Vad fick dig att le idag?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja man undrar vad kineserna betalar för frakten? Dom måste ha ett jävla bra avtal med Postnord.
Tror inte svenska företag för så bra priser även med rabatt.

Jag/firman) har avtal med postnord men min rabatt är i alla fall så usel och fakturorna kommer med så kort varsel att jag ständigt betalar dom för sent och får påminnelseavgifter som äter upp hela rabatten så nu betalar jag frakterna direkt istället.
De kör containervis med sjöfrakt. Fraktfartygen tar in sina pengar genom att leverera ankaren åt FSB.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
De kör containervis med sjöfrakt. Fraktfartygen tar in sina pengar genom att leverera ankaren åt FSB.

Spelar ingen roll att det går en container full av brev. Lika förbannat tar Postnord hand om brevet från hamnen i Göteborg till kunden i Kiruna och det vet du lika bra som oss andra vad vi invånare får betala.
Det är inte gratis men Postnord kanske har blivit någon slags biståndsorganisation som ger stöd åt Kina via gratis transporter. :va

Jag har beställt laddkabel till telefonen från Kina fraktfritt och betalat $1? Hur går det till?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja man undrar vad kineserna betalar för frakten? Dom måste ha ett jävla bra avtal med Postnord.
Tror inte svenska företag för så bra priser även med rabatt.

Det var någon som förklarade för mig (vet inte om det stämmer) att Kina ansågs som ett U-land av Internationella postunionen, och därför fick U-lands pris på postlveranserna.

Nästa förhandling med internationella postunionen lär dom inte få samma pris gissar jag :lol

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Spelar ingen roll att det går en container full av brev. Lika förbannat tar Postnord hand om brevet från hamnen i Göteborg till kunden i Kiruna och det vet du lika bra som oss andra vad vi invånare får betala.
Det är inte gratis men Postnord kanske har blivit någon slags biståndsorganisation som ger stöd åt Kina via gratis transporter. :va

Jag har beställt laddkabel till telefonen från Kina fraktfritt och betalat $1? Hur går det till?
Därför att laddkabeln garanterat är en backaffär.
Frakt blir som allting annat mycket billigare om du köper den på bulk. Det är volymer som räknas, att det går back på en laddkabel tas tillbaka på de som köper en mobiltelefon eller en vattenskoter.
Men sen så ska man komma ihåg att i komunistkina så är det politiskt motiverat att "vi" skall vara i beroendesituation av deras tillverkning. En gigantisk global webhandel kan få gå back bara vi inte får för oss att bygga ut egen industri.
Sedan kan den antagligen ha containerfrakten helt gratis på en kinaflaggad jolle, för om vi köper en container från Sydostasien så betalar vi $50k. Köper de sedan slutfrakten av postnord på bulk, typ x antal miljoner för ett års utkörningar, så är det ju bara bra att få fler utkörningar som valuta för pengarna.
Och det kostar inte vad du betalar för att skicka ett separat paket heller. Ens nära.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Därför att laddkabeln garanterat är en backaffär.
Frakt blir som allting annat mycket billigare om du köper den på bulk. Det är volymer som räknas, att det går back på en laddkabel tas tillbaka på de som köper en mobiltelefon eller en vattenskoter.
Men sen så ska man komma ihåg att i komunistkina så är det politiskt motiverat att "vi" skall vara i beroendesituation av deras tillverkning. En gigantisk global webhandel kan få gå back bara vi inte får för oss att bygga ut egen industri.
Sedan kan den antagligen ha containerfrakten helt gratis på en kinaflaggad jolle, för om vi köper en container från Sydostasien så betalar vi $50k. Köper de sedan slutfrakten av postnord på bulk, typ x antal miljoner för ett års utkörningar, så är det ju bara bra att få fler utkörningar som valuta för pengarna.
Och det kostar inte vad du betalar för att skicka ett separat paket heller. Ens nära.

Ja, att det är en backaffär är vi överens om men ingen ska lura mig att kinesen som skickar kabeln är den som går back. Det finns nog inget snålare än just kineser så det ser jag som totalt uteslutet.

Frågan är väl vem som betalar kalaset?

Jag tror du fick en nolla för mycket i fraktpriset på en container.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Ja, att det är en backaffär är vi överens om men ingen ska lura mig att kinesen som skickar kabeln är den som går back. Det finns nog inget snålare än just kineser så det ser jag som totalt uteslutet.

För 6 år sedan hade jag fått det.
Har iofs inte dagspriset, har inte varit ajour med Kina -contis sedan ett par år. Så beror det kanske på vad du kör i den också.
Summan är ändå inte poängen, varför jag drog till med något, utan poängen är att, aldeles spekulativt, men iaf, prissättningen troligen är väldigt olika beroende på vem som köper. IE om det är "enga intressen" eller ej.

Att det är "vi" i väst som betalar kalaset tror jag att vi kan komma överens om.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För 6 år sedan hade jag fått det.
Har iofs inte dagspriset, har inte varit ajour med Kina -contis sedan ett par år. Så beror det kanske på vad du kör i den också.
Summan är ändå inte poängen, varför jag drog till med något, utan poängen är att, aldeles spekulativt, men iaf, prissättningen troligen är väldigt olika beroende på vem som köper. IE om det är "enga intressen" eller ej.

Att det är "vi" i väst som betalar kalaset tror jag att vi kan komma överens om.

Det kostar inte en halv miljon att frakta en container särskilt inte för ett företag som skickar massor med containers varje dag så antingen menade du kronor och inte dollar eller så har du en nolla för mycket.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Statliga subventioner, sedan fanns väl något internationellt avtal som gav Kina billigare frakt överlag har jag för mig, men kan ju minnas det fel.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Som komplettering till ditt inlägg om Bring så dök även City Mail upp vid ungefär samma tidsperiod.
Mm kommer ihåg, dom flytta in i en barndomskompis farsas gamla lokaler. Vi vare där o härja som fjunisar vill jag minnas. Var säkert några år men dom försvann sen = inte länge i postsammanhang, kanske inte håller på längre?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC