Vad gör med idiotbilar

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
954
För att återgå till ämnet....

Om bakomvarande inte anpassar avståndet efter hastigheten får du anpassa hastigheten efter avståndet.
Detta medför 30m avstånd ger 30km/h, 3m avstånd ger 3km/h.

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
MT skrev:
Precis som du skriver så beror det på en massa olika faktorer som spelar in och man kan inte säga vilket som är bäst för stunden.
Faktum är att även vid halt och på grus så kan icke ABS ge kortare bromsträcka om situationen är rätt.

Tex rally åkare använder en teknik där dom låser hjulen helt vid inbromsning om det är mjukt grus för att bilda kilar framför hjulen och tack vare detta få ner farten snabbare.

Jag har själv provat att bromsa med en bil som har ABS både på grus is och asfalt för att se skillnaden med den inkopplad och inte.

Vart faktigst förvånad att jag vid dom flesta situationerna kunde stanna snabbare utan abs än med.
Dock så var jag med på att jag skulle bromsa så det var ingen panikbromsing.

Andledningen att ABS finns om det nu inte är så mycket bättre är framförallt att man vid en paniksituation kan stampa till ordentligt och komma nästan ner i optimal bromsverkan för att klara en situation.
Vid panik så är det lätt att man även låser hjulen och då tappar man även förmågan att styra vilket man fortfarande kan med ABS.
Gemeneman har nog oftast inte provat hur sin bil regarar om man är tvungen att försöka stanna så snabbt man kan om man kör i tex 100kmt.

Att sedan inte ABS används i knappast nån motorsport (F1?) talar ju sitt tydliga språk att det går att stanna snabbare utan än med.

OK att proffs kan bromsa snabbare utan ABS, men för de 99% av trafikanterna som ALDRIG tränar bromsteknik så är det bra. Om tant Agda 77 har ABS slipper man möta tanten vilt roterande med låsta hjul på isen :skrämd

Att styra under inbromsning ska man även undvika med ABS. Speciellt på fläckvis halka kan det bli ett jäkla kast på bilen. Jag har testat :gnissla

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
MT skrev:
Att sedan inte ABS används i knappast nån motorsport (F1?) talar ju sitt tydliga språk att det går att stanna snabbare utan än med.
ABS används inte i F1 därför att det inte är tillåtet att använda ABS.

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
steff skrev:
det borde väl ändå bli kortare bromsträcka utan abs? fastän bilen då kanske hamnar på snedden.

ABS är väl endast till för att man ska bromsas in utan att hamna i sladd? inte för att korta bromsträckan...

you may enlighten me :va

sådär skrev jag först.. och då tror jag ändå jag hade mer tanke bakom mitt påstående än vissa av er som påstod att ABS bromsar fortare. och då hade ni besämt er för att ni hade rätt?

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel"
- Bertrand Russel

håller helt med Bluenote från början

och förstår hans frustration i när vissa inte lyssnar... ni kan ju verkligen inte lyssna? :p

det här är sånt som påminner mig om barndomen när folk har fel men inte kan fatta :) att dom verkligen tror dom har rätt det retar mig nått så otroligt :D man blir ju mer tålig med åldern och lär sig skita i saker... men det här är sånt som verkligen trycker på mina känsliga knappar :p

när folk verkligen tror dom har rätt men dom har så fel :)

förlåt! fred allihoppa :7peta

Last edited:

Michael H

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Cagiva E900 Elefant "Lucky Explorer""
Enklaste sättet att bli av med någon som kör för tight bakom är att öka tempot lite och om man kan, lägga en annan trafikant bakom sig. dvs köra om någon annan.

Om jag inte vill gasa just då så funkar det nästan alltid med att gå ut till kanten lite och sedan tydligt vinkaförbi den störande D*****n.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
whitesnake skrev:
SMC gjorde en undersökning att med 2 sport hojar och en abs bromsad bil när de körde i 90, bilen stanade 2meter innan hojarna......

så vem har bäst bromsar :rolleyes:
snarare bäst bromskontroll.
Men jag har ju läst att en del bromsar 100-0 på 25m här på forumet så det är väl olika.

Jo jag håller med att en del ligger bakom en som om de vill köra över en om man gör minsta misstag, förstår inte grejen alls.

Poco-Loco

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
GSX750R
Jag förstår att du tröttnat BlueNote!!! Folk lyssnar ju inte!!! :kocko
Jag håller med dig till 100%
1)På torr asfalt rakt fram, med raka hjul och på snö å grus! Ger icke-ABS
KORTARE bromssträcka!!! :fatta!

2)OCH nu för er som tänker protestera LÄS VIDARE!
Under de tillfällen då man måste använda bromsarna maximalt, råder
ytterst sällen dessa förutsättningar! Så alltså under de incidenter som
inträffar, så blir det panik och man försöker samtidigt kanske svänga
plus att de kanske regnar osv osv osv osv. och DÅ fungerar ABS bättre!

Så JA! jag är FÖR ABS helt och hållet, MEN FORTFARANDE gäller NR:1!!!

Och för er som blandar in motorsport! ABS är ytterst sällan tillåtet! Och anledningen till att förarna inte låser hjulen är många! 1: Det går inte att styra! :kocko .Vilket är ganska nödvändigt inom motorsport! Då förarna även bromsar i kurvan! 2: Det blir bromsplattor på däcken vilket ger obalans! 3: Hysteriskt däcksslitage 4:... 5:.... osv osv

Sammanfattning:
EJ ABS ger under de omständigheter jag nämnde KORTARE bromssträcka!

