Vad gäller vid skenförsäkring?

Eclipse

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Hoj
CBR900RR
Men om ens motorcykel står registrerad på min pappa och försäkringen på mig?

Hade tänkt att kolla vad försäkringen för mig kostar då den var minst 6000 kr billigare på pappa innan jag hde körkortet. Men då säger länsförsäkringar såhär:
"Det finns redan en försäkring hos Länsförsäkringar i hushållet eller för den angivna personen eller organisationen och det registreringsnummer som angivits. Prisförfrågan måste därför hanteras manuellt."
Så jag blir nog tvungen att kolla upp vem den står på :)

Det är endast den som är registrerad ägare på mc:n som kan försäkra den.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ni som kommer med anekdoter om folk som "torskat", vad har de torskat på? Vill ha utförligare svar än att "fb gräver!!"

Om försäkringstagaren sköter all kontakt med bolaget, betalar in försäkringskostnaden från sitt konto, har betalat hojen från sitt konto och även andra betalningar som service, besiktning etc. Och den verklige brukaren ger fan i att slänga upp bilder på facebook och annat skit, samt ser till att försäkringen täcker utlåning av hojen till honom. Och försäkringstagaren har koll på hojen så att man inte står där och ser fånig ut när fb ringer och frågar saker om ens motorcykel. Vad åker folk då dit på?

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Som jag sa, dom har inga problem att ringa dina grannar, kollegor mfl, på så sätt får dom info om hur du brukar parkera en mc vid porten/på gården/i garaget, hur ofta den står där och vid vilka ungefärliga tider du kommer och far. Efter det så bildar dom sig en uppfattning om hur mycket du egentligen "lånar" "pappas" hoj..

Dem flesta bolag tillåter att man lånar ut sin hoj, ofta mot en merkostnad, höjd självrisk etc, men det är inte det vi pratar om, hur du nån lördag eller söndag på sommaren lånar gubbens hoj för att åka en tur..det är att låna.

Vill man chansa så sure, men kom inte och gnäll sedan om/när det händer nått, personligen så tecknar jag en försäkring för att känna en trygghet om olyckan skulle vara framme, den känslan kan du aldrig få vid ett försäkringsbedrägeri.:fakta

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Försäkringsbolag kan ju vara motsträviga trots att allting är som det ska.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ni som kommer med anekdoter om folk som "torskat", vad har de torskat på? Vill ha utförligare svar än att "fb gräver!!"

Om försäkringstagaren sköter all kontakt med bolaget, betalar in försäkringskostnaden från sitt konto, har betalat hojen från sitt konto och även andra betalningar som service, besiktning etc. Och den verklige brukaren ger fan i att slänga upp bilder på facebook och annat skit, samt ser till att försäkringen täcker utlåning av hojen till honom. Och försäkringstagaren har koll på hojen så att man inte står där och ser fånig ut när fb ringer och frågar saker om ens motorcykel. Vad åker folk då dit på?

Enkelt..folk som gör så som du säger åker förmodligen inte dit.
Men dom flesta tänker inte så långt.

Om du tänker efter så är det en enorm kostnad för försäkringsbolaget om du exempelvis smäller in i en dyr bil med personskador som följd. Lägger dom 1 % av sin kostnad på att reda ut om du har rätt till ersättning kan dom kanske spara hundratusentals kronor kanske till och med miljoner.
Och om sporthojen står på en gubbe som även äger en Goldwing men det är hans 20-åriga son som krockade hojen ja då hade iaf jag lagt någon dag på att utreda saken.

Men som du skrev, om försäkringsavtalet medger utlåning så ska det nog mycket till för att dom ska bevisa något fuffens.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Man har ju hört ett par anekdoter hur föräldrar ljugit försäkringsbolag rakt upp i ansiktet. En av dem handlar om hur sonen i familjen har haft fest när föräldrarna varit borta. Under kvällen har den minderåriga sonen och någon jämngammal kompis fått tag i nycklarna till familjens bil och åkt ut på en nöjesrunda som slutat med att man kört av vägen. Pappan har sedan fått reda på vad som hänt och anmält att det var han som kört bilen i fråga och iscensatt någon historia om något vilt som han väjt för. Insikten om nedsatt ersättning på grund av de verkliga omständigheterna lät inte så lockande.

