Vad göra åt framgaffel R6-08?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hejsan kunniga.

Har en orginalR6a som gaffeln börjar sätta gränsen för mitt åkande nu och undrar
om det finns något man kan göra åt den på en synnerligen begränsad ekonomi.

Största problemet är i inbromsningar,bottnar då.

Jag har ställt på komp men inte maxat fjädern då hänget är bra,vill inte förändra för mycket bara då hojen känns bra i övrigt(iaf. som jag kör nu..)kanske ska ha hårdare fjädrar för att slippa förspänna så mycket men förstår inte hur det ska påverka inbromsningen.....

Fjädrar kanske jag kan få råd till men cartridge från någon dyr tillverkare är uteslutet i dagsläget,tänkte närmast om det är någon som med gott resultet testat med mer olja eller liknande,helst vill jag ha svaret...
"Fyll med xyz till denna supernivå,när det inte räcker får du ta lån och köpa bättre grejer" :D

Men alla förslag tas tacksamt emot.

Henrik
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Vad väger du?
Se till så att du har rätt fjäder för dig o så renoverar du gaffeln. Olja o tätningar.

Det är väldigt liten risk att den gaffeln ska sätta hränsen för din körning. Då är det nåt fel på den.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bottningsproblem botas i första hand med högre oljenivå. Vad ligger du på i dagsläget i nivå?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Oljenivån är standard,var yamaha som gjorde bytet åt mig och oljesort är det dom tippade i.

Har några klick kvar på komp. men känns inte som det skulle "do the trick"

@Ricken
Sa aldrig att gaffeln begränsade mig annat än hårda inbromsningar och vissa böjar när han komprimeras så hårt att kåporna går i.
Hur snabbt kan man köra med en orginalare innan den sätter gränsen,hänget är inom marginalerna?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Oljenivån är standard,var yamaha som gjorde bytet åt mig och oljesort är det dom tippade i.

Har några klick kvar på komp. men känns inte som det skulle "do the trick"

@Ricken
Sa aldrig att gaffeln begränsade mig annat än hårda inbromsningar och vissa böjar när han komprimeras så hårt att kåporna går i.
Hur snabbt kan man köra med en orginalare innan den sätter gränsen,hänget är inom marginalerna?

Då föreslår jag att du åker till Biltema och inhandlar ett oljenivåverktyg och en liter 5w gaffelolja och sen höjer du nivån i intervall om 20mm.

Räcker det inte är fulfixen en omshimsning eller GoldValve för att få en gaffel som duger för snabb banåkning. Man kurerar fortfarande inte en billig cartidgekonstruktion men det är bättre än standard.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Hur snabbt kan man köra med en orginalare innan den sätter gränsen,hänget är inom marginalerna?

Man kan köra RIKTIGT snabbt... men du känner gränsen med racefjädrar, på ett helt annat sätt.


Lämna in gaffelbenen till Wats eller Öhlins Jocke, brukar kosta 1500-2000:- att byta fjädrar, olja & packningar. (känner inte till någon i närheten av Karlstad, tyvärr)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
20mm åt gången lät lite saftigt Boris:) jag hade nog testat att öka runt 5mm varje gång.

Skulle varit tydligare och sagt 20mm första gången därefter i mindre intervaller. Att höja 5mm åt gången i en standardgaffel är ungefär lika meningslöst som att släppa 2 klick på returen.

Justermånen är 120-80mm och original är 108mm luftkammare (fritt från minnet). Min gissning är att man kommer sluta kring 90mm men jag har sett många som slutar på groteskt små luftkammare i originalgafflar då cartidgen inte klarar att hålla cykeln uppe i rörelsen annars.
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Om hänget är rätt finns det ingen anledning att byta fjädrar, både orginal och tex öhlins fjädrar är linjära så du byter till en likadan från ett annat fabrikat.
Att höja oljenivån är det enklaste vägen att gå. Om du bara kör bana rekomenderar jag dig att ta bort hydraulstoppar.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Bottningsproblem botas i första hand med högre oljenivå. Vad ligger du på i dagsläget i nivå?

Helt korrekt. Ialla fall säger Öhlins-Jocke exakt samma sak: slå i en skvätt olja, kör som f-n, om gaffeln fortfarande går i bott (eller går för djupt), slå lite till. Upprepa tills hojen står i rätt nivå. Klart. SEDAN kan du börja fippla på andra saker. Detta förutsätter givetvis att hänget är korrekt (min anmärkning).
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tackar för svar! :)

Har skaffat bättre grejor bak nu så jag tänkte göra vad som gick med framänden med utan pengar.....

Har hittintills levt efter devisen att inte laga något som inte är trasigt så jag körde med hojen helt i originalinställning tills förra våren och kunde inte fatta att andra kunde köra så mycket snabbare än mig för jag tyckte jag låg på gränsen för vad som gick!

Efter lite skruvade och ställt hänget så gick det 5sek snabbare på en hyfsat stabil hoj men nu känns det som den lina jag balanserar på blir tunnare och tunnare och börjar få den känsla jag hade innan jag skruvade hojen,jag fattar inte att andra kan köra så snabbt!

Har några frågor bara...

Är det någon som sitter på en steg för steg-manual för gaffeln på denna hojen,vill inte göra fel?

Har inte tummen mitt i handen men tänkte på sådana självklarheter som man absolut inte ska göra men som inte behöver sägas till någon som vet det,jag vet Inte.

Ex.ska gaffeln i någon grundinställning innan man river isär för att fungera igen när man sätter ihop den?
Ska den luftas? Köpte dyra dämp till bilen för en massa år sen och dom skulle pumpas och luftas innan montering)

Vad förlorar jag när jag höjer oljenivån?
Blir det sämre känsla för vad framänden pysslar med....vill ju inte ha en duccegaffel.....;)

Man kan köra RIKTIGT snabbt...

Bra,fort ska det gå! :)

Skulle varit tydligare och sagt 20mm första gången därefter i mindre intervaller. Att höja 5mm åt gången i en standardgaffel är ungefär lika meningslöst som att släppa 2 klick på returen.

Justermånen är 120-80mm och original är 108mm luftkammare (fritt från minnet). Min gissning är att man kommer sluta kring 90mm men jag har sett många som slutar på groteskt små luftkammare i originalgafflar då cartidgen inte klarar att hålla cykeln uppe i rörelsen annars.

Är detta något alla är överrens om?
20mm sen i små steg.

Den där justermånen du nämner är jag intresserad av,finns den på pränt?

Om hänget är rätt finns det ingen anledning att byta fjädrar, både orginal och tex öhlins fjädrar är linjära så du byter till en likadan från ett annat fabrikat.
Att höja oljenivån är det enklaste vägen att gå. Om du bara kör bana rekomenderar jag dig att ta bort hydraulstoppar.

Kan höja 2 ringar till på gaffeln så jag tror jag klarar höja 10mm nu när det blir ny bakdämp som inte blir begränsande för höjden bak och då närmar jag mig rekommenderade min mått om jag fattat rätt.

Hydraulstopp däremot får du gärna förklara vidare,fördelar/nackdelar och hur känner jag igen en när jag träffar han? ;)
Förmodar jag får längre fjäderväg men vad förlorar jag?
Blir det platt fall när det tar stopp....?

Jag förstår att allt är en kompromiss,inget blir bara bättre utan att man förlorar något annat så därför undrar jag lite innan jag sätter igång då jag är en "känslomänniska" och väldigt beroende på hur hojen känns
och beter sig när jag kör,vill ju inte förändra den till något jag inte kan köra.......
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Har hittintills levt efter devisen att inte laga något som inte är trasigt så jag körde med hojen helt i originalinställning tills förra våren och kunde inte fatta att andra kunde köra så mycket snabbare än mig för jag tyckte jag låg på gränsen för vad som gick!
Där har du det som är lite jobbigt med RR. Man vet inte vart gränsen för framänden går förrän man kraschat ett par gånger.

