Vad gör med idiotbilar

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
BlueNote skrev:
Javisst är det så och det är PRECIS vad jag skrivit om du läser hela tråden.
ABS funkar inte så och det verkar inte du fattat.

http://www.vv.se/templates/page3____1610.aspx
Driver du med oss?

På länken du skickat står det, som någon annan påpekade:

"Också medelretardationen, d.v.s. hastighetsminskningen vid inbromsningen, blev större i alla däckkombinationerna och på alla underlag för bilar med ABS-system."

Det står alltså att hastighetsminskningen ökar, dvs det bromsar bättre, med ABS
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Bearing skrev:
Driver du med oss?

På länken du skickat står det, som någon annan påpekade:

"Också medelretardationen, d.v.s. hastighetsminskningen vid inbromsningen, blev större i alla däckkombinationerna och på alla underlag för bilar med ABS-system."

Det står alltså att hastighetsminskningen ökar, dvs det bromsar bättre, med ABS


Haha äntligen en som läste hela mitt inlägg. Nästa länk funkar oxå

http://www.audi.se/page_335.shtml
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Håll trafikrytmen så länge den inte sker i vansinnigt tempo... ca +10km/h brukar jag hänga med upp till. Det är ofta som hastighetsmätarna visar för mycket på motorcyklar.
På min XJ visade den 7km/h förmycket i 50 så jag brukade hålla ca 55-60knyck på 50väg.
Innan jag upptäckte det så hade jag ofta bilar som låg för nära.

I abs:ens barndom blev det längre bromssträckor på torrt underlag än utan.
Bilar med billiga abssystem fick oxå betydligt längre bromssträckor än utan.
Har säkert blivit bättre med tiden.
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Lam-Kaka skrev:
Eftersom lastbilar har flera däck så borde de också ha kortare bromssträcka :hihi (Ironi). Vikten har en del i det hela också + vilka däck man har.

Det man ska tänka på när det gäller lastbilar är följande. Alla fordon måste uppfylla en speciell bromssträcka vid en viss hastighet. Denna sträcka (som jag inte vet hur lång den är) gäller alltså för: mc, personbil, lastbil , långtradare osv. Alla fordon som tillåts i trafik i Sverige uppfyller detta. Det man ska tänka på att även en fullastad lastbil klarar den här gränsen och då blir det självklart att en tom lastbil lätt klarar detta bromsprov. Så mitt tips är: Tro inte att lastbilar alltid har minst dubbel så lång bromssträcka som du själv. Har lastbilen ingen last på flaket så ser tryckluftssystemet till att det tar tvärstopp om man stampar på bromsen.

// A BE CE
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
#78# skrev:
Hej hopp. Undrar om ni har några bra tips vad man ska göra åt bilarna som ligger så in helvetes nära bakom mig. Jag har bara haft kortet i några dagar men har redan varit med om 3-4 jobbiga situationer där jag blivit trängd av bilar där det är markerade körfält eller liknande.

Och det som stör mig mest är idioterna som ligger så jävla nära bakom (gäller till 90% stora vägar som E22 E4 mfl) Ligger jag och håller hastigheten och håller mitt avstånd till bilen framför, så tar det inte så lång tid innan det ligger nån och nosar i baken. Halv jobbigt att veta att man inte kan bromsa om man behöver, för då blir man överkörd.

Så tips emottages tacksamt om vad man ska göra...

lär dig köra, känner du dig stressad och pressad av andra trafikanter har du inget på vägen att göra..
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
NSR_Martin skrev:
Jopp, jag har läst tråden, men jag tror bestämt du har fel.
Racingbilar är väldigt bra balanserade och förarna är mycket skickliga, om man nu tjänat så mycket på att låsa hjulet hade dom nog tränat fram en teknik för att kunna göra så.

