Vad fan har hänt med Honda?

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
-92 Fireblade hade 124 hk.

Ja det spelar ingen roll för min del, är inte så väldigt insatt i Honda. :)

Läste bara här:
http://www.mcpoolen.se/mc/info/honda/fireblade.shtml


Här menar dom att den har 111, på veven (om det nu är samma morot 92-95, som det verkar).
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBR900RR.

Sedan här står det att den har 122 på veven, och 116.9 på hjulet. 95:an då.
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_cbr900rr 95.htm

Förvånansvärt lite effektförlust, men ok. :)

Och här, ger dom dig rätt, med 124HK. :tummenupp
http://www.simonreid.net/fireblade/information/spec1992.htm
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
-92 Fireblade hade 124 hk.
Jo, och långslagig som den var, mycket lättkörd. Visserligen oväntat och på sitt sätt vågat att inte sikta på högsta möjliga effekt, utan mycket kraft i låg- och mellanregistret. Det funkade ju. En lika extrem och nyskapande Honda av idag - det hade varit riktigt kul att se.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Fireblade satte ribban -92 och hade en höjdpunkt 2002/3 och en
2008.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
All skämt åsido...
Honda är ett underbart märke trots att dom har stått lite stilla dom senaste åren.
Man kan nog säga att dom har betytt mer än något annat märke i mc-världen, det är något speciellt med Honda, jag kan inte förklara det med ord. Men det är en speciell känsla man får när man ser den där vingen på tanken innan man sätter sig på sadeln. Kommer aldrig glömma när jag hyrde en ny röd VTR 1000 Firestorm med ett par häftiga slipon ( tror det var Micron ) Det var nog den mest magnifika körupplevelsen jag någonsin har upplevt. Just då , just det året och just den veckan så var allting magiskt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Årsmodell -92 och -93 av CBR 900 RR var allt annat än tråkiga. Och mycket otypiska Honda. Varken förr eller senare har de lanserat en landsvägshoj med så extremt (roligt) beteende.
Ett antal olika CB...?
VF 1000...?
VTR 1000 SP1 / SP2...?
2008 Fireblade...?
Hojar som är hysteriska/livliga jämfört med konkurrenterna?

Man behöver inte backa längre än till 2008 för att svara ja på din fråga. Den Fireblade som presenterades 2008 var den literhoj som gällde 2008, oavsett om man var racer, journalist eller korvkioskposör. Den hade motoreffekten, den låga vikten och ett brutalt kvickstyrt chassie. Suzuki och Kawasaki var säkert där effektmässigt, men de hade definitivt gjort det du beskyller Honda för att ha gjort efter 1993 - tjockat på sig, slätat ut sina motorkaraktärer och tagit udden av mer omtyckta årsmodeller.

SP1 / SP2 är förmodligen de gathojar som är mest lika RC30 och RC45 då de byggdes och såldes i ett enda syfte - att homologisera en grundplåt som kunde vinna WSB enligt ett visst reglemente, oavsett vilken ekonomisk förlust de orsakade. Gatvarianten är definitivt inte bortkommen med prestanda överlägsen samtida Suzuki TL och att betrakta som minst likvärdig dåtida italienare. VF1000R var definitivt en ögonbrynshöjare och något mycket annorlunda jämfört med den dåvarande konkurrensen. Och legenden CB och dess avtryck i historien behöver vi inte ens diskutera, det blir bara löjligt.

Så att Honda inte gjort något roligt före eller efter 1992-93 Fireblade håller i alla fall inte jag med om.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Så att Honda inte gjort något roligt före eller efter 1992-93 Fireblade håller i alla fall inte jag med om.
SP-1 var ingen halvmesyr. Ej heller 2008 års CBR 1000 RR. Fler sådana guldkorn, i alla möjliga storleksklasser, så hade den här tråden aldrig existerat.

