Där har du det som är lite jobbigt med RR. Man vet inte vart gränsen för framänden går förrän man kraschat ett par gånger.
Har testat det några gånger,don´t care much for it...
Jag håller med föregående talare om att det är oljan du bör fylla på.
Verkstäder i all ära. Nu är det ju bara skräckhistorierna man får höra men skulle jag vara dig skulle jag ta isär gaffeln själv.
Då vet du vilken olja du har.
Du passar på att byta packboxar.
Hydraulstoppen kan man rycka (men där pratar vi mera grader i helvetet i skillnader om man nu inte börjar åka bra fort.)
Sen finns det en mutter på cartridgen som ska skruvas ner till rätt nivå. Är den på fel avstånd så funkar inte returen alls. Lufta gör man genom att dra cartridgen upp och ner typ 10ggr. Jag tror det är självluftande så man kanske kan skita i det men jag brukar göra så iaf. Enklast är att fylla upp olja till den nivå manualen anger och sen +5mm mer olja. Då har du ett bra utgångsläge. Sen kan lägga till och dra ifrån efter att du kört för att finjustera. Gör du det så har du en kanongaffel.
EDIT: Det finns massa bra mekfilmer på youtube så ser du hur man gör.
Ska riva och fixa lite själv denna gång,tackar för input.
Om du kör på dunlops bakdäck så rekomenderar jag att du har mellan 2-5 mm på gafflarna som sticker upp ur kronan. Kör du pirelli eller ett annat 180 däck med 55 profil så ställ gaffel standard, så dom sticker upp 10 mm i kronan.
Har du verkligen rätt häng med orginalfjädrar?? brukar väll typ bara funka om man väger 70-75 kg?
Jag hade lossat ett lock på ena gaffelbenet (när allt sitter på hojen) skickat i 10 ml olja skruvat tillbaka locket, för att sedan göra samma på andra benet. Provkör, se till att ha ett buntband så du ser om den bottnar eller inte. Häll sedan i 5 ml i varje ben tills dess att du inte bottnar längre. Ställ tillbaka comen till lite lösare det är risk att den komprimerar för långsamt för övriga delar på banan, att den bottnade beror troligtvis enbart på oljenivån!
Lycka till!
Rullar Pirelli och trivs bäst på de,eller hojen iaf. som den är nu så uppsticket är standard.
Vet inte riktigt med hänget,kan ju missuppfattat något...gick efter uppgifter jag fått men hittar de inte nu(tror de ligger i gamla datorn)och enligt de så är jag inom marginalerna fram med justermån kvar och la mig mitt i spannet för att lira bättre med bakänden.
Bak däremot ligger jag precis på gränsen(5-15 0ch 15-35,kan det stämma,har de uppgifterna i huvudet)olastad precis på lägre gränsen och med mig och utrustning på precis på övre gränsen(5 och 35 ungefär)då är fjädern maxad.
Hojen känns bra,iaf de första varven man kör,sen börjar det bli svårt att få den att styra in.
På bilder har jag sett att han ligger ganska bra fram/bak i början för att ju fler varv jag kör ser ut att säcka ihop i bakänden.
Misstänker att bakänden inte orkar mer så jag har lagt de sista rörliga pengarna jag har på en vettig bakdämp som är påväg och tanken var att fixa gaffeln så bra det gick.
Och det stora problemet nu är att min bromspunkt bestäms av vad gaffeln fixar då jag vill ha en hyfsat stabil resa in mot böj.
Jag misstänker att om jag får bättre bakände kommer jag öka lite och hitta andra problem än inbromsning med gaffeln med.
Till saken.
Det går alltså att lossa locket på plats utan att något händer?
Alltså,upp på stödet lossa locken och i med lite olja mellan 2 pass och skruva ihop och kör?
Även på orginal så det inte skiljer på eftermarknad?
Låter fantastiskt!
Om jag går förbi "bästaläget" och försämrar,kan jag med något fiffigt instrument få ut lite då eller är det "riv och börja om" som gäller?
Så jag vet hur jag ska bete mig när jag testar,ingen idé att experimentera mer om det känns hyfsat och funkar mitt på dagen på dag3 av 5 kanske,bättre vänta till slutet dag 5 då.
Återigen,Tack till alla som tipsar och hjälper till,det är detta som forumet ska vara till!