Skalman skrev:
I korta drag: ABS ger oftast kortare bromssträcka. Men inte nödvändigtvis, framförallt på torrt underlag kan icke-ABS ge kortare bromssträcka. Som sagt - det är inte svart eller vitt. Om man så vill, ni har båda rätt, men inte alltid
Precis som du skriver så beror det på en massa olika faktorer som spelar in och man kan inte säga vilket som är bäst för stunden.
Faktum är att även vid halt och på grus så kan icke ABS ge kortare bromsträcka om situationen är rätt.
Tex rally åkare använder en teknik där dom låser hjulen helt vid inbromsning om det är mjukt grus för att bilda kilar framför hjulen och tack vare detta få ner farten snabbare.
Jag har själv provat att bromsa med en bil som har ABS både på grus is och asfalt för att se skillnaden med den inkopplad och inte.
Vart faktigst förvånad att jag vid dom flesta situationerna kunde stanna snabbare utan abs än med.
Dock så var jag med på att jag skulle bromsa så det var ingen panikbromsing.
Andledningen att ABS finns om det nu inte är så mycket bättre är framförallt att man vid en paniksituation kan stampa till ordentligt och komma nästan ner i optimal bromsverkan för att klara en situation.
Vid panik så är det lätt att man även låser hjulen och då tappar man även förmågan att styra vilket man fortfarande kan med ABS.
Gemeneman har nog oftast inte provat hur sin bil regarar om man är tvungen att försöka stanna så snabbt man kan om man kör i tex 100kmt.
Att sedan inte ABS används i knappast nån motorsport (F1?) talar ju sitt tydliga språk att det går att stanna snabbare utan än med.