Försäkringsbolagen har nog en rätt tuff uppgift att utreda bedrägerier och rena lögner från försäkringstagarna. Drivet till sin spets hade nog försäkringsbolag kunnat driva skenförsäkringar väldigt långt. Men jag tror man fokuserar på vissa typer av bilar och motorcyklar. Vore inte särskilt trovärdigt att skenförsäkra en Subaru Impreza med dekaler och andra tillbehör där den i det närmaste efterliknar en WRC bil på sin mamma i 55- 70 års åldern. Detsamma kan sägas om att skenförsäkra en sporthoj på någon som fick körkortet tillsammans med B-kortet som aldrig har haft någon historik av att någonsin ägt en motorcykel förrän sonen blivit i 20 års åldern?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

I ett av fallen krävde FB att få se utrag från Banköverföringen vid köpet, vad som stod på kvittot spelade ingen roll.

Att sen hojen blev stulen på betalarens gård och inte på "ägaren/försäkringstagarens" fick nog FB att ana ugglor i mossen. FB kontaktade även säljaren och ställde en massa frågor om hur affären gick till.

Att be en säljare ljuga för FB tror jag är lite väl magstarkt.

Det slutade med att han inte fick ut en krona.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Försäkringsbolag kan ju vara motsträviga trots att allting är som det ska.

Det kan dom, men två fel gör inte ett rätt. Har du själv uppfyllt din del av avtalet blir det naturligtvis svårare för försäkringsbolaget att bråka med dig om eventuell ersättning.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Skenförsäkring, är det något SJ har hos Banverket :va

I annat fall, om du fuskar och har dig så är ju huvudregeln, bli inte ertappad :D dvs, ge fan i att försöka nyttja nåt du inte har rätt till......

Speedy Gonzales

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
BMW S1000RR. , Honda CR500R
Måste tillägga att det finns klausuler i vissa försäkringar som innehåller en ändrad högre självrisk vid olycka med andra och yngre förare än aktuell försäkringstagare. samt försäkringar där enbart försäkringstagaren har rätt att framföra fordonet... men det kanske ni redan har skrivit om. :banana

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Som tumregel får man sitta inne 5-10 år om man skulle vara vållande med skenförsäkrad hoj.
Alternativt får man gå med fotboja på höger fot om domaren är snäll. Problemet är att man då ändår inte kan köra hoj mer för bojan avger ett såpass starkt magnetfält att den påverkar kopplingen som därmed konstant står i öppet läge.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
portad på sporthoj?

Jag förstår inte att denna fråga alltid kommer upp, köp en hoj som du har råd att äga. Så slipper du tvister ovh bedrägerier:glömdet

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vill tillägga att jag själv inte avser att skenförsäkra. Har tänkt tanken och funderat på saken och kommit fram till att det är smartare att köpa en suzuki och teckna märkesförsäkring. Tråden är endast startad av nyfikenhet.

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
yamaha mt-07 -17
Finns det någon här som stått utan ersättning pga skenförsäkring? Alltså inte känner nån eller hört nån osv utan som varit med om det själv.

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Är också intresserad av att höra från folk som blivit utan ersättning pga skenförsäkring,det mesta man hört är på nätet om "nån som känner nån som har hört"

Off topic: vad händer om man krockar med en cykel som har turbo när den inte är reggad med den?

Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag känner 2 st som stod med rumpan bar när hojarna blev stulna.
skrivna på förälder och när FB började gräva så var dom kokta i bajs.

huvudsaklig brukare var det FB hävdade, och det var inte dom som tecknat försäkringen enl bolagen.

vad som hänt vid en olycka vet jag inte men FB är inte helt oävna på att gräva fram fakta.

I ett av fallen krävde FB att få se utrag från Banköverföringen vid köpet, vad som stod på kvittot spelade ingen roll.

Att sen hojen blev stulen på betalarens gård och inte på "ägaren/försäkringstagarens" fick nog FB att ana ugglor i mossen. FB kontaktade även säljaren och ställde en massa frågor om hur affären gick till.

Att be en säljare ljuga för FB tror jag är lite väl magstarkt.

Det slutade med att han inte fick ut en krona.

Och den hojen sålde jag, det var min gamla R1 2005, som stals efter 18 dagar.
försäkringsbolaget jagade mig som fan.. men han fick inte ut en krona iaf.

(citeringen e inte riktad till dig vbk, mest så folk här inte tror att det är en kompis som hört av sin fasters granne bla bla)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!