Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är inte de där bilderna lite olyckligt vilseledande? Bara för att man försökt att grafiskt förklara ett fyrdimensionellt system genom att ersätta ena rumsaxeln med en gravitationsaxel?
Ta solen tex i första exemplet så skulle väl ingen hävda att den ligger i en grop?
Visst är det en förenklad modell, men vilseledande skulle jag nog inte direkt säga att den är... Jag brukar tänka mig att om jag rullar en kula över en platt yta så rullar den rakt fram tämligen obehindrat (även om den stannar efter ett tag pga friktion, men vi bortser från teknikaliteter här). Om den däremot finns en grop med mjuk rund kurvatur och mjuka runda kanter i den platta ytan och jag rullar kulan tillräckligt nära gropen så kommer kulan, beroende på rullhastigheten och hur nära gropens mitt den rullar, att antingen påverkas till att byta riktning eller helt enkelt rulla ner i gropen och stanna där. Kunde vi helt eliminera friktionen så skulle vi kunna skicka kulan i en beständig bana att snurra längs gropens kanter kring gropens mitt också. Ungefär så funkar ju föremål som färdas genom rymden och kommer i närheten av större föremål med påtaglig gravitationskraft...