Vad fattas i mc-branschen ?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och jag som trodde att det hette Dunning-Kruger...

Och jag må lida av något liknande, men jag kan i alla fall göra allt som nämndes i den första "hacka ecu" posten...
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Tror att en ren MC-butik/verkstad blir knivigt i dagens läge. Tror man måste bredda sig lite, som en lokal MC-butik/verkstad här i krokarna. Där har dom MC, 4-hjuling, snöskoter och en och annan vattenskoter har jag sett där. Där köper jag merparten av mina grejer, för att de har hemma, eller kan ta hem, i princip allt. Kläder, delar, styling, ptja, allt jag kan tänkas behöva.

Själv är jag endast MC-kund, och om jag tittar på hur jag handlar, så skulle vinterhalvåret bli en dräpare för en ren MC-butik.

Det här var ju inte direkt ett svar på TS fråga, bara en lite sidnot. Men om jag skulle önska något av en ren -butik, så skulle det vara ett brett sortiment både på delar, styling och kläder. Det är nog där de flesta brister, i bredden. Jag gillar inte att handlaren ska behöva ta hem ett speciellt plagg bara för min skull, för att jag behöver prova om storleken passar, eller hur den sitter. Sitter den skit, så blir den kanske liggande och tar plats, och har kostat handlaren pengar. Och nej, jag går inte och provar i butik och beställer på nätet efteråt. =)
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Jag har funderat lite hur det blir i framtiden då ingen säljer kläder längre för alla beställer över nätet och tänkte att en smidig lösning (som säkert inte är ekonomiskt försvarbar nu) är att man har showrooms lite här och var eller skickar provex till div MC-handlare. Alltså så kunden får prova på och lägga beställningen i ett showroom och sen får man prylarna skickade från nått stort lager nånstans.
 

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2013, Triumph Street triple R
En "körskola", men bara öva själv. Dvs man hyr ut risiga hojar på avlyst plats så folk kan övningsköra där?
Inga handledare och sånt som kostar pengar.

Den kan absolut funka i Sthlm. Brorsan tar kortet nu och vill komma billigt undan vilket knappast går utan egen hoj i nuläget. IOM att säkert 70% av lektionerna är lågfart' konbana mm borde det vara intressant för den med liten budget.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag vet inte om det är läge att börja bli orolig när det gäller sporthojar, men faktum är att den blå-vita myndigheten har börjat terrorisera snöskoteråkare här uppe i mina trakter.
Har inte det sin grund i att det busats en hel del med skoter där de kört utanför leder i naturreservat med mera. Jag vet att det var en del klagan om det i vinter, och ett sätt att slå tillbaka på är att "trakassera" de som kör ej godkända fordon.

Nu kan ju förstås samma sak hända sporthojar om folk fortsätter att försöka köra ifrån polisen och busköra inne i stan/bland folk. Men det är ju i princip samma saker de kan slå ner på på en sporthoj. Typ turbo.

Jag bävar för den dag man tar till samma metoder mot sporthojar. 90% av allt som monteras på en normal hoj lär ju bryta mot helfordonsgodkännandet. Däck. Ljuddämpare. Power Commanders. Broms- och kopplingsgrepp. Bromsslangar. Fotpinnar. Blinkers. Fjädringskomponenter. You name it. Då kommer nedtecknade regnummer att te sig som lindrigt...
Trots helfordonsgodkännande är det i Sverige godkänt att ändra mycket på ett fordon. I princip kan man ändra allt som inte påverkar skatteklass, effekt, miljö eller trafiksäkerhet utan registreringsbesiktning.

Så allt du listar ovan är ok om det inte påverkar de fyra sakerna ovan (kommer inte ihåg rakt av men jag tror effekt har en gräns på +15%). Men naturligtvis ska ju delarna vara marknadsgodkända.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har inte det sin grund i att det busats en hel del med skoter där de kört utanför leder i naturreservat med mera. Jag vet att det var en del klagan om det i vinter, och ett sätt att slå tillbaka på är att "trakassera" de som kör ej godkända fordon.

Jag tror inte alls att det har något med eventuell buskörning att göra. Ringer du in en polisanmälan om att någon kör på ett olagligt ställe så får du möjligtvis lite stön och gäspningar till svar. Inte en helikopter som sätter efter förövaren. Och de fall jag känner till (där körförbud och krav på ny regbesiktning delats ut) så har detta inträffat klart och tydligt utanför förbudsområden utan att "förövaren" gjort något olagligt förutom att han framfört ett fordon som bryter mot helfordonsgodkännandet. Min känsla är att det ligger ren illvilja och möjligtvis lättförtjänta bötespengar bakom detta. Att insatsen sedan kostar några tiotusingar i timmen är en helt annan sak...
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Kompetens inom branschen samt social kompetens är det bristvara på. Att dessutom hitta en kombination på dessa två är totalt omöjligt.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Stötdämparjusteringsservice...