Till ämnet: Den "luftkudde" som finns i framgaffeln, har den alltid sämre dämpningsförmåga jämfört med olja eftersom alla i den här tråden förespråkar att fylla på mer olja?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Där har du det som är lite jobbigt med RR. Man vet inte vart gränsen för framänden går förrän man kraschat ett par gånger.

Till ämnet: Den "luftkudde" som finns i framgaffeln, har den alltid sämre dämpningsförmåga jämfört med olja eftersom alla i den här tråden förespråkar att fylla på mer olja?
Nej, luften fungerar som en fjäder med låg fjäderkonstant, dvs lätt att trycka ihop. Ju mindre luft, desto svårare att komprimera den, dvs hårdare gaffel som är svårare att komprimera sista biten.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag håller med föregående talare om att det är oljan du bör fylla på.

Verkstäder i all ära. Nu är det ju bara skräckhistorierna man får höra men skulle jag vara dig skulle jag ta isär gaffeln själv.

Då vet du vilken olja du har.
Du passar på att byta packboxar.
Hydraulstoppen kan man rycka (men där pratar vi mera grader i helvetet i skillnader om man nu inte börjar åka bra fort.)

Sen finns det en mutter på cartridgen som ska skruvas ner till rätt nivå. Är den på fel avstånd så funkar inte returen alls. Lufta gör man genom att dra cartridgen upp och ner typ 10ggr. Jag tror det är självluftande så man kanske kan skita i det men jag brukar göra så iaf. Enklast är att fylla upp olja till den nivå manualen anger och sen +5mm mer olja. Då har du ett bra utgångsläge. Sen kan lägga till och dra ifrån efter att du kört för att finjustera. Gör du det så har du en kanongaffel.

EDIT: Det finns massa bra mekfilmer på youtube så ser du hur man gör.
 
Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Om du kör på dunlops bakdäck så rekomenderar jag att du har mellan 2-5 mm på gafflarna som sticker upp ur kronan. Kör du pirelli eller ett annat 180 däck med 55 profil så ställ gaffel standard, så dom sticker upp 10 mm i kronan.

Har du verkligen rätt häng med orginalfjädrar?? brukar väll typ bara funka om man väger 70-75 kg?

Jag hade lossat ett lock på ena gaffelbenet (när allt sitter på hojen) skickat i 10 ml olja skruvat tillbaka locket, för att sedan göra samma på andra benet. Provkör, se till att ha ett buntband så du ser om den bottnar eller inte. Häll sedan i 5 ml i varje ben tills dess att du inte bottnar längre. Ställ tillbaka comen till lite lösare det är risk att den komprimerar för långsamt för övriga delar på banan, att den bottnade beror troligtvis enbart på oljenivån!

Lycka till!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Där har du det som är lite jobbigt med RR. Man vet inte vart gränsen för framänden går förrän man kraschat ett par gånger.

Har testat det några gånger,don´t care much for it... :D

Jag håller med föregående talare om att det är oljan du bör fylla på.

Verkstäder i all ära. Nu är det ju bara skräckhistorierna man får höra men skulle jag vara dig skulle jag ta isär gaffeln själv.

Då vet du vilken olja du har.
Du passar på att byta packboxar.
Hydraulstoppen kan man rycka (men där pratar vi mera grader i helvetet i skillnader om man nu inte börjar åka bra fort.)

Sen finns det en mutter på cartridgen som ska skruvas ner till rätt nivå. Är den på fel avstånd så funkar inte returen alls. Lufta gör man genom att dra cartridgen upp och ner typ 10ggr. Jag tror det är självluftande så man kanske kan skita i det men jag brukar göra så iaf. Enklast är att fylla upp olja till den nivå manualen anger och sen +5mm mer olja. Då har du ett bra utgångsläge. Sen kan lägga till och dra ifrån efter att du kört för att finjustera. Gör du det så har du en kanongaffel.

