OlleR6 skrev:Håll ut armarna så du int börjar rulla.
Ja, det håller jag verkligen med om. Allt snack om vad man ska och bör göra när man kraschar är bara just snack för när man tittar riktigt noga på vad som händer när folk kraschar så är det reflexer som styr beteendet i den mån man överhuvudtaget kan påverka något. Från det att det släpper fram till det att man ligger helt stilla på marken är man 95% av tiden en passagerare och kan inte påverka det som händer. Att tro att man kan "lägga sig på rygg" är en ren vanföreställning. Hurvida man hamnar på rygg eller mage är inget man väljer själv. Förut, innan roadracingworld.com blev en betalsajt, kunde man se de bilder de lade upp på deras s k "Crashpage" som visade hur diverse förare som stöp i backen och gemensamt för alla, rutinerade som orutinerade, var att de inte gjorde det man bör göra, de handlade reflexmässigt och tog emot sig med händerna. Ingestans kunde man se en bild på någon som flyger av hojen och, under den 0,1 sekund det tar från den att framhjulet släpper till dess att kroppen dunkar i backen, drar åt sig armarna och lägger dem i kors över bröstet. När man åker av hojen är det bara att gilla läget och hoppas på det bästa.stavgren skrev:De gånger jag varit omkull har jag definitivt inte hunnit tänka på vad jag ska göra med armar, ben o annat. Brukar kännas som en evighet innan man ligger still men man tänker inte så konstruktivt när man studsar fram längs asfalten eller i nån sandfålla. Enda tips jag kan komma på är att ligga kvar en stund när man väl stannat så man är helt säker på att man verkligen stannat.
Chris Ash skrev:Jag brukar mest tänka, "Helvete, min hoj!"
Observera "börja", dvs om man börjar med en kaning. Eller ere fortfarande fel?303 skrev:Som sagt tidiagre det är nog det sista man ska göra. Korsa armarna över bröstet och försök kana på rygg. Dumpa hojen. Kolla hur de gör i speedway, de är rutinerade kraschare! Tror dock det är svårt att göra utan flera repetitioner..
PMR skrev:Det stämmer iofs. att man alltid lyckas tänka på hur det gick med hojen, så man borde ju kunna tänka på sig själv också . Jag har en tendens att tänka på hjälmen också....
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|