vad fan ska man äta imorgon?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
I morgon blir det tydligen ingen riktig mat på festen utan snarare plockmat så det fick bli "nyårsmat" ikväll istället.

Tigerräkor som fräses i olja med citron, vitlök, röd chili och koriander. Äts med fingrarna och en bit rostat bröd som man kan doppa i det som blir kvar från fräsningen...
Sköljs ned med budgetbubbel (Louis Bouillot Crémant de Bourgogne)

Som vidare förrätt blir det lite hummer(oxå budget, fryst) som får ätas som den är...

Sen blir det klassisk potatisgratäng och ryggbiff som sköljs ner med lite rött (Vernus).

Efterrätten Chokladmousse med mango och passionfruktsfromage.

Edit:
jag ljög, det var Geisweiler Monopole Crémant de Bourgogne. hursomhelst, ett höjdarbubbel till budgetpris.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Smidig klassiker.

Inmundigas gärna med en trevlig Amarone till.

eller gärna med en Raimat vina cabernet sauvignon, men det blir ingen oxfile imorgon!

I morgon blir det tydligen ingen riktig mat på festen utan snarare plockmat så det fick bli "nyårsmat" ikväll istället.

Tigerräkor som fräses i olja med citron, vitlök, röd chili och koriander. Äts med fingrarna och en bit rostat bröd som man kan doppa i det som blir kvar från fräsningen...
Sköljs ned med budgetbubbel (Louis Bouillot Crémant de Bourgogne)

Som vidare förrätt blir det lite hummer(oxå budget, fryst) som får ätas som den är...

Sen blir det klassisk potatisgratäng och ryggbiff som sköljs ner med lite rött (Vernus).

Efterrätten Chokladmousse med mango och passionfruktsfromage.

du verkar vara en riktig fräsare du korvis eller så tjänar du bara bra:D

Last edited:

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Har läst igenom hela tråden nu och har blivit förundrar över vad det är för skräp ni äter?
Vem dricker "Raimat vina cabernet sauvignon?"
Eller ännu värre, vem äter "Potatisbakelse inrullad i smördeg med parmesanost och rostade pinjenöttet? " Naj! Köttbullar, prinskorv och potatis skall det vara! Att det är svensson står jag för! :yoparty

Anteckning: Nej jag är inte seriös. Nej jag tycker inte om det där som ni skriver. Och ja, jag är äldre än 12. :banana

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Har läst igenom hela tråden nu och har blivit förundrar över vad det är för skräp ni äter?
Vem dricker "Raimat vina cabernet sauvignon?"
Eller ännu värre, vem äter "Potatisbakelse inrullad i smördeg med parmesanost och rostade pinjenöttet? " Naj! Köttbullar, prinskorv och potatis skall det vara! Att det är svensson står jag för! :yoparty

Anteckning: Nej jag är inte seriös. Nej jag tycker inte om det där som ni skriver. Och ja, jag är äldre än 12. :banana

ge fan i att läsa i tråden då än mindre kommentera:huvet

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Det spelar egentligen ingen roll - sålänge det är baconlindat!

ha ha du måste ha bacon till allt va, ungefär som en polare till mig som måste ha ketchup till allt, t o m till fläskfilé och dylikt, men visst, bacon är för jävla gott, tur man inte är muslim:D

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
ha ha du måste ha bacon till allt va, ungefär som en polare till mig som måste ha ketchup till allt, t o m till fläskfilé och dylikt, men visst, bacon är för jävla gott, tur man inte är muslim:D

Vad är de bästa tillbehöret till kött?

- Kött!

Bacon gör Allt bättre. En gång åt jag tom en vegetarisk rätt efter att jag adderat lite bacon :banana

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nej, varken eller, väldigt budget däremot.
Lidl :fakta

Tryckte lidl-hummer i förrgår, den är i saltaste laget tycker jag.

Värt att testa är att gratinera hummern, bra på fryst.

Dela hummern, rensa och ta ut stjärten som du delar i bitar. Tillsammans med eventuell rom blandar du sedan med smör och champinioner. Röran kletar du ut på den hummerhalvorna och kör in i ugnen på tallrik (som du serverar hummern på) tills röran smällt väl och fått lite färg. Använd baguette för att få upp allt från tallriken. Mums!

Tigerräkorna kan du byta ut mot seafood-mix som finns, för ett mer moraliskt alternativ.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
3 sidor tråd och du har fortfarande inte droppat receptet till potatisbakelsen :)

Lät jävulskt gott och jag skulle gärna ta del av det.

Utan att ha den blekaste;
Gör hård potatismos, låt svalna, linda in i smördegen, riv parmesan ovanpå, in i ugnen tills det fått lite färg.

En sak som är trevligt att göra är parmesanchips, riv parmesanost och smält/gratinera på bakplåtspapper eller alufolie. In i frysen och sedan riv loss pappret/folien. Serveras till löksoppa om man inte vill lägga 2 cm ost över hela, som tillbehör till kanske tomatsoppa eller något annat spännande.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tryckte lidl-hummer i förrgår, den är i saltaste laget tycker jag.

Värt att testa är att gratinera hummern, bra på fryst.
Ja, den är definitivt för salt. men med tanke på att den kostar en tiondel av svensk färsk hummer så har man inga stora förväntningar. Köttet i stjärten är så segt att vi valde att plocka ur och äta den som den var istället för att gratinera och göra den ännu segare som vi gjorde sist...

Tror f.ö. den vi hade hemma är sen förra nyår men hållbarheten var långt in i nästa år.... :näsblod

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
3 sidor tråd och du har fortfarande inte droppat receptet till potatisbakelsen :)

Lät jävulskt gott och jag skulle gärna ta del av det.

Jag har inget recept på den men brukar göra den på en höft.

Det är inte någon exakt vetenskap men på ett ungefär är det som följer (om det är tänkt till en tre rätters middag)

Ca 150g mjölig potatis per portion.
ett-två ägg per 4 personer beroende på storleken på dessa
Grädde
Smördeg
pinjenötter (ca 10-20gram per person)
1 dl riven västerbotten eller parmesanost per 4 personer
vitlökspulver, muskot, salt & peppar

koka potatisen och pressa när den är mjuk.
Vänd ner 0,5-1dl grädde samt 1-2 ägg per fyra personer. (Det får inte bli för löst)
Rosta pinjenötterna på medelvärme, i en torr stekpanna så de får lite färg men de får inte bli brända. Blanda ner i potatisenmoset.
Riv ner ca 1dl ost per 4 personer
Smaka av med salt, peppar och ett uns vitlök och muskot
Kavla ut smördegsplattorna
Spritsa ut eller använd en sked och portionera ut moset på smördegen
Rulla ihop.

Beroende på hur tjocka rullarna blir får man skära av "eleganta" portionsbitar som man ställer på en plåt.
Skär lite snett för att få så där "tv-kocks-snygga" bitar...

Är rullarna tjocka så får man se till att göra låga bitar annars kommer de bara sjunka ihop till en formlös klump då potatisen lätt blir mjuk då man värmer upp det...

Gratinera i ugn, gärna med lite finfint-riven ost uppepå...

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Grillat är godast! :fakta
Ta det säkra före det osäkra och använd stektermometer om du inte är kunden av oxfiléstekning! :mattias

Han är kungarnas Knug av oxfilé !:fakta

Ett par gratinerade hummrar kommer också slinka ner fint med Dompan.

Last edited:

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
Grillat är godast! :fakta
Ta det säkra före det osäkra och använd stektermometer om du inte är kungen av oxfiléstekning! :mattias

Har en finurlig gaffel man kan sticka in vid behov med diverse inställningar för olika köttslag, önskat insidesresultat(well done-medium-medium rare-rare) o temp!:tummenupp

Desutom tipsar jag om indirekt grillning, dvs inte grilla direkt över glöden utan vid sidan om. Blir mycke saftigare då samt att man inte bränner så lätt!

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
ett-två ägg per 4 personer beroende på storleken på dessa

Äggen eller matgästerna :D

Lät riktigt gott, ska testas. :tummenupp

Skönt att slippa allt vad matlagning heter imorgon.
Hoppas bara på att snöovädret kommer när jag är framme,
så man slipper fira nyår i en kö på E4an.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC