Vad göra innan vinterförvaring?

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Så jag kan med andra ord ta ur batteriet ur hojen, förvara detta inomhus och ladda en gång i månaden tills det blir fullt? Istället för att det ska sitta i väggen 6 månader?

Om du inte tänker ha det på underhållsladdning hela tiden är det enl de båda dokumenten jag länkade till bättre att förvara det i kyla när det är fulladdat då det laddar ur mindre i kyla. Förvarar du det i värme så laddar det ju ur fortare.

Ladda fullt, förvara ute i kallgaraget och ta in det för laddning emellanåt om du inte har köldläge på laddaren. Sedan ut med det i kallgaraget igen.
 
Last edited:

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
lämna in den på förvaring på "rätt" ställe så kan du köra hela vintern om du vill (i sommarvärme):banana
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Äntligen en tråd om vinterförvaring!

Fyll tanken med frigolit mot kondens.
Skydda alla lackade delar med Bregott.
Täpp till avgasröret med trassel indränkt i äppelmos.
Skruva ur tändstiften och droppa en tesked hostmedicin direkt ner i cylindern.
Linda alla mjukgummidelar med silvertejp. Hårt.
Lägg en rutig duk över cutsen och ställ en kaffetermos ovanpå.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Inte ska cykeln förvaras under vintern. Det är då man förädlar,myser och tar en kall ihop med den till och från :)
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Äntligen en tråd om vinterförvaring!

Fyll tanken med frigolit mot kondens.
Skydda alla lackade delar med Bregott.
Täpp till avgasröret med trassel indränkt i äppelmos.
Skruva ur tändstiften och droppa en tesked hostmedicin direkt ner i cylindern.
Linda alla mjukgummidelar med silvertejp. Hårt.
Lägg en rutig duk över cutsen och ställ en kaffetermos ovanpå.

Du glömde olivoljeindränkta korvbröd runt kedjan för maximal konserveringseffekt. :fakta
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Ett under att ingen har nämnt att däcken blr fyllas med vinterluft för att inte tappa formen ...
 

Tjita1

Guest
Dom där biltemaladdarna, är dom bra? Det är ju lite snik-CTEK över dom. Köpte en 4A-variant (2A var slut) och kopplade på min när jag ställde av den idag, och det verkar ju funka, den övergick i underhållsladdning efter ungefär 10 minuter och där tänkte jag att den skulle få stå tills det blir dags att ta fram den.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
En reflektion gällande underhållsladdning av batteri vintertid...

Har haft 3 olika hojar sedan 2007. Dom har alla stått ute vintertid, och jag har aldrig ens kopplat ur batteriet. Har aldrig haft problem att starta dom på våren, och batteriet har aldrig laddat ur. En vinter förvarade jag dock XT:n i varmgarage. Det är enda gången jag varit med om att ett batteri laddat ur...

Slutsats: Så länge det är riktigt kallt är självurladdning av batteri ett icke-problem (?).

Hur som så blir det vinterförvaringen utomhus i år igen. Fyller tanken, smörjer det som behöver smörjas, på med 2 Biltemakapell - klart :tummenupp !
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Rulla in den inomhus.
Låt den stå ett par dagar för att man är lat.
Lägg ut en matta.
Dra upp den på ett Biltema Depåstöd. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/ eller motsvarande.
Koppla till en underhållsladdare typ http://www.ctek.com/se/sv/chargers
Sätt dig i soffan med en öl och begrunda vad du ska köpa för onödiga grejer att skruva på den under vintern.
Besök hojen periodiskt, gärna med en öl som sällskap för att putsa och skruva lite.
Lagom till våren bör du kunna glatt rulla ut den igen(utan öl).
:tummenupp
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ni som underhållsladdar med CTEK, vad bör förberedas?
Tar ni ur batteriet, kopplar ni bort batt-polerna eller kör ni laddaren rakt på bara?
Finns några uppenbara risker?

Har ca 10-15 grader i garaget hela vintern och ska iår köpa mig en CTEK tänkte jag för att underhålla batterierna lite grann.
Tänkte minska spänningsmomentet på våren ("-kommer den starta eller inte?")....
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Ni som underhållsladdar med CTEK, vad bör förberedas?
Tar ni ur batteriet, kopplar ni bort batt-polerna eller kör ni laddaren rakt på bara?
Finns några uppenbara risker?
Känner inte till några uppenbara risker med CTEK. Har monterat ett av deras ladduttag och kan pilla fram det från bakom plastkåpan nedanför sätet så jag kan ansluta laddaren och ladda batteriet utan att ens behöva komma åt batteriet.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ni har alla glömt det viktigaste.

Kör en riktigt lång sista tur. Helst i hällregn eller minst mulet och kallt som ett as utan korrekt klädsel. Gärna avsluta turen med en rejäl bot eller minst parkeringsböter. Soppatorsk eller spik i däcket när man är som längst hemifrån funkar också om man inte vill köra för fort eller parkera under rundan.

Följer man dessa enkla steg så håller man abstinensen borta lite längre. :tummenupp
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ni som underhållsladdar med CTEK, vad bör förberedas?
Tar ni ur batteriet, kopplar ni bort batt-polerna eller kör ni laddaren rakt på bara?
Finns några uppenbara risker?

Har ca 10-15 grader i garaget hela vintern och ska iår köpa mig en CTEK tänkte jag för att underhålla batterierna lite grann.
Tänkte minska spänningsmomentet på våren ("-kommer den starta eller inte?")....

Själv sätter jag inte i laddaren hela vintern eftersom min hoj står lite lång ifrån uttaget i garaget jag hyr plats i och jag vill inte ha hojen ivägen/lång sladd genom garaget hela vintern.
Plocka ur batteriet är lite bökigt också då det kräver demontering av både tank, sidokåpor och soppapump med tillhörande kablage.
Så för min del blir det förmodligen någon laddning under vintern och sedan framåt våren. Hoppas kunna köra nån kortare runda om solen tittar fram och vägarna är torra även i vinter :)
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Nu har jag hittat laddaren, med den där snabbkopplingen blir det ju skitenkelt.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top