Vad gör dom åt alla döda motorcyklister?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Även om de skulle bygga en bana eller två så tror jag folk fortfarande skulle köra på vägen

Alla 40+ som kör touring/offroad hojar vill knappast köra bana? iaf inte många av dom
Alla sporthojar vill kanske inte heller åka bana.
Finns säkert nån Sporthoj som inte varvas till varvstopp hela tiden.

Näe tror inte en ny bana hade fixat biffen men såklart hade det varit grymt om de bygger en då en hel del hade nog åkt dit istället!

Men hur många kan köra på banan samtidigt? Om vi säger att 200 pers kan åka från 12-16 en lördag på den nya banan nära stockholm, hur många är ute på i stockholmsområdet den tiden 500 pers? mer? mindre? som kör på gata dvs
Det är nog betydligt många fler än 500 hojåkare ute en solig dag i stockholm! :fakta

Å 200 pers på en bankörning? :va Då blir det ju krypkörning i högervarv i fyra timmar :huvet

Och all hojåkning handlar som sagt inte om att sätta varvtider, det är skönt att åka krokvägar i behagligt tempo å bara njuta, det kommer inte folk sluta med bara för att det finns en bana lite närmare än Linköping/Karlskoga.
Men en bana skulle vara ett utmärkt verktyg för att kunna "leka av sig", samt ha bra kurser och avrostningar, och det är det vi vinner på!
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Läste Robert Collins artikel i samband med den stor artikeln..

Att SMC inte jobbar med med honom,
Bjud in honom till ett forum med representanter för samtliga kategorier av hojförare, sport som custom.

Han tillhör den lilla skaran människor i sverige som har riktigt inflytande.
Han är en av dom få som kan påverka kollektivet, samhället..

Inte så mycket för att friskriva alla omdömeslösa hojförare, utan för att uppmärksamma, skapa medvetenhet i trafiken.
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Det är nog betydligt många fler än 500 hojåkare ute en solig dag i stockholm! :fakta

Å 200 pers på en bankörning? :va Då blir det ju krypkörning i högervarv i fyra timmar :huvet

Och all hojåkning handlar som sagt inte om att sätta varvtider, det är skönt att åka krokvägar i behagligt tempo å bara njuta, det kommer inte folk sluta med bara för att det finns en bana lite närmare än Linköping/Karlskoga.
Men en bana skulle vara ett utmärkt verktyg för att kunna "leka av sig", samt ha bra kurser och avrostningar, och det är det vi vinner på!

Sifforna förenklade jag bara för att vissa här inte ska bli förvirrade av för höga siffror :) Men visst jag har ingen aning om vilka siffror det kan vara egentligen

Ok säg att 50 st kan åka på banan då inte ens det? och det är 2000 ute o kör hoj på allmän väg, tror ni verkligen att de 2000 persen skulle stå i KÖ för att åka på banan när de kan åka ute på gata dvs när de har offroadhoj eller touringstuk...? tror inte det , så om vi kan komma överens om det så löser inte en ny bana problemet med olyckor o dödsfall på motorcyklar... Men däremot kan det ju få bort en del sporthojar som åker snabbare än de andra sortens motorcyklar(<-- let face it, vi kör en aning fortare än andra slags hojar)

Det låter som på vissa här att så fort en bana slår upp portarna nära stockholm så kommer automatiskt alla olyckor försvinna pga alla åker till banan istället men det låter lite naivt.

Och så håller jag med dig i att där är det perfekt att leka av sig o hålla kurser
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
sant.....

Mer vajjerräcken räddar oxo liv har jag hört...

Har bara vartit någon enstaka olycka på vägar med wireräcken. Så visst är det så att de räddar liv. Inte om man kör in i dom, det gäller bara med bil. Men i avskräckande syfte fungerar dom. MC-förare sänker hastigheten och kör helt enkelt inte om i samma utsträckning. Tanken är alltså att skrämma oss till att köra försiktigare på vissa vägsträckor.
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
precis..

och " Vad gör dom åt alla döda moorcyklister?"
vad DOM?
åker man mc tar man en större risk och får där med ta ett större ansvar för sin egen säkerhet, använd skallen eller bli av med den.

Du skrev vad jag tänkte. :tummenupp
 

Jonken_

ogillar VV mig?
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Röd stuga med vita knutar
Hoj
Z750, svart och stålomspunnen
ja kanske skulle man bygga en rr bana i mellan sverige, men det verkar ju inte dom idioterna till politiker fatta:huvet , då skulle man slippa åka på vägen. Där åker iallafall alla åt samma håll och ingen som gör en vänster sväng mitt framför en mär man kommer farandes!
Men det är klart racing är väll inte tillräckligt intresant för våra kära poliker.

Vänta nu, är detta oxå politikerjävlarnas fel? Enligt mitt synsätt ska samhället göra saker åt folket, men inte allt åt alla. en RR bana i mittsverige går säkert att ordna om de ivrigaste förespråkarna lade ner mer tid på att hitta sponsorer, undersöka mål3/eu bidargsmöjligheter och involverade någon del av industrin i projektet. Gunde hade fel, det finns saker som är omöjliga, men en RR-bana är inte det.