Såg även ett engelsk program där dom lärde folk köra bil, jag kommer inte ihåg siffrorna, men dom sa att folk annvänder betydligt lägre än bilens fulla bromsförmåga, därför lärde dom förarna att inte låsa hjulen, och när dom inte gjorde det, blev stoppsträckankortare.
Du har fel.
Du bromsar på kortare sträcka utan ABS, men på bekostnad av kontroll.
Enkel fysik som någon tidigare sa (men ändå inte fattade) :rolleyes:

//Fredda
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
BlueNote skrev:
Javisst är det så och det är PRECIS vad jag skrivit om du läser hela tråden.
ABS funkar inte så och det verkar inte du fattat.

http://www.vv.se/templates/page3____1610.aspx

Gratulerar. Du har hela tiden sagt att bromssträckan blir kortare utan ABS än med ABS. Därefter pejstar du en länk till Vägverket, där en undersökning presenteras med slutsatsen att du har fel. Hmm... :va

"Också medelretardationen, d.v.s. hastighetsminskningen vid inbromsningen, blev större i alla däckkombinationerna och på alla underlag för bilar med ABS-system."

I klarspråk betyder detta att bilar med ABS bromsas ner snabbare.
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Skalman skrev:
Gratulerar. Du har hela tiden sagt att bromssträckan blir kortare utan ABS än med ABS. Därefter pejstar du en länk till Vägverket, där en undersökning presenteras med slutsatsen att du har fel. Hmm... :va

"Också medelretardationen, d.v.s. hastighetsminskningen vid inbromsningen, blev större i alla däckkombinationerna och på alla underlag för bilar med ABS-system."

I klarspråk betyder detta att bilar med ABS bromsas ner snabbare.

Valde fel länk :huvet
Läs audi-länken och mina inlägg och till exempel Freddas inlägg.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
BlueNote skrev:
Valde fel länk :huvet
Läs audi-länken och mina inlägg istället.

Aha. Så Vägverkets undersökning är inte giltig eftersom den har "fel" resultat? Audilänken funkar inte. Det är tydligen bara länkar och inlägg med "rätt" slutsats som är giltiga för dig?

Dessutom så är det inte så att ABS-bromsar släpper bromseffekten vid låsning, den minskar bara. Och, ja, jag har läst fysik på 4-årig teknisk linje. Det här med bromssträckor är inte så simpelt som det verkar, det är inte svart eller vitt.
 
Last edited:

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Skalman skrev:
Aha. Så Vägverkets undersökning är inte giltig eftersom den har "fel" resultat? Audilänken funkar inte.

Dessutom så är det inte så att ABS-bromsar släpper bromseffekten vid låsning, den minskar bara. Och, ja, jag har läst fysik på 4-årig teknisk linje.

Well yea det har min gode vän som skrev mina smartare inlägg också. Bad brorsan hjälpa mig :D
Då borde du väl ha lite mer koll?
Jag refererar bara till brorsan som troligen läst liknande utbildning som dig, och gubbarna på riskutbildning man måste gå för att ta körkort sagt till mig.

Jag har även provat på själv att mäta sträckan med ABS och utan ABS. Jag tror inte alltid på mina ögon men det verkade liksom stämma efter 1 dag på banan.
 
Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
BlueNote skrev:
Då borde du väl ha lite mer koll?
Jag refererar bara till brorsan som troligen läst liknande utbildning som dig, och gubbarna på riskutbildning man måste gå för körkort sagt till mig.

Ja, jag har koll. Se edit ovan.
 

young_rider

sommar sommar sommar
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Hallsberg
Hoj
Bmw s1000r
BlueNote skrev:
Javisst är det så och det är PRECIS vad jag skrivit om du läser hela tråden.
ABS funkar inte så och det verkar inte du fattat.

http://www.vv.se/templates/page3____1610.aspx


En liten undran bara....om nu inte ABS systemet fungerar så att det istället förlänger sträckan som du säger, varför har man då ABS-system i bilarna?