Men Honda har förstås valt den tråkiga vägen ytterst medvetet. Är ju så svårt att få tag på försäljningsstatistik. Hade varit väldigt intressant att jämföra de olika tillverkarna, deras modeller och olika år.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Vill se fler av deras hojar utrustas med V4-motorer. En Streetfighter med en V4 på 1000cc och 180 hästar (bara för de kan) i ett konkurrenskraftigt chassi med Hondas byggkvalité. I takt med att de andra märkena drar iväg med motorer och chassin så bör Honda haka på. Nu har de inga hojar i sitt sortiment som tilltalar alls om man sätter dem i jämförelse med SD1290 och Tuono t.ex.
Nää Honda dags att börja leverera lite nu! :7peta
 

Str3 R

Guest
Kollar man på design så leder ju BMW fortf med hästlängder vad gäller gräsliga och kräkframkallande hojar och vad jag förstår säljer dom bra ändå. Kanske är det den vägen Honda försöker gå.
BMW har bra ergonomi, tycker också de är grymt fula men man sitter grymt bra på dem. :)
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Honda borde satsa på någon fabriks turbohoj med 250+ hk, de har ju chassin som håller.
Kawa har ju kört på det spåret med kompressorhoj.

Honda har bra driftsäkerhet på elverk, båtmotorer samt fyrhjulingar.

Skulle vara roligt med en mc som gör 1 km långa lakrisremmar, tyvärr ryker väl driftsäkerheten på kuppen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Honda borde satsa på någon fabriks turbohoj med 250+ hk, de har ju chassin som håller.
Kawa har ju kört på det spåret med kompressorhoj.

Honda har bra driftsäkerhet på elverk, båtmotorer samt fyrhjulingar.

Skulle vara roligt med en mc som gör 1 km långa lakrisremmar, tyvärr ryker väl driftsäkerheten på kuppen.

JApanerna har ju någon ömsesidig överenskommelse om att inte överskrida 200 hästar på gatmodeller.
Du får sätta ditt hopp till de lite mer galna europeiska tillverkarna. :hihi
Skulle kunna tänka mig att MV Agusta släpper någon helt uppåt väggarna kompressormatad dragster, bara för att. :hihi
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Men Honda har förstås valt den tråkiga vägen ytterst medvetet. Är ju så svårt att få tag på försäljningsstatistik. Hade varit väldigt intressant att jämföra de olika tillverkarna, deras modeller och olika år.
Personligen är jag inte alls övertygad om att det rör sig om något medvetet val, om vi fokuserar resonemanget till sporthojar och backar bandet till 2007/2008 hittar vi följande situation:

- Honda har sin dåvarande Blade generation 2004-2007 som rönt måttligt med framgång. Visst får den beröm för sin byggkvalitet men kritik för att vara "slö" och trögstyrd.
- Nu har Honda satsat stort och tagit i från tåspetsarna för att komma med sin nya modell som förhoppningsvis ska hålla minst över 2008-2013 och tjäna som plattform för senare uppdateringar. Ledorden är provocerande design (minns debatten här på SH), masscentrering och urstark motor. Och man lyckas. Att köra Hondan 2008 är något helt annorlunda än den tidigare modellen, den svänger bara man tänker på det, körställningen är betydligt mer samlad och motorkaraktären är "som att sitta på en muskel" för att citera NiklasiNorr.
- Säsongen 2008 gör Honda Tabula rasa i alla tester och även 2009 verkar det mesta gå som planerat. Visst grumlas glädjen av att det kommer rapporter om problem med oljeförbrukning och att det läcker olja förbi kolvringarna men konkurrenterna håller man hyfsat stångna. Suzuki kommer med sin K9 som visserligen är mer nätt än tidigare generationer men kräver en del modifikationer för att fungera racemässigt. Yamaha har ett intressant motorkoncept men är allt för välgödd för att vara ett reellt hot. Allt verkar under kontroll, Aprilias RSV4 är måhända det egentliga hotet men produktionen för liten och tillförlitligheten för låg för att utgöra ett egentligt hot.
- Så blir det 2010 och BMW S1000RR kastar strategierna över ända då deras första seriösa försök inom Superbike blir en kioskvältare. Inte bara erbjuder Bumsen en herrejösseseffekt för gatbruk som ligger långt över den förväntade, dessutom erbjuder man en elektronikpaket med QS, en hyfsad TC och ABS i ett inte allt för pjåkigt chassi som framför allt är tämligen lättkört.
- Resten är historia skulle jag tro. Kawasaki som ligger redo att lansera nästa generation skrämmer upp sin ZX10 så mycket man bara vågar men når inte ändå fram 2011. För Hondas del misstänker jag att de insåg att den 2012 de planerade inte skulle vara på långa vägar tillräckligt bra och därmed ströp utvecklingskostnaderna medan man funderar på vad som kan ta dem tillbaka på tronen.