EDIT: Det finns massa bra mekfilmer på youtube så ser du hur man gör.

Ska riva och fixa lite själv denna gång,tackar för input. :)

Om du kör på dunlops bakdäck så rekomenderar jag att du har mellan 2-5 mm på gafflarna som sticker upp ur kronan. Kör du pirelli eller ett annat 180 däck med 55 profil så ställ gaffel standard, så dom sticker upp 10 mm i kronan.

Har du verkligen rätt häng med orginalfjädrar?? brukar väll typ bara funka om man väger 70-75 kg?

Jag hade lossat ett lock på ena gaffelbenet (när allt sitter på hojen) skickat i 10 ml olja skruvat tillbaka locket, för att sedan göra samma på andra benet. Provkör, se till att ha ett buntband så du ser om den bottnar eller inte. Häll sedan i 5 ml i varje ben tills dess att du inte bottnar längre. Ställ tillbaka comen till lite lösare det är risk att den komprimerar för långsamt för övriga delar på banan, att den bottnade beror troligtvis enbart på oljenivån!

Lycka till!

Rullar Pirelli och trivs bäst på de,eller hojen iaf. som den är nu så uppsticket är standard.

Vet inte riktigt med hänget,kan ju missuppfattat något...gick efter uppgifter jag fått men hittar de inte nu(tror de ligger i gamla datorn)och enligt de så är jag inom marginalerna fram med justermån kvar och la mig mitt i spannet för att lira bättre med bakänden.
Bak däremot ligger jag precis på gränsen(5-15 0ch 15-35,kan det stämma,har de uppgifterna i huvudet)olastad precis på lägre gränsen och med mig och utrustning på precis på övre gränsen(5 och 35 ungefär)då är fjädern maxad.

Hojen känns bra,iaf de första varven man kör,sen börjar det bli svårt att få den att styra in.
På bilder har jag sett att han ligger ganska bra fram/bak i början för att ju fler varv jag kör ser ut att säcka ihop i bakänden.
Misstänker att bakänden inte orkar mer så jag har lagt de sista rörliga pengarna jag har på en vettig bakdämp som är påväg och tanken var att fixa gaffeln så bra det gick.

Och det stora problemet nu är att min bromspunkt bestäms av vad gaffeln fixar då jag vill ha en hyfsat stabil resa in mot böj.
Jag misstänker att om jag får bättre bakände kommer jag öka lite och hitta andra problem än inbromsning med gaffeln med.


Till saken.
Det går alltså att lossa locket på plats utan att något händer?

Alltså,upp på stödet lossa locken och i med lite olja mellan 2 pass och skruva ihop och kör?
Även på orginal så det inte skiljer på eftermarknad?

Låter fantastiskt!

Om jag går förbi "bästaläget" och försämrar,kan jag med något fiffigt instrument få ut lite då eller är det "riv och börja om" som gäller?
Så jag vet hur jag ska bete mig när jag testar,ingen idé att experimentera mer om det känns hyfsat och funkar mitt på dagen på dag3 av 5 kanske,bättre vänta till slutet dag 5 då.

Återigen,Tack till alla som tipsar och hjälper till,det är detta som forumet ska vara till! :)
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Väcker denna tråden till liv igen med en fråga om hydrulstopp.

Står i begrepp att fixa till kolvarna lite och undrar om jag ska ta med hydraulstoppen med, är ju lixom ingen återvändo på det så frågan är vad det negativa är.

Fördelen är ju längre fjädringsväg men vad är nackdelen?
De sitter väl inte där till ingen nytta misstänker jag så vad förlorar jag på att fimpa dom?

Blir ett kolvkit i orginalcartrigen så det ska väl förhoppningsvis bli en aning bättre, i monteringsanvisningen så rekommenderades det att ta väck stoppen så jag står i begrepp att sätta igång i helgen när semestern börjar men tänkte ta in lite erfarenhet i ämnet först. :)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top