För att det fungerar!!!!!Grejen är att vissa underlag kan göra systemet mindre effektivt!Men ABS är ett mycket bra hjälpmedel för att bromsa och styra samtidigt med ökad friktion under hjulen!
hm undrar varför ABS har dykt upp på MC-sidan?
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
BlueNote skrev:
Kan du inte förklara hur det hela fungerar då?

I korta drag: ABS ger oftast kortare bromssträcka. Men inte nödvändigtvis, framförallt på torrt underlag kan icke-ABS ge kortare bromssträcka. Som sagt - det är inte svart eller vitt. Om man så vill, ni har båda rätt, men inte alltid :)
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
young_rider skrev:
En liten undran bara....om nu inte ABS systemet fungerar så att det istället förlänger sträckan som du säger, varför har man då ABS-system i bilarna?

Måste jag förklara det igen? nu börjar jag bli trött....
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Skalman skrev:
I korta drag: ABS ger oftast kortare bromssträcka. Men inte nödvändigtvis, framförallt på torrt underlag kan icke-ABS ge kortare bromssträcka. Som sagt - det är inte svart eller vitt. Om man så vill, ni har båda rätt, men inte alltid :)

Tack.. äntligen lite vettig respons.
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
sven666 skrev:
lär dig köra, känner du dig stressad och pressad av andra trafikanter har du inget på vägen att göra..

Nej jag är inte så stressad eller pressad och bara för jag har nytt kort så säger väl inte det hur långt jag kört eller i vilken trafik. Det är väl bara så enkelt att dom ca 1000 mil jag kört innan eget kort så har jag inte märkt av att bilar ligger så nära pga att jag haft någon efter som stoppat upp.
 

young_rider

sommar sommar sommar
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Hallsberg
Hoj
Bmw s1000r
BlueNote skrev:
Måste jag förklara det igen? nu börjar jag bli trött....

Jag tror att du tänker en sak och skriver en annan. Sedan blir det nog lite för många frågor och splittrade svar här men men....vi kan sätta punkt här och så får var o en välja om man vill ha ABS eller inte och vad det nu innebär för var och en att välja eller att inte välja detta system! Antingen så tycker man att ja det förhöjer säkerheten eller nej det stjälper mitt egna sätt att bromsa. Frågan handlade om ABS eller inte ABS!

punkt.
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Skalman skrev:
I korta drag: ABS ger oftast kortare bromssträcka. Men inte nödvändigtvis, framförallt på torrt underlag kan icke-ABS ge kortare bromssträcka. Som sagt - det är inte svart eller vitt. Om man så vill, ni har båda rätt, men inte alltid :)


Precis som du skriver så beror det på en massa olika faktorer som spelar in och man kan inte säga vilket som är bäst för stunden.
Faktum är att även vid halt och på grus så kan icke ABS ge kortare bromsträcka om situationen är rätt.

Tex rally åkare använder en teknik där dom låser hjulen helt vid inbromsning om det är mjukt grus för att bilda kilar framför hjulen och tack vare detta få ner farten snabbare.

Jag har själv provat att bromsa med en bil som har ABS både på grus is och asfalt för att se skillnaden med den inkopplad och inte.

Vart faktigst förvånad att jag vid dom flesta situationerna kunde stanna snabbare utan abs än med.
Dock så var jag med på att jag skulle bromsa så det var ingen panikbromsing.

Andledningen att ABS finns om det nu inte är så mycket bättre är framförallt att man vid en paniksituation kan stampa till ordentligt och komma nästan ner i optimal bromsverkan för att klara en situation.
Vid panik så är det lätt att man även låser hjulen och då tappar man även förmågan att styra vilket man fortfarande kan med ABS.
Gemeneman har nog oftast inte provat hur sin bil regarar om man är tvungen att försöka stanna så snabbt man kan om man kör i tex 100kmt.

Att sedan inte ABS används i knappast nån motorsport (F1?) talar ju sitt tydliga språk att det går att stanna snabbare utan än med.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top