Vad fick dig att le idag?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Några av dom där ligger skrämmande nära sanningen är jag rädd...

Jag har sett flera videos (från USA förvisso, men vi kommer dit) med den fantastiska generationen som säger saker som "I can only drive cars with "Prände-gears" I oly have two feets", först fattade jag inte, men P R N D lät bekant..
En annan sa "i cant use round time, I need numbers time" när hon stod framför en klocka som inte var digital...

Ja, jag vet att jag låter som en bakåtsträvande gammal gubbdj*vel (jag är ju en) men när blev det hel OK att vara totalt aningslös om allt?
Ring en vän.

Edit;
Bytt till rätt klipp.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Några av dom där ligger skrämmande nära sanningen är jag rädd...

Jag har sett flera videos (från USA förvisso, men vi kommer dit) med den fantastiska generationen som säger saker som "I can only drive cars with "Prände-gears" I oly have two feets", först fattade jag inte, men P R N D lät bekant..
En annan sa "i cant use round time, I need numbers time" när hon stod framför en klocka som inte var digital...

Ja, jag vet att jag låter som en bakåtsträvande gammal gubbdj*vel (jag är ju en) men när blev det hel OK att vara totalt aningslös om allt?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
20230215-211309.jpg

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Min motorsåg började tjuta på ett obehagligt sätt när jag kapade upp en björk på tomten. Jag rev isär den och allt jag kunde hitta var en spricka i en liten kylfläns på toppen, precis på hörnet, vid hålet för en av skruvarna som håller fast cylindern. Jag kapade rent med Dremeln, böt startsnöre, gjorde rent så mycket jag kunde och tejpade på lite mer slitageskydd på en kabel.

Och, när jag provkörde sågen idag så var ljudet borta, mycket skönt :tummenupp Brottytorna hade alltså gnisslat mot varandra, och nått en imponerande volym.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Sagt upp mig från jobbet. På dagen.

Nu blir det Tegel Enterprise på heltid. Stort steg att ta även om jag drivit firman parallellt med löneslaveri i sex år. Hoppas och tror att det kommer går bra. Annars får jag börja köra taxi. ?

Raderad medlem 51742

Guest

Nu blir det Tegel Enterprise på heltid. Stort steg att ta även om jag drivit firman parallellt med löneslaveri i sex år. Hoppas och tror att det kommer går bra. Annars får jag börja köra taxi. ?
Firade nyligen 5 år på heltid med eget AB. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj

Håller tummarna - vilken bransch?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tack! Additive manufacturing
Uttrycket var nytt för mig, men googlade o det blev 3-d printing/rapid prototyping i min skalle.
Plast eller tom metall ? Finns inte så mycket utvecklat där - Höganäs metal powders är väl en? Åsså känner jag till en pajsare i Australien som printar 1/6-delar till stridsvagnar
Men det kanske finns ännu mer innehåll inom området

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Lycka till med företaget!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Uttrycket var nytt för mig, men googlade o det blev 3-d printing/rapid prototyping i min skalle.
Plast eller tom metall ? Finns inte så mycket utvecklat där - Höganäs metal powders är väl en? Åsså känner jag till en pajsare i Australien som printar 1/6-delar till stridsvagnar
Men det kanske finns ännu mer innehåll inom området
Exakt, 3D-printing. Jag jobbar med stora industrimaskiner. Jobbar både plast och metall men plastmarknaden är större.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Exakt, 3D-printing. Jag jobbar med stora industrimaskiner. Jobbar både plast och metall men plastmarknaden är större.

Ahh, datorstyrd limpistol...

Någon gång nu och då får jag ett ryck och kollar på 3D klipp på YouTube, och ett kort litet tag var jag på vippen att köpa en Ender3pro för att leka med, men för en gångs skull kom förnuftet ifatt mig innan jag köpte ännu en pryl som jag skulle använda i ett par månader.
(jag tröttnar fort om saker krånglar, och det gör det)

Jag har kompisar som har, och kunde inte motivera att köpa en själv när dom kan skriva ut dom få nyttoprylar jag kan komma på att jag behöver.

Men det är helt klart en intressant teknik för "rapid prototyping" och småskalig tillverkning av saker som annars skulle kräva enorma investeringar i produktion.
Det är helt klart en framtidsbranch.

Får man fråga vad du har för maskiner?

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ahh, datorstyrd limpistol...

Någon gång nu och då får jag ett ryck och kollar på 3D klipp på YouTube, och ett kort litet tag var jag på vippen att köpa en Ender3pro för att leka med, men för en gångs skull kom förnuftet ifatt mig innan jag köpte ännu en pryl som jag skulle använda i ett par månader.
(jag tröttnar fort om saker krånglar, och det gör det)

Jag har kompisar som har, och kunde inte motivera att köpa en själv när dom kan skriva ut dom få nyttoprylar jag kan komma på att jag behöver.

Men det är helt klart en intressant teknik för "rapid prototyping" och småskalig tillverkning av saker som annars skulle kräva enorma investeringar i produktion.
Det är helt klart en framtidsbranch.

Får man fråga vad du har för maskiner?
Jag jobbar inte mycket med limpistolerna, tack och lov. Leksaker rakt igenom, även industrivarianterna.

Jobbar med SLS och DMLM men har inga maskiner själv. Jag supportar de som äger maskinerna med underhåll, utbildning, reservdelar och pulver. Är även återförsäljare för ett fabrikat av maskiner.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA