Vad fan har hänt med Honda?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Ja, att vara pionjär är bra tråkigt.
Årsmodell -92 och -93 av CBR 900 RR var allt annat än tråkiga. Och mycket otypiska Honda. Varken förr eller senare har de lanserat en landsvägshoj med så extremt (roligt) beteende. Men precis som någon som blev vettskrämd av sin första fylla och därefter enbart drack folköl, gjorde Honda den tyngre och tyngre och mer och mer lättkörd. Och mindre och mindre hysteriskt rolig. Man behöver inte värdera det, men det är typiskt Honda. Präktigt. Det kloka före det spännande och roliga. Kanske motsatsen till Ducati?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Årsmodell -92 och -93 av CBR 900 RR var allt annat än tråkiga. Och mycket otypiska Honda. Varken förr eller senare har de lanserat en landsvägshoj med så extremt (roligt) beteende. Men precis som någon som blev vettskrämd av sin första fylla och därefter enbart drack folköl, gjorde Honda den tyngre och tyngre och mer och mer lättkörd. Och mindre och mindre hysteriskt rolig. Man behöver inte värdera det, men det är typiskt Honda. Präktigt. Det kloka före det spännande och roliga. Kanske motsatsen till Ducati?

Man kan säga att honda är japanskast då kanske?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Honda är framtiden. Tråkiga, miljövänliga och praktiska nyttofordon.
Miljömedvetenhet och extrema sporthojar verkar inte stå i motsatsförhållande till varandra.
Du vet ju inte hur det hade sett ut utan miljö/bullerkrav osv.
Kanske hade de extrema sporthojarna varit ännu "bättre" om inte miljömedvetenheten hade funnits med olika skallkrav.
Förstår inte riktigt ditt svar. Vem har hävdat att hojarna inte hade varit ännu snabbare utan miljökrav?

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Årsmodell -92 och -93 av CBR 900 RR var allt annat än tråkiga. Och mycket otypiska Honda. Varken förr eller senare har de lanserat en landsvägshoj med så extremt (roligt) beteende.

Ett antal olika CB...?
VF 1000...?
VTR 1000 SP1 / SP2...?
2008 Fireblade...?

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR

Tyngre och tyngre.... var har du fått det ifrån? Det jag läst är att vikten var 185 kg -92 och minskades successivt genom årsmodellerna till 168 kg för -02:an, medan effekten ökade. Det verkade ju tvärtom vara en ganska lätt hoj med den motorstorleken.

Last edited:

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Soichiro Honda gick bort 1991, sedan dess hade det väl varit utför med innovationsglädjen.

Kanske har de sista lärjungarna packat ihop nu?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Jag får lite känslan att MCQueen har blivit personligt förolämpad av Honda?
Så kanske man kan se det. Flera av mina roligaste hojar har varit Honda. CR 500 R. Min första riktigt snabba hoj: Hurricane 600. Jag önskar att Hondas enorma kunnande lite oftare användes till att testa gränserna för hur roliga hojar man kan bygga. Inte enbart hur lättkörda och driftsäkra de kan bli.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Om jag behöver en pendlarhoj skulle jag prioritera

Lättkörd
Bekväm
”Roligt” utseende
Relativt lågt inköpspris
Låga driftkostnader

Om jag behöver en SportHoj skulle jag prioritera

Bra väghållning
Bra bromsar
"Tillräckligt" med hästar
Underbart välljud från motorn
Vackert utseende
Tillräckligt bekväm att ta mig fram och tillbaka till de brittiska öarna.

Att den är "miljövänlig" är naturligtvis bra men jag "miljökompenserar" genom att inte flyga till Thailand och föredrar att minska min miljöpåverkan på annat vis. :)
Ljudet går före designen i min bok, asviktigt

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Ser att Honda anger ”torrvikt”, vilket inte är ”utan bensin”, men utan några vätskor alls och fulltankad läser jag att den väger 197 kilo. Är det verkligen mindre än -92 års 900? Imponerande i så fall. Men eftersom Honda inte kombinerade det med en lika stark eller starkare motor som konkurrenterna så är väl frågan varför 954 inte gick till historien som den vildaste hojen genom tiderna besvarad.

Last edited:

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Hoj
Oooooolika.
Honda anger ”torrvikt”, vilket inte är ”utan bensin”, men utan några vätskor alls och fulltankad läser jag att den väger 197 kilo. Är det verkligen mindre än -92 års 900?

Du behöver inte förklara för mig vad torrvikt är. Jag läser 192KG.

E* CBR 900 RR -92, vägde 185KG torr och 205KG våt, med en effekt på 115HK.

Last edited by a moderator:

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
-92 Fireblade hade 124 hk.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...