Och säg inte att trafikolyckorna beror på att dina medtrafikanter gör vänstersvängar, kom igen? "när jag kommer farande" -okej, om vi tar bort alla hastighetsbegränsnigar då, då slipper du ju köra förfort oxå! "whieeee"

btw: racing är jätteintresant.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Det ska bli kul att se vad man kommer fram till min tråd om ansvaret...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=161443

I min gamla tråd om vänstersvängare så var det ju tragiskt många som ansåg att det var bilistens fel


Det som dock är lite intressant är att du anser att man som motorcyklist alltid bär ansvaret eftersom vi måste vara mer riskmedvetna. (Läste första inlägget i den andra tråden.) Ansvaret bör väl vara lika stort för alla, eller? Eller nä, självklart har en lastbilschaffis mindre ansvar eftersom de dör i mindre utsträckning :rolleyes:
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R

"Målet är högst 270 dödade för hela 2007."

Målet är??? Låter ju som de siktar på att döda 270 st...

Målet är ju eller brukar vara något man strävar efter.
Aja jag är en besserwisser

Ett mål är något som är realistiskt och som man räknar med att uppfylla, en vision är nåt man strävar efter.

Att ha som mål att endast 270 personer ska behöva dö i trafiken är således en korrekt fórmulering.

Bässervisser.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Sänk farten vid korsningar och ha ett par fingrar på bomsen.

Precis, har redan i år räddat mig från att plantera mig i sidan på en bilist, och då höll jag helt laglig fart i en kolonn av bilar, likförbannat så körde han rätt ut framför mig från en utfart till höger, skulle smita ut i luckan tänkte han väl. Fanns dock ingen lucka, "bara" jag. Jag hade sänkt till under laglig hastighet och hade bromsberedskap då jag såg han stå vid utfarten. Det blev i alla fall på håret kan jag säga, jag var inte särskilt långt ifrån utfarten då han körde ut, kanske 10-20 meter (70 väg). Det blev mest på håret för att när han kört ut över min fil så ser han mig och STANNAR, hade han fortsatt över till andra filen hade det inte varit något större problem. Nu fick jag bromsa satan och sedan väja undan mellan han och en annan bil som hade stått till höger om han i utfarten.
 

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Principen alltid vara beredd att lämna företräde gäller för alla motorcyklister. Man ska inte bara framföra sitt eget fordon utan alla andras också, försöka kalkylera vad medtrafikanterna härnäst ska ta sig till. Absolut läskigast är 110 km/h-vägar där infarten till vägen sker genom vanliga korsningar. Sänker jag farten innan korsningen tolkas det som att jag ska svänga av. Jag hinner aldrig bromsa om de kör ut, det är bara att hoppas på det bästa. Jag brukar numera ljustuta, en del säger att det uppfattas som kör ut, det har hittills fungerat (peppar peppar). Köra med heljus på under dagtid är kanske ännu bättre.

Det är en absolut självklarhet att hålla fartbegränsningarna i situationer där bilister kan hamna i min körbana. Men ändå har det hänt relativt frekvent att bilister kört rakt in i min körbana, främst då i stadstrafik där jag hunnit bromsa, givetvis har man alltid bromsberedskap med fingrar på bromsen. Det gäller då att ha fritt bakom, annars är sannolikheten att man får 1,5 ton stål uppkört i baken rätt stor.

Vad är grunden till detta, som bilist har detta aldrig hänt mig. Syns man för dåligt? Är det principen störst går först som tillämpas? Jag tror att den mänskliga hjärnan får sålla information under stress, vad är sannolikast att det kommer, en bil eller mc, en bil såklart. Dessutom är en mc ingen stor fara för bilisten, det finns ingen rädsla som påminner om att det kan komma en mc.
Här kommer mc-poliser in, är de en vanlig syn på vägarna finns en undermedveten uppmärksamhet på mc. Ja den egositiska människan vill ju inte ha böter, för alla gör lagöveträdelser i trafiken, mer eller mindre. Mina egna empriska studier (helt ovetenskapliga) kvinnor har helt klart flest gånger varit nära att krossa mig i trafiken (håller därför extra koll på dem, särskilt i rusningtrafik när dagisbarnen ska hämtas). Anledningen till detta torde då vara analogt med tidigare resonemang att kvinnor håller inte lika mycket uppsikt efter mc-poliser då de oftare är laglydigare (mindre att frukta). De ser därför heller inte vanliga mc lika lätt.

