Vad göra med mc-tokig son....

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Jag hade solklart köpt honom en liten 50-cross.

Alternativt en liten fyrhjuling, vilket är lite enklare, och säkrare?
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Det införskaffades en st PY50 till tjejens 5,5 åring förra veckan. Jag tävlade själv i motocross under 5år på 80-talet och vet vilken jävla fin gemenskap det är i dom kretsarna.

Just nu lär han sig åka på tjejens skitstora gräsmatta (ca 3000 m2) och det är kul att se med vilken sjuk fart han lär sig köra slalom mellan bollar, inbromsningar och stående åkning osv. Längre fram ska han få testa riktig knattebana med riktiga gupp, kurvor osv, men först ska han kontrollera hojen riktigt i ryggmärgen. :)

Det finns lite fler aspekter på det där med mc-åka. Bla är det inte fel att vid tidig ålder lära sig byta olja, tvätta luftfilter, byta kolv och meka i största allmänhet. Detta ger naturligtvis en bra social kontakt också.

Nu är han galet intresserad av fotboll också, så det kan ju mycket väl bli så att han tokdissar hojen en vacker dag, men då har han iallafall fått valet som inte så många får numera tyvärr.

Mina päron satte som villkor när jag började köra cross som 9-åring att jag inte skulle få ta mc-kort när jag blev 16. Å andra sidan stöttade dom både mig och min bror under crosstävlingar över i princip hela Sverige och Danmark omkringkuskande i en mercabuss. De lade varenda spänn på detta och det kommer jag alltid att vara tacksam för.

Nu dröjde det ända tills 06 innan jag slutligen likväl tog mc-kort efter många år som jänkebilsintresserad.

Kontentan är att bara för att dom börjar köra cross betyder det inte att dom behöver åka landsväg. Olyckor i cross händer alltid som i alla sporter. Skaffa bra skydd och lär pågen grunderna under kontrollerade former utan press så är risken för skador minimal. 100% säkerhet går aldrig att få. Tom innesluten i ett vadderat kassaskåp kan man tex utveckla cancer. :gnissla
 

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
har själv funderat på om det inte är bättre att inte stimulera sina barn mot mc-åkande. Jag vet hur jag själv kör, och körde när jag var 16, och hur jag ljög för mina föräldrar att jag tog det lugnt. Och det är inte bättre nu 20 år senare. Hornen växer ut genom hjälmen på en sekund, och det e slangningar, och tävling med zatzymuppar på motorvägen etc.

Vill inte riktigt att mina söner ska syssla med sånt .. Förra året (har jag för mig) dog en 9-åring i en motocross olycka. Så jävla hemskt ..

Din son verkar ha en klar målbild. Du kanske ska styra in honom på de minst farliga delarna av mc-åkandet. Kanske åka lite skogsslingor med en pw80 .. typ enduro. Så kan du ha ett blåtand comsystem med vox-funktion så du kan styra honom "sänk farten, akta nu" etc. På så sätt kanske du kan forma honom så han inte blir en sporthojs-kamikaze. Prata om frihetskänslan, om mc-hälsningen, om farorna, om kamratskap.

hoppas jag inte e ute å cyklar ..

Jag tycker du har fel.
Idrott är nyttigt. Gärna flera dicipliner i yngre åldrar.
Jag har tävlat i motocross i 34 år. Började när jag var 6 år.
Jag tävlar fortfarande i cross och enduro. Jag åker bana när tid finns. Jag är ungdomstränare ideellt för min hemmaklubb.
Jag har bott utomlands i över 10 år och tävlat i supercross och jag har tävlat i ökenrally och Bajas.
Någon frågade min pappa som också tävlat -"när såg ni att det skulle bli något av pojken?"
Min pappa svarade: Jag hade inga som helst planer på att han skulle bli något. Jag ville bara att han skulle hålla sig "borta" under dom värsta åren.
Visst f-n har jag slagit mig. Men inte värre än mina syskon som tävlat i utförsåkning hela livet.
Idrotten har fostrat mig. Jag älskar hojar av alla de slag.
Jag har alltid varit lite vild av mig. Vad hade jag gjort om jag inte fått gasa av mig som barn?
En dag insåg jag att jag inte skulle bli rik på mitt tävlande, utbildade mig till ingenjör och har haft roliga jobb sedan dess. Fortsatte att tävla på hobby-nivå.