MED ABS ger under nästan alla andra omständigheter KORTARE bromssträcka!

Så JA det är för allmänhetens bästa effektivare att utrusta bilarna och ev hojjar med ABS! Men Nr:1 gäller fortfarande!

Så fungerar det! Och det var väl det BlueNote försöker säga? Eller misstolkade jag honom helt? :va

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
NSR_Martin skrev:
Exakt så, medela mig när du är klar :tummenupp

Om det nu vore bäst att låsa däcken, varför gör dom inte det i all bilsport?'
Om det nu vore bäst med låsta däck, vore det väll även bäst att spinna iväg vid strippen... Varför får man en ursel start om man bara spinner...?
osv, osv, osv...

Man får större kraft från däcken i samtlig riktningar om det det spinner resp sladdar. Därför får du inte kortare bromssträcka, bättre ax, högre kurvghastighet etc om däcken rör sig 1:1 med asfalten.

Last edited:

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
det är som när man försöker förklara för nån att cannabis inte är så farligt som dom tror..... helt omöjligt som att disskutera med en vägg. folk lyssnar inte :)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Eh. Du är född 1986. Du befinner dig i barndomen pysen. :D
steff skrev:
"sånt som påminner mig om barndomen", "man blir ju mer tålig med åldern"

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
mudder skrev:
OK att proffs kan bromsa snabbare utan ABS, men för de 99% av trafikanterna som ALDRIG tränar bromsteknik så är det bra. Om tant Agda 77 har ABS slipper man möta tanten vilt roterande med låsta hjul på isen :skrämd

Att styra under inbromsning ska man även undvika med ABS. Speciellt på fläckvis halka kan det bli ett jäkla kast på bilen. Jag har testat :gnissla

Man behöver inte vara ett proffs för att stanna snabbare utan ABS än med.
Prova själv så får du se.

Sedan är det såsom många andra saker idag ett ytterligt hjälpmedel och har säkert sparat in många liv i trafiken, men det är inte så att man stannar snabbare utan det är dom andra fördelarna som jag nyss skrev som gäller.

ang F1 så var jag lite osäker för dom har ju så många andra hjälpmedel idag så det kanske blir svårt för dom om dom måste bromsa själva med :hihi

Mickep66

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Fzr 1000
steff skrev:
det är som när man försöker förklara för nån att cannabis inte är så farligt som dom tror..... helt omöjligt som att disskutera med en vägg. folk lyssnar inte :)

Det enda luriga e ju att det kan sätta sig på minnet...

Sedan så skullle jag även vilja säga att det kan sätta sig på minnet.

Va försiktig för det kan sätta sig på minnet :gnissla

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
Mickep66 skrev:
Det enda luriga e ju att det kan sätta sig på minnet...

Sedan så skullle jag även vilja säga att det kan sätta sig på minnet.

Va försiktig för det kan sätta sig på minnet :gnissla

jag ska ha det på minnet :hihi

haha vad roliga vi är

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Som jag skrev i ett tidigt inlägg så anser jag att man kan bromsa effektivare utan ABS. Åtminstone om vi jämför med vanliga enklare ABS-system.

Man jag kan inte hålla med dem som påstår att ett låst hjul ger högre friktion än ett som roterar på gränsen till låsning. Statisk friktion är högre än dynamisk. Dessutom värmer ju friktionsvärmen upp däcket så att det smälter/går upp i rök. Det kan inte vara mycket friktion då.

Jag tror att anledningen till att många bilar bromsar snabbare med låsta hjul är att de har en kass bromsbalans. Om man inte trycker så hårt på pedalen att framhjulen och bakhjulen låser sig kommer inte bakhjulen bromsa tillräckligt.
Och varför har man "kass" balans då?
Jag tror det är för att balansen beror på underlaget. Körde en bil förut som låste bakhjulen före framhjulen på vintern, men på sommarn funkade det bra. Den stannade bättre än min bil.

EDIT: Menade på torr asfalt i inlägget

Von Gordis

Nu med hjälmskrap!
Gick med
20 May 2003
Hoj
vfr 800 + cb 750 + minikina
Till skillnad från dig har en del folk inte tid eller ork att köra i prick 30 på 30-väg och om du då bromsar eller sänker farten ytterligare blir de förbannade och körom var som helst och hur som helst.
Kanske till och med jävlas tillbaks på något spännande sätt.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag förstår inte hur folk kan låta bli att hålla 30 på 30väg?

Om man kör på en fotgängare i 30km/h överlever 9/10.
Om man kör på en fotgängare i 50km/h överlever 1/10.

Så lite skillnad gör så mycket, så tänk på det! :fakta

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1
Näää du e ju sååå bra! ... Tack för din medverkan.!
Ärligt! Killen ville bara ha några tips för att inte bli överkörd... E d okey med dig eller? ... (blir bara så trött ibland , sorry)

:confused:

SSPC skrev:
Nej ni har rätt åk ut och tänd bromslampan och sänk och höj hastigheten osv osv..

Säg till när ni är klara och alla andra kör perfekt.

För övrigt har jag aldrig haft problemet, konstigt va ?

/Nicholas

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...