Slutsats: Fler mc-poliser. Upprepa budskapet gång på gång till bilister, se upp för mc, de kan dessutom komma i högre hastighet än vad hastighetsbegränsningarna säger. Incitament att hålla uppsikt och följa trafikregler i korsningar genom att kameror även installeras där. Skärpt och efterlevt lagstiftning, lämnas inte företräde skall körkort återkallas. Påbyggnadsutbildning för alla motorcyklister som inte tagit mc-kort. Nu tror jag inte att VV är intresserad av att sänka olycksfrekvensen hos mc-kolletivet. Det är snarare positivt, det är ett bra slagträ i arbetet att få bort motorcyklarna från vägarna. De har redan gett upp kampen, mc kan inte finnas med i nollvisionen. Detta är antagligen därför som inget görs för att få bort alla irriterande öppna avgassystem vilket stör oerhört många människor. Snart finns det acceptans att förbjuda dem. Många motorcyklister jobbar väldigt hårt i den frågan också, köra oansvarigt och rensa systemen, allt för det "goa" ljudet.
 
Last edited:

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Aftonbladets artikel var lite längre i pappersversionen och va bra skrivet.
Speciellt artikeln bredvid som handlade om hur VV sätter upp fler och fler kameraskåp men det gör inte ett skit förutom att kosta pengar.
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Ett mål är något som är realistiskt och som man räknar med att uppfylla, en vision är nåt man strävar efter.

Att ha som mål att endast 270 personer ska behöva dö i trafiken är således en korrekt fórmulering.

Bässervisser.

Ok, my bad. Får plugga lite på svåra formuleringar :)

tycker ändå det låter kocko när man säger så men det kanske är jag som är knas
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det som dock är lite intressant är att du anser att man som motorcyklist alltid bär ansvaret eftersom vi måste vara mer riskmedvetna. (Läste första inlägget i den andra tråden.) Ansvaret bör väl vara lika stort för alla, eller? Eller nä, självklart har en lastbilschaffis mindre ansvar eftersom de dör i mindre utsträckning :rolleyes:
Jag har aldrig sagt att vi alltid bär ansvaret, men däremot så är vi, som du säger, tvingade att vara mer riskmedvetna, eftersom vi sitter helt oskyddade, och syns dåligt. Och därför måste vi tänka ett steg längre, och framför allt, tänka åt "alla" andra. Kör man om en insaktande bil där det finns en väg in till vänster så har man nog inte riskerna klara för sig, ÄVEN om det är bilistens fel om/när det smäller.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Spelar ingen roll "vems fel" det är... det gör ont likförbannat.
Mången medtrafikant (INTE mottrafikant) har genom sin uppmärsamhet räddat mig ur situationer som uppkommit pga MIN brist på uppmärksamhet (både bil och MC). Handen på hjärtat... hur många av oss har aldrig gjort ett fel?
Och som det sades i bibeln: "Den som är utan synd skall kasta den första stenen".
Man gör så gott man kan... men det hjälper inte alltid.

Dock skulle nog en kampanj liknande den i Storbritannien med TV reklam osv kunna göra skillnad i hur bilister uppmärksammar motorcyklar.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det som dock är lite intressant är att du anser att man som motorcyklist alltid bär ansvaret eftersom vi måste vara mer riskmedvetna. (Läste första inlägget i den andra tråden.) Ansvaret bör väl vara lika stort för alla, eller? Eller nä, självklart har en lastbilschaffis mindre ansvar eftersom de dör i mindre utsträckning :rolleyes:

Egentligen är det ointressant vems ansvaret är, då det är vi som dör/hamnar i rullstol. Är ju inte mycket tröst att det var bilistens fel när man sitter och äter soppa med sugrör och kollar på ruttna såpor dagarna i ända på nått rehabiliteringshem, eller hur.

Vi straffas oavsett, så har man nån självbevarelsedrift överhuvudtaget så anpassar man sig efter det.

Även om det inte är rätt, så är det så verkligheten ser ut.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Helljus dagtid, två fingrar på bromsen, anpassad fart och en misstänksamhet gränsande till paranoia tar dig levande genom alla korsningar.
Lägg gärna till en reflexväst om du inte är lika ytlig som jag.

Vägverket och Ntf får mig mest att må illa numera. Jävla hycklare! Med ena handen själ dom vår trafiksäkerhet och med den andra örfilar dom oss i pressen för dödsfallen..
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Egentligen är det ointressant vems ansvaret är, då det är vi som dör/hamnar i rullstol. Är ju inte mycket tröst att det var bilistens fel när man sitter och äter soppa med sugrör och kollar på ruttna såpor dagarna i ända på nått rehabiliteringshem, eller hur.

Vi straffas oavsett, så har man nån självbevarelsedrift överhuvudtaget så anpassar man sig efter det.

Även om det inte är rätt, så är det så verkligheten ser ut.

Jo, det är jag mycket väl medveten om. Det jag reagerade på var den här formuleringen:

Själv tycker jag att det hojförarens ansvar, eftersom dom flesta borde känna till riskerna med att köra om bilar som kan svänga.
(Källa: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117257)

Jag tycker det är fel att säga att vi har mer moraliskt (eller juridiskt) ansvar eftersom vi är mer medvetna om riskerna. Att vi ibland beter oss väldigt omoraliskt hör inte hit.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top