R1 2015 har blivit en reell utmanare till BMW och då kan vi kanske konstatera att det tog 5 säsonger att komma tillrätta med den utveckling som efter decennier av japanska initiativ letts av europeiska tillverkare. Suzuki gör ett nytt försök med en GSXR-1000 med strippad elektronik men med chassi, motor och pris som konkurrensfördelar. Det blir spännande att se hur de lyckats. Kawasaki är ett frågetecken - deras H2 spelar ju på en annan planhalva och frågan är väl hur kommersiellt framgångsrikt konceptet blir? Någon helt ny Ninja har i vart fall jag inte sett några diskussioner kring.

Och Honda då. Till dess de bestämt färdväg klär de på sin Blade fina chassikomponenter, lite elektronik och förfinar sitt koncept till perfektion. Problemet är att konceptet inte riktigt räcker till i konkurrensen. En strippad RC213? En ny rad4? Det är nog få som vet vad de beslutat och vad de eventuellt presenterar 2017.

Men därför är jag inte så säker på att valet mot tråkighet varit "ytterst medvetet". Deras små asiatiska modeller säljer som smör och jag gissar att de inte vill pytsa in hur mycket pengar som helst i misslyckade Top-of-the-line experiment. Valet att vara "tråkig" kan i stället vara att inte pytsa in pengar i något man inte är säkra på kommer att ge avkastning. När de kommer med något nytt skulle jag gissa att det blir på fullt allvar och med någon form av egen profil. Typ nuvarande Bladens front... :)

Mina 2p, god fortsättning kära forumskribenter :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kawasaki är ett frågetecken - deras H1 spelar ju på en annan planhalva och frågan är väl hur kommersiellt framgångsrikt konceptet blir? Någon helt ny Ninja har i vart fall jag inte sett några diskussioner kring.

Mina 2p, god fortsättning kära forumskribenter :)

H2 menar du väl? :hihi
Och Kawa ser ut att ha byggt något extremt, och har en mindre motor med kompressor under utveckling för MC, så det dyker nog snart upp något lite skoj där med. Största problemet är väl att det inte finns några tävlingsserier för överladdade MC, men det kommer nog vad det lider. Så, H2an var bara kawas första salva i en serie överladd...
Och det kommer en ny literninja till 2016. Den nuvarande har ju gjort rätt bra ifrån sig i stockraceklasserna med så även om den inte var helt färdig 2011 så blev den ju bättre med uppföljarna.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
H2 menar du väl? :hihi
Och Kawa ser ut att ha byggt något extremt, och har en mindre motor med kompressor under utveckling för MC, så det dyker nog snart upp något lite skoj där med. Största problemet är väl att det inte finns några tävlingsserier för överladdade MC, men det kommer nog vad det lider. Så, H2an var bara kawas första salva i en serie överladd...
Och det kommer en ny literninja till 2016. Den nuvarande har ju gjort rätt bra ifrån sig i stockraceklasserna med så även om den inte var helt färdig 2011 så blev den ju bättre med uppföljarna.
Aber naturlich, entschuldigen Sie :) H2 ska det vara.

Ja, tack för infon att det kommer en ny ZX10 till 2017, det hade undgått mig. Och den må ju vara utan överladdning i alla fall i en variant, vi vill ju inte vara utan Kawa i tävlingsklasserna?

Ja, fram till R1 2015 är det ju bara ZX-10 som utmanat européerna när det gäller standardhojar för gatbruk, och jag ska villigt erkänna att jag personligen föredrar ZX-10 före S1000RR på grund av körställningen. Men nu är jag väl inte särskilt representativ för SH-kollektivet :)
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
...om vi fokuserar resonemanget till sporthojar och backar bandet till 2007/2008...
Ett väldigt snävt och kort perspektiv som inte speglar vad tråden handlar om. Klart det går att hitta enstaka Honda-modeller och årsmodeller som varit alldeles lysande. Men aktuella modeller som får pulsen att rusa går inte direkt tretton på dussinet...
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2016-01-01 kl. 20.23.29.jpg
    Skärmavbild 2016-01-01 kl. 20.23.29.jpg
    48.8 KB · Visningar: 57
  • Skärmavbild 2016-01-01 kl. 20.24.01.jpg
    Skärmavbild 2016-01-01 kl. 20.24.01.jpg
    47.9 KB · Visningar: 53
  • Skärmavbild 2016-01-01 kl. 20.22.13.jpg
    Skärmavbild 2016-01-01 kl. 20.22.13.jpg
    43.2 KB · Visningar: 71
  • Skärmavbild 2016-01-01 kl. 20.21.49.jpg
    Skärmavbild 2016-01-01 kl. 20.21.49.jpg
    40.7 KB · Visningar: 53
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ett väldigt snävt och kort perspektiv som inte speglar vad tråden handlar om. Klart det går att hitta enstaka Honda-modeller och årsmodeller som varit alldeles lysande. Men aktuella modeller som får pulsen att rusa går inte direkt tretton på dussinet...
Nej förvisso. Men ta fram de övriga japanska tillverkarnas utbud och det ser inte mycket bättre ut, undantaget är möjligen Yamaha med främst MT-modellerna och i viss mån Kawasaki med H2.

Utan att veta kostade väl RC30 och SP-modellerna sina modiga stålar i dåtidens pengavärde, NSRen vet jag var tämligen sanslöst dyr. I ljuset av det kanske RC213 är vad Honda vill använda för att påvisa sin kapacitet idag?

Märk väl att jag på intet vis påstått att Hondas produktportfölj är särskilt upphetsande, däremot att det vore förödande att kasta goda pengar efter dåliga genom att producera maskiner som Inte är konkurrenskraftiga i konsumentledet. Vet Du inte vad Du vill må Du dra ned på satsningarna tills färdvägen är utstakad.

Detta upplever jag vara såväl Hondas som övriga japanska tillverkares nuvarande dilemma. Handen på hjärtat följer ju Yamaha med sina trecylindriga maskiner i MT-serien i praktiken i Triumphs hjulspår. Suzuki, Kawasaki och Honda trevar sig ännu fram. Det är långt kvar innan de återtagit ledartröjan från européerna i allmänhet och BMW i synnerhet.

Det verkligt modiga ur ett marknadsperspektiv är att ha is i magen och utmana BMW på samma sätt som de själva blev utmanade 2005-2010. Det kräver långsiktighet, marknadsanalys och innebär framför allt ett risktagande. Skulle någon av de japanska våga sig på det vore det väl möjligen Honda?
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
...övriga japanska tillverkarnas utbud...ser inte mycket bättre ut...
Vad är ”mycket” och ”bättre”? Honda är inte vilket märke som helst och betänk att de inte har haft en enda motorcykel som har varit snabbast eller ”värst” i någon storlekslass sedan slutet av 80-talet, med undantag för några säsonger när CBR 900 RR och CBR 1100 XX var riktmärkena i sina respektive segment. Det har varit Yamaha R1, Yamaha R6, Suzuki GSX-R 750, Hayabusa och GSX-R 1000, Kawasaki ZX-12 och ZZR 1400, ZX-6R och ZX-10R som har lyfts fram som häftigast, roligast och mest eftertraktad.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vad är ”mycket” och ”bättre”? Honda är inte vilket märke som helst. Betänk att Honda inte har haft en enda motorcykel som har varit snabbast eller ”värst” i någon storlekslass sedan slutet av 80-talet, med undantag för några säsonger när CBR 900 RR och CBR 1100 XX var riktmärkena i sina respektive segment. Det har varit Yamaha R1, Yamaha R6, Suzuki GSX-R 750, Hayabusa och GSX-R 1000, Kawasaki ZX12 och ZZR 1400, ZX-6R och ZX-10R som har lyfts fram som häftigast, roligast och mest eftertraktad.
Men är det verkligen sant? Om vi ser till Hondas sätt att mäta framgång? Vilket förefaller mer relaterat till produktionsracing än toppfart/effektsiffror?

Bland annat CBR600RR har ju varit maskinen att slå i Supersport, speciellt i händerna på kompetenta förare som K Sofoglou. Och Firebladen har ju rönt rätt stora framgångar i många nationella serier?

Men vi är eniga kring att i att Honda de senaste decennierna är långt ifrån den dominans de hade på 70- och 80-talet när det gäller modellprogram.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Finns det någon lönsamhet i att tillverka värsta hojen?
Tror Honda vårdar sitt varumärke som präktiga och då mot en större målgrupp.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top