Vad fattas i mc-branschen ?

Eightton

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Lindesberg
Hoj
2000 Yamaha r1
Är sugen på att öppna eget företag och är sugen att öppna inom mc men vad fattas som inte finns ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett par rejäla RR-banor. :hihi
Men annars kan det nog vara lite svårt att svara generellt på, det är nog bäst att titta i det egna området och se vad det finns för behov, och hur du kan möta upp behovet och samtidigt tjäna okej med pengar.
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Ungdomar, medelåldern för MC-åkare blir ju bara högre och högre. :gnissla Sen hur/om det går att tjäna pengar på vettefan :D
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Är nog som sägs ovan, kolla i närheten vad som finns.
Vad känner du själv att du saknar i ditt område?

Annars är det väl som vanligt efterfrågan på bra service, bra priser och ödmjuk personal.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
En överetablerad bransch som kännetecknas av att små aktörer slås ihop till färre större. Lite som hemelektronikbranschen de senaste 25 åren. Om folk ska välja dina tjänster/produkter måste de verkligen ha något mervärde. Din uppgift blir att sondera mc-marknaderna i alla möjliga delar av världen och försöka hitta produkter/tänster som finns där men som saknas och efterfrågas här. No pain, no gain.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Racingbana i närheten av stockholm -.-
Det var väl ett ganska värdelöst svar. Killen vill starta eget och du föreslår att bygga en racingbana utanför Sthlm? Du känner till turerna kring Viking Park utanför Enköping?

:7peta
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Problemet heter internationell näthandel.

Du måste kunna erbjuda din produkt ett mervärde men samtidigt bara vara lite dyrare än dom stora näthandlarna i europa. Den ekvationen blir inte lätt att få ihop med ''dina'' små inköpsvolymer. Samtidigt är intresset för produkterna 3-4 vårmånader.

Jag tror mer på serviceverksamhet där produkterna erbjuds ihop med service eller ombyggnadsjobb. Det är sånt kunderna inte kan köpa på nätet så enkelt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Någon som är skitduktig på sitt område är vad jag söker. Någon som kan mer än vad jag kan lära mig efter 5min på google. Att sälja prylar från de vanliga grossisterna och inte ha mer koll än att man kan läsa produktbeskrivningen innantill har vi redan folk som kan och de utnyttjar jag inte utan beställer från utländska webshoppar.


*Elektronikexpert
Strulande immobilizers, programmering av nycklar, ommappning i ECU (många cyklar stödjer det efter lite hackande), felsökning av elsystem osv.

*Bromsexpert
Renovera och uppgradera bromsskivor, sälja bromspads, renovera bromsok med nya tätningar och kolvar.
 
Last edited:

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Det var väl ett ganska värdelöst svar. Killen vill starta eget och du föreslår att bygga en racingbana utanför Sthlm? Du känner till turerna kring Viking Park utanför Enköping?

:7peta

Och du tycker ditt svar var bättre? :arsele

Ibland händer det att folk skämtar och skriver lite oseriöst på internet.

:krama

Hur som helst, att svara på TS fråga är inte helt enkel. Han ser ut att bo i Lindesberg. Spontant känner jag att marknaden där kan vara något begränsad. Vill TS mecka, köra, sälja, utveckla eller tillverka mc?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Körskola som har öppet sena kvällar och hela helgen. Folk har gott om pengar men ingen tid så då går det att ta ordentligt betalt också.

Mc-uthyrning kanske kan vara något. Allt från någon helg till hela säsongen. Uthyrning av uppkörnings-mc. Körskolorna tar ju snormycket för det.

Satsa på de över 40, det är dom som har fett med deg.
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Körskola på kvällarna kan jag hålla med om. Tjejen vill ta kort men måste isf ta semester och köra intensivt för att få en chans. Det går ju aldrig med allt som behöver bokas och ordnas.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Körskola på kvällarna kan jag hålla med om. Tjejen vill ta kort men måste isf ta semester och köra intensivt för att få en chans. Det går ju aldrig med allt som behöver bokas och ordnas.

En "körskola", men bara öva själv. Dvs man hyr ut risiga hojar på avlyst plats så folk kan övningsköra där?
Inga handledare och sånt som kostar pengar.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det var väl ett ganska värdelöst svar. Killen vill starta eget och du föreslår att bygga en racingbana utanför Sthlm? Du känner till turerna kring Viking Park utanför Enköping?

:7peta

Du bara MÅSTE kolla upp kruger-dunning.:fakta

Det här är fan humor.:rofl
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
En ren verkstad, låt kunderna komma släpande med delarna och ta betalt för arbetet.

Är det skräp dom kommer med så är det bara att tacka nej.
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Ang. körskolor med öppet på kvällar och helger så finns det redan, i alla fall i lilla Hudik, så borde finns på andra orter också.

När jag tog kortet 2012 så var andra körskolan jag kollade på serviceinriktade.
Jag sa att det kan bli lite bökigt för mig med körtider då jag jobbar på dagarna
Svaret jag fick var "Jaha, men kan du inte köra på kvällar eller helger då?"

Det är service det, ingen tillfällighet att jag tagit körkort via dom tre gånger
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Något som tryggar återväxten i en bransch där medelåldern raskt går uppåt. Ett företag som underlättar för ungdomar som vill ta körkort, en lobbyorganisation som lobbar för just ungdomar, ja vad fan som helst som får sextonåringar att vilja åka hoj. Annars är risken stor att hela branschen dör med vår generation.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top