Kolla Svemo. Närmsta crossklubb. De flesta klubbar erbjuder crosskolor för barn. Åk dit under en träning och kolla läget.
En PW 80 kostar några tusen. Kläder och skydd likaså. Ledsnar han så får du tillbaka pengarna på cykeln.

Låt pojken leva :)
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Jag tycker du har fel.
Idrott är nyttigt. Gärna flera dicipliner i yngre åldrar.
Jag har tävlat i motocross i 34 år. Började när jag var 6 år.
Jag tävlar fortfarande i cross och enduro. Jag åker bana när tid finns. Jag är ungdomstränare ideellt för min hemmaklubb.
Jag har bott utomlands i över 10 år och tävlat i supercross och jag har tävlat i ökenrally och Bajas.
Någon frågade min pappa som också tävlat -"när såg ni att det skulle bli något av pojken?"
Min pappa svarade: Jag hade inga som helst planer på att han skulle bli något. Jag ville bara att han skulle hålla sig "borta" under dom värsta åren.
Visst f-n har jag slagit mig. Men inte värre än mina syskon som tävlat i utförsåkning hela livet.
Idrotten har fostrat mig. Jag älskar hojar av alla de slag.
Jag har alltid varit lite vild av mig. Vad hade jag gjort om jag inte fått gasa av mig som barn?
En dag insåg jag att jag inte skulle bli rik på mitt tävlande, utbildade mig till ingenjör och har haft roliga jobb sedan dess. Fortsatte att tävla på hobby-nivå.

Kolla Svemo. Närmsta crossklubb. De flesta klubbar erbjuder crosskolor för barn. Åk dit under en träning och kolla läget.
En PW 80 kostar några tusen. Kläder och skydd likaså. Ledsnar han så får du tillbaka pengarna på cykeln.

Låt pojken leva :)

:tummenupp
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
har själv funderat på om det inte är bättre att inte stimulera sina barn mot mc-åkande. Jag vet hur jag själv kör, och körde när jag var 16, och hur jag ljög för mina föräldrar att jag tog det lugnt. Och det är inte bättre nu 20 år senare. Hornen växer ut genom hjälmen på en sekund, och det e slangningar, och tävling med zatzymuppar på motorvägen etc.

Vill inte riktigt att mina söner ska syssla med sånt .. Förra året (har jag för mig) dog en 9-åring i en motocross olycka. Så jävla hemskt ..

Din son verkar ha en klar målbild. Du kanske ska styra in honom på de minst farliga delarna av mc-åkandet. Kanske åka lite skogsslingor med en pw80 .. typ enduro. Så kan du ha ett blåtand comsystem med vox-funktion så du kan styra honom "sänk farten, akta nu" etc. På så sätt kanske du kan forma honom så han inte blir en sporthojs-kamikaze. Prata om frihetskänslan, om mc-hälsningen, om farorna, om kamratskap.

hoppas jag inte e ute å cyklar ..

Du är ute och cyklar!

Vill man börja köra så gör man det förr eller senare oberoende av vad föräldrarna säger. Bättre då att man börjar som liten i låga farter på små hojar är som 19-årig vildhjärna som tror att man har koll på allt!

Det finns inget som slår gemenskapen och vännerna man får genom motorsporten heller! Det kan nog va rätt skönt att veta att den 15-åriga dottern/sonen är i garaget och på banan istället för ute på stan.