Rulla in med hojen, 500 spänn, så har du lite bättre justerade stötdämpare sen. Tror det är många rettor- och gixxörägare där ute som rullar runt med fullständigt kalabalikinställda hojar i förhållande till deras vikt m.m. Bjud på kaffe, bullar o skitsnack under tiden. :tummenupp
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
jP's förslag gillar jag fast det kanske inte ger heltidslön.
Jag tror på styling, tyvärr. Att anpassa och/eller modda så ägaren får en mc som är personligt anpassad oavsett om det gäller körställning, ljud eller lack (+).
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
vad fattas? säljkultur... när jag gick en handels utbildning så fick man lära sig att inte ha saker på lager för länge då det kostar. bättre att göra en förlust men få till bra pr. men så funkar inte det i mcskojar branschen. De borde gå på en basic handelsubildning...
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Jag vet inte om det är läge att börja bli orolig när det gäller sporthojar, men faktum är att den blå-vita myndigheten har börjat terrorisera snöskoteråkare här uppe i mina trakter. Det är inte helt ovanligt att speciella lössnömodeller med fyrtaktsmotor utrustas med eftermarknadsturbo. Tydligen har någon illvillig själ informerat polisledningen i Västerbotten om att detta minsann bryter mot helfordonsgodkännandet. Polisen vill naturligtvis göra sitt jobb och ta krafttag mot detta enorma samhällsproblem. Därför har man under påsken flugit runt fjällvärlden med helikopter för att dela ut körförbud till höger och vänster. Att det sedan finns statistik som visar att inte en enda sådan snöskoter varit involverad i en olycka som krävt skador eller liv, det spelar ingen som helst roll. De bryter ju mot helfordonsgodkännandet och måste därför lagföras...!

Jag bävar för den dag man tar till samma metoder mot sporthojar. 90% av allt som monteras på en normal hoj lär ju bryta mot helfordonsgodkännandet. Däck. Ljuddämpare. Power Commanders. Broms- och kopplingsgrepp. Bromsslangar. Fotpinnar. Blinkers. Fjädringskomponenter. You name it. Då kommer nedtecknade regnummer att te sig som lindrigt...

Dom flesta poliserna förstår sig inte på sånt som turbo och dylikt. Jag blev stoppad med min båge utan kåpor(dvs utan blinkers/backspeglar fram) och det sitter en väldigt synlig laddtrycksmätare. Jag sa bara att hojen vält och kåporna är på lack sen blev det inget mer..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dom flesta poliserna förstår sig inte på sånt som turbo och dylikt. Jag blev stoppad med min båge utan kåpor(dvs utan blinkers/backspeglar fram) och det sitter en väldigt synlig laddtrycksmätare. Jag sa bara att hojen vält och kåporna är på lack sen blev det inget mer..

Jag skulle tro att kunskapsnivån varierar med den enskilde polismannens intressen. En MC-polis lär ju vara intresserad av hojar även på fritiden, så han går nog inte på finten att kringlan på grenröret är en katalysator...

Poliserna i Västerbotten såg dock till att skaffa sig kunskapen genom att bjuda in sig själva till Yamahacenter i Skellefteå för att fotografera hur ovan nämnda snöskotrar ser ut innan de turbokonverterats...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Stötdämparjusteringsservice...

Rulla in med hojen, 500 spänn, så har du lite bättre justerade stötdämpare sen. Tror det är många rettor- och gixxörägare där ute som rullar runt med fullständigt kalabalikinställda hojar i förhållande till deras vikt m.m. Bjud på kaffe, bullar o skitsnack under tiden. :tummenupp

Det finns ju redan flera personer såväl som företag som sysslar med sådant, både på högre och lägre nivå med mer eller mindre kunskaper bakom sig. Det kan möjligtvis fungera som extraknäck på fritiden, men jag tror att det är väldigt få av dessa som kan försörja sig på den verksamheten.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Grundproblemet är en för kort mc säsong förutom i skåne. Det gör att rätt personer inte vill ta över verksamheten när generationsskifterna kommer.

Är man mc intressserad. Då är jobbet det sämsta tänkbara eftersom man har fullt upp på dagar som har dom bästa ''körförutsättningarna''.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top