vad fan ska man äta imorgon?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
jag har blivit tilldelad att laga varmrätten imorgon, tyvärr är jag helt torr på ideer!

det är bra om rätten passar både barn och vuxna men inget krav så sätt igång och tipsa:tummenupp

tack på förhand:)

sorry otydlig info!

VI SNACKAR NYÅRSSUPÈ INGENTING ANNAT!

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hur många personer skall du laga till?

Många är ju rätt konservativa när det kommer till nyårsmat så klassikern med oxfilé och potatisgratäng är ju ett säkert stalltips. Ungarna kan ju få köttbullar & korv istället för oxfilé om det nu är så... Vill du latja till det och sätta lite julprägel på det kan jag rekommendera att göra en vinreduktion på glögg(!!) och servera till. Det är en höjdare. :fakta
Bind upp filén så den blir jämntjock, stek så den får färg, låt gå klar i ugn med termometer och låt köttet vila en stund innan du börjar karva i det.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Ris och tonfisk. Lite thaisås över det så är det klart.

Ska ni lyxa så gör en god sallad till med fetaost och rödlök och lite sånt annat grönt/gult/rött.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ris och tonfisk. Lite thaisås över det så är det klart.

Ska ni lyxa så gör en god sallad till med fetaost och rödlök och lite sånt annat grönt/gult/rött.

billigt om inget annat, men när jag skrev att jag var torr på ideer så menar jag inte att jag vill äta torr mat:D

Hur många personer skall du laga till?

Många är ju rätt konservativa när det kommer till nyårsmat så klassikern med oxfilé och potatisgratäng är ju ett säkert stalltips. Ungarna kan ju få köttbullar & korv istället för oxfilé om det nu är så... Vill du latja till det och sätta lite julprägel på det kan jag rekommendera att göra en vinreduktion på glögg(!!) och servera till. Det är en höjdare. :fakta
Bind upp filén så den blir jämntjock, stek så den får färg, låt gå klar i ugn med termometer och låt köttet vila en stund innan du börjar karva i det.

nja p-gratäng är väl lite väl simpelt och uttjatat men fan så gott, tänkte laga till ngt mer sofistikierat:tummenupp

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blodpudding och pulvermos? Ketchup över så grejar det sig.

Likadant här kan ni göra en killersallad med så grym vitlökssås att hela kvarteret kommer ringa Anticimex.

Tips från mig till dig.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Lasagne är väl bra mat som ungarna brukar äta.
Sjömansbiff kanske.
Eller kanske en köttfärslimpa?
Pannbiffar med lite stekt lök och saltgurka.
:tummenupp

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Blodpudding och pulvermos? Ketchup över så grejar det sig.

Likadant här kan ni göra en killersallad med så grym vitlökssås att hela kvarteret kommer ringa Anticimex.

Tips från mig till dig.

fan mavve, nu har din celler slumrat till lite asså, dina gäster kanske uppskattar din kokkonst men mina gäster lär inte uppskatta blodkorv:D

nä men allvarligt, kan man få lite seriösa svar, korvgubbe är den enda som levererat hittills:gnissla

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Lasagne är väl bra mat som ungarna brukar äta.
Sjömansbiff kanske.
Eller kanske en köttfärslimpa?
Pannbiffar med lite stekt lök och saltgurka.

för bövelen, vi snackar festmat nu inte vardagsmat, skärpning:mad::D

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Renskav och potatisgratäng tillsammans med baconlindad sparris och rödvinssås.

Läser man hastigt ditt förstainlägg så framgår det inte så tydlilgt att det är till ett större sällskap.
Jag trodde du menade bara till familjen.

Annars kan man gå ner påMaxi, kanske för sent(?), och beställa hem färdiglagad tallrik för +8 pers med rostbiff och hela kitet.

Eller överraska och gå ner till närmaste lyxrestaurang och be dem laga ihop nånting JÄVULSKT dyrt och lägg runt 15tusen på middagen. Du kommer garanterat bli kungen för kvällen och ingen kommer någonsin kunna slå din nyårsbedrift.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Ta med dem till donken svea!

nu är det riktigt låg kvalité på tipsen asså:näsblod

Renskav och potatisgratäng tillsammans med baconlindad sparris och rödvinssås.

Läser man hastigt ditt förstainlägg så framgår det inte så tydlilgt att det är till ett större sällskap.
Jag trodde du menade bara till familjen.

Annars kan man gå ner påMaxi, kanske för sent(?), och beställa hem färdiglagad tallrik för +8 pers med rostbiff och hela kitet.

Eller överraska och gå ner till närmaste lyxrestaurang och be dem laga ihop nånting JÄVULSKT dyrt och lägg runt 15tusen på middagen. Du kommer garanterat bli kungen för kvällen och ingen kommer någonsin kunna slå din nyårsbedrift.

vi blir 8 stycken, ville mest få lite nya ideer annars är det lätt hänt att man tillagar det man brukar tillaga så att säg, lite väl simpelt!

korvgubbe har dock fattat att det handlade om lite "finare" festmat men han kanske har några fler celler hemma för tillfället vad vet jag!

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
:mad:

Potatisbakelse inrullad i smördeg med parmesanost(eller västerbotten) och rostade pinjenötter är ju en höjdare till en bra köttbit!

Bra köttbit?
Willis egna färdigmarinerade hamburgerkött på 100% nötkött? :glömdet

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
:mad:

Potatisbakelse inrullad i smördeg med parmesanost(eller västerbotten) och rostade pinjenötter är ju en höjdare till en bra köttbit!

låter riktigt gott, ska konferar med sambon å se vad hon tycker:tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Då så, i så fall!

Hummus, cous cous, lamkebab, falafel, baklava och baba ganoush är några underbara muslimska rätter som jag kan lova kommer smaka gott..

/ Bon apetit

Jag brassade ihop en libanesiskt meze-buffé till nyår för två år sedan. Perfekt eftersom alla hittar sitt.
En bra sallad med cous-cous. Två olika piroger. Kycklingspett. Hummus och myntasås, tabbouleh och lite annat..

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Catering.... Beställ hem mat, kostar men det är det ju värt på nyårsafton! Kungskrabba, hummer, havskräftor, räkor med mera.... Muma!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
låter riktigt gott, ska konferar med sambon å se vad hon tycker:tummenupp

Ska du göra någon form av potatisbakelse, oavsett vilken, så brukar man i 9 fall av 10 behöva förbereda antingen kvällen innan eller iaf ganska många timmar i förväg för de brukar behöva stå till sig för annars är risken att de sjunker ihop till en potatishög när man väl gratinerar/värmer dem innan serveringen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC