vad fan ska man äta imorgon?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Desutom tipsar jag om indirekt grillning, dvs inte grilla direkt över glöden utan vid sidan om. Blir mycke saftigare då samt att man inte bränner så lätt!
Ja, indirekt är det som gäller när man brassar större köttbitar.
Tänk på å vila köttet en stund innan det serveras vilket även innebär att det inte gör något om det saknas någon grad i mitten eftersom värmen vandrar inåt när den vilar..

Äggen eller matgästerna :D
:hihi
Äggen!
Till 8 personer skulle jag säga max tre ägg...

Last edited:

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
GSX400
Som aptitretare ett gott lantbröd som marineras med ytterst lite olivolja och sedan sedan rostas i ugnen, till det en räkcocktail med ruccola och ett gott vin eller en god pilsner till.

Sen om du vill ha något gott och enkelt så stek rostbiff (Eller annat nötkött) med salt, peppar och något annat du tycker är gott, till det serverar du valfri potatisrätt (Utom mos) med en hemgjord rödvinssås som du kryddar lite extra med glögg och enbär.

Är du för lat för detta så häll upp lite Chateau de Garage i en blommig tallrik och hoppas på att alla blir nöjda. ;)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Pölsa säger jag ju! Bara att låta fantasin flöda. Inbakt pölsapizza är redan nämnt, men tänk bara på pölsagratäng, pölsafyllda paprikor, pölsasnaps. Listan kan göras hur lång som helst. Kan även eventuellt tillåta haggis då det är högtid.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu har jag inte läst tråden men en fet oxfilé tillsammans med potatis och rödvinssås funkar alltid. Jag brukar köpa bakpotatis som jag skär fyrkantiga bitar av(2st per potatis) och sen blandar jag en mix av smör *flytande*, timjan, vitlök, olivolja och flingsalt som jag häller över potatisbitarna på en plåt och sen in i ugnen.
Oxfilén delar man upp i lagom tjocka bitar *3cm* och grillar på elgrillen eller grillpanna, givetvis endast medium. Vill någon gäst ha mer välstekt än det så serverar men dem en varmkorv i bröd då det passar deras kulinariska sinne.

Man behöver inte krångla till det för att få till en jävligt god maträtt som alltid funkar.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Vad vi får till förrätt och efterrätt vet jag inte eftersom det är någon annans ansvar men till huvudrätt blir det hjortfile med potatisterrin och kantarellsås.

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Jag har inget recept på den men brukar göra den på en höft.

Det är inte någon exakt vetenskap men på ett ungefär är det som följer (om det är tänkt till en tre rätters middag)

Ca 150g mjölig potatis per portion.
ett-två ägg per 4 personer beroende på storleken på dessa
Grädde
Smördeg
pinjenötter (ca 10-20gram per person)
1 dl riven västerbotten eller parmesanost per 4 personer
vitlökspulver, muskot, salt & peppar

koka potatisen och pressa när den är mjuk.
Vänd ner 0,5-1dl grädde samt 1-2 ägg per fyra personer. (Det får inte bli för löst)
Rosta pinjenötterna på medelvärme, i en torr stekpanna så de får lite färg men de får inte bli brända. Blanda ner i potatisenmoset.
Riv ner ca 1dl ost per 4 personer
Smaka av med salt, peppar och ett uns vitlök och muskot
Kavla ut smördegsplattorna
Spritsa ut eller använd en sked och portionera ut moset på smördegen
Rulla ihop.

Beroende på hur tjocka rullarna blir får man skära av "eleganta" portionsbitar som man ställer på en plåt.
Skär lite snett för att få så där "tv-kocks-snygga" bitar...

Är rullarna tjocka så får man se till att göra låga bitar annars kommer de bara sjunka ihop till en formlös klump då potatisen lätt blir mjuk då man värmer upp det...

Gratinera i ugn, gärna med lite finfint-riven ost uppepå...

Tackar tackar. Lät ruskigt gott. Ska testas pronto! :tummenupp

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Bacon är fanimig nästan det bästa som finns :fakta

Allting blir gott med bacon :mattias

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...