Naturligtvis med modeller anpassade efter deras uppåtgående men fortfarande måttligt starka ekonomi. Efterfrågan på skotrar i segmentet 125-175 cc är omättlig och deras "top of the line" - sporthojar i segmentet 250-300 cc - är just nu den enda sporthojsmarknad som påminner om svunna tider i Europa och USA.
Jag vet inte om alla ser det, men visst håller vi på att svänga över mot en marknad där frekvent uppdaterade och kåpade sporthojar för de traditionella marknaderna blir en fråga för ett fåtal europeiska pyttetillverkare. De stora aktörerna kommer att satsa sina timmar där investerade pengar ger avkastning och detta är knappast att uppdatera sin värstingtusenkubikare vartannat år. De stora aktörerna kommer alltid att finnas kvar på marknaden (förr eller senare är ju sydostasien redo för större hojar), men inte alls med det engagemang man hade för tio-femton år sedan. Modeller som tidigare levde två år i taget kommer att sträckas ut betydligt längre. Den nya R1:an ryktas ju ha varit klar en längre tid innan den slutligen släpptes och liknande rykten florerar kring både Fireblade och GSX-R1000. Nya modeller finns i stort sett klara, men att bara ta det sista steget och sjösätta dem på en traditionell marknad kommer - med dagens försäljning - att kosta mer än den vinst som genereras.