Vad göra ifall man rasar

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Släpp hojen omgående och håll dig ifrån den.
Inte trevligt att bli slungad runat av den eller få den över sig.
 

303

Twin Wanker
Gick med
22 May 2003
Ort
Råttholm
Hoj
748R -02
OlleR6 skrev:
Håll ut armarna så du int börjar rulla.

Som sagt tidiagre det är nog det sista man ska göra. Korsa armarna över bröstet och försök kana på rygg. Dumpa hojen. Kolla hur de gör i speedway, de är rutinerade kraschare! Tror dock det är svårt att göra utan flera repetitioner..
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
När jag har ramlat har jag inte hunnit tänka nånting så mitt tips är: Sjysta skydd.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Mitt tips e att skydda båtbenet .... annars är säsongen förstörd.

/Fredrik
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
stavgren skrev:
De gånger jag varit omkull har jag definitivt inte hunnit tänka på vad jag ska göra med armar, ben o annat. Brukar kännas som en evighet innan man ligger still men man tänker inte så konstruktivt när man studsar fram längs asfalten eller i nån sandfålla. Enda tips jag kan komma på är att ligga kvar en stund när man väl stannat så man är helt säker på att man verkligen stannat.
Ja, det håller jag verkligen med om. Allt snack om vad man ska och bör göra när man kraschar är bara just snack för när man tittar riktigt noga på vad som händer när folk kraschar så är det reflexer som styr beteendet i den mån man överhuvudtaget kan påverka något. Från det att det släpper fram till det att man ligger helt stilla på marken är man 95% av tiden en passagerare och kan inte påverka det som händer. Att tro att man kan "lägga sig på rygg" är en ren vanföreställning. Hurvida man hamnar på rygg eller mage är inget man väljer själv. Förut, innan roadracingworld.com blev en betalsajt, kunde man se de bilder de lade upp på deras s k "Crashpage" som visade hur diverse förare som stöp i backen och gemensamt för alla, rutinerade som orutinerade, var att de inte gjorde det man bör göra, de handlade reflexmässigt och tog emot sig med händerna. Ingestans kunde man se en bild på någon som flyger av hojen och, under den 0,1 sekund det tar från den att framhjulet släpper till dess att kroppen dunkar i backen, drar åt sig armarna och lägger dem i kors över bröstet. När man åker av hojen är det bara att gilla läget och hoppas på det bästa.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Sete Gibernau måste ha kraschat en del, för han håller alltid in armarna.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Den ända högfartsvurpan jag har erfarenhet av är en highsider och då vill jag lova att man inte hinner tänka på sådär värst mycket. Börjar du volta så försök att dra in alla lemmar du kan, om du inte blir för snurrig i huvudet :3freak dvs. Om man glider längst asfalten kanske man har tid att tänka på vad man ska göra, då är det nog bra att fösöka inte börja volta.

Ett bra tipps är att ta sig från vägbanan fort som fan när man väl har stannat.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det första tumlet brukar man inte hinna göra så mycket åt, men när man väl landat och börjat kasa brukar det inte vara några problem att styra kroppen.
Fallteknik från judo är inte så dumt faktiskt, är man van att kastas i backen sitter det också i ryggmärgen efter ett tag.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det beror ju på hur man kraschar. En lowsider är ju oftast enkel för då ligger man på sidan eller röven och kasar och är inte farten vansinnigt hög, som i mitt fall, så kasar man tills farten tar slut.
Highsiders är ju betydligt värre.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
De två gångerna jag har klotat har jag iaf hunnit tänka på att dra in armarna och även gjort det. Axlarna har en tendens att hoppa ur led, och det är inget jag vill vara med om iförd skinnställ!
 

Davvan

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Fireblade Streetfighter
Hmmmm, det var värst vad alla hinner tänka mycket o styra kroppen hur de vill i en vurpa.
Av min egna erfarenhet så hinner man typ inte tänka mycket alls. Man börjar rulla runt som en jävla jojo med armar o ben flaxande åt alla håll, man ser inte ett skit för att man är helt jävla yr. Enda jag tänkte på "Ska ente det ta stopp någon gång". Inte alls roligt med vurpor :(

Kör lugnt allihopa :rofl
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
Jag brukar mest tänka, "Helvete, min hoj!"

Igår såg jag hela tiden hur cykeln gled på sidan, vände ett halvt varv och gled ner i gruset med arslet före för att greppa tag och göra en halv volt och landa upp och ner..... :(
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Det stämmer iofs. att man alltid lyckas tänka på hur det gick med hojen, så man borde ju kunna tänka på sig själv också :va . Jag har en tendens att tänka på hjälmen också....
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
303 skrev:
Som sagt tidiagre det är nog det sista man ska göra. Korsa armarna över bröstet och försök kana på rygg. Dumpa hojen. Kolla hur de gör i speedway, de är rutinerade kraschare! Tror dock det är svårt att göra utan flera repetitioner..
Observera "börja", dvs om man börjar med en kaning. Eller ere fortfarande fel?

Har man redan börjat rulla så äre ju en annan sak, då håller man ju in av vana (?), de senaste gångerna jag krashat å börjat rulla har jag gjort det iaf (har krashat mååånga gånger som liten).

Har iaf sluppe allt annat än blåmärken hittills :]
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
PMR skrev:
Det stämmer iofs. att man alltid lyckas tänka på hur det gick med hojen, så man borde ju kunna tänka på sig själv också :va . Jag har en tendens att tänka på hjälmen också....

Precis, hjälmar är dyra! En lättnad när de klarar sig. Det roliga är ju att man inte bryr sig ett skit om sig själv i såna här situationer.
 

Cbr

Livet börjat vid 12000rpm
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Röööö CBR 600 FS
Som så många redan sagt, man hinner INTE tänka... När det smällde för mig vart det bara att gilla läget ett tag för att sen upptäcka en bruten handled... Numera HATAR jag vita skåpbilar (och alla andra som inte blinkar)
 

Melin

Gasar till det rasar!!!!
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Järvsö
Hoj
HONDA CRF 450 -04
jag gjorde en lowside en gång.. då höll jag kvar i hojen och trykte ner knät i asfalten (cross byxor med benskydd och offroad mc) fick nästan inte en repa på hojen.. kanade ju på knäskyddet, fotpinnen :)
Men det är nog inget att rekomendera i farter över 30km/h
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Köra kan jag inte, men vurpa är jag bra på. Bästa tipset måste vara att slappna av. Jag ramlar som dåligt fluffad kudde. Funkar (förutom en liten hjärnskakning...).
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
I lördags kämpade jag för att hålla mig i en sån vinkel att jag kunde se hur det gick för hojen. Borde ha funderat på det faktum att jag var på väg in i räcket i stället. Jag tror en bra grej är att spänna alla muskler så mycket det går. Benen i kroppen klarar mer än dubbelt så mycket stryk om musklerna är spända och det lär vara mindre risk att saker hoppar ur led.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top