Asfalt eller grus? Ta med grabben på ett SM i roadracing och ett i cross och låt honom välja själv, han verkar veta vad han vill redan! :)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
...Vill man börja köra så gör man det förr eller senare oberoende av vad föräldrarna säger. Bättre då att man börjar som liten i låga farter på små hojar är som 19-årig vildhjärna som tror att man har koll på allt!

Det finns inget som slår gemenskapen och vännerna man får genom motorsporten heller! Det kan nog va rätt skönt att veta att den 15-åriga dottern/sonen är i garaget och på banan istället för ute på stan.

Visst .. håller med. Jag bara skrev ner lite tankar jag hade kring ämnet ..
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fast PW80 är egentligen rätt kass, den dör om man kör igenom en vattenpöl.
Går någon förbi med en Ramlösa börjar den misstända.

Hittar du inget annat så må det vara hänt men jag hade letat bland andra märken än Yamaha.

Kanske är PW90 bättre?

PW50 är för liten om han inte är kortast i klassen.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Köp en lämplig Fiddy eller mincross och skaffa Gathjul så kan han köra på både gokart eller crossbana.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
kanske lite liten än men om nått är är detta det ända rätta för han, köpt en själv att köra på gokartbana med, kostar inget å är lika kul som storhoj..

http://www.starracinguk.co.uk/stomp-pit-bikes-270-c.asp

Det är en fiddy med kåpor å ingen minimoto-pocketbike..

Tror det var en kille som körde en sån på gokart banan i Linköping för nåra år sen... Han hade en fruktansvärd fart på den där saken, det såg riktigt grymt ut.
 

RogerP

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
DM minimoto
Hallå,
låt grabben pröva Minimoto, speciellt om han älskar MotoGP :yoparty!!
Nästan alla Motogp förare kommer från den bakgrunden.
Gå och köp tidningen Highsider där finns en väldigt bra artikel om Minimoto.
Dom flesta klubbar har en eller flera Minimotos som man får prova på !
Gäller även stora barn som aldrig växer upp :banana

Det är en väldigt billig sport, enkel att skruva och ENORM fartkänsla,
Känslan av att bromsa så den går upp på framhjulet, slänga in den i kurvan så framdäcket plogar lite och rädda upp det med knäpucken,
för att sedan gasa så bakhjulet släpper under accerleration ut ur kurvan är obeskrivbar...
Till och med jag som är nästan talanglös klarar detta, iallafall ibland...:D
Mer race per krona finns inte och alla hjälper varandra i depån!
Kika gärna in på hemsidan där Minimoto håller till :
http://portal.minimoto.se/
Ställ gärna frågor på forumet, så får ni all hjälp ni behöver !!

Ett tips, köp ingen Kina-minimoto!!
Dom håller inte och reservdelar finns knappt, satsa på italiensk märke dom håller mycket bra och du får pengar tillbaka om du mot förmodan skulle vilja sälja.

Åk gärna och kika på någon träning eller tävling, det är otroligt kul !
Jag och min son (9 år) kör bägge och känslan att ligga efter honom in i en kurva och se när han lägger ner så knäpucken tar i backen är obetalbar....

Pröva på denna otroligt roliga sport, stor som liten Motogp-älskare, ni kommer att fastna !:yoparty
Mvh
Roger
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Kontakta närmaste crossklubb, de har garanterat en barnverksamhet. Gissningsvis är det en KTM 50 senior du vill ha beroende på grabbens längd, skit i allt som heter PW80 då det inte funkar riktigt på en crossbana (nej, japsarna har tyvärr inget fullgott alternativ till KTM 50 senior). Så småningom blir det Kawasaki/suzuki/yamaha/ktm 65cc för honom. Glöm inte att köpa bra skydd, kolla på blocket.

/A, med en Honda 50cc, en KTM 50cc och en Suzuki 65cc i garaget.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Klart att kotten ska ha en klubba! :tummenupp

Jag började tjata inför min 3-årsdag, på den 8:eek:nde så stod den där. Efter 5 års tjat, en kawa kx60. 1989 var året. Idag, 22 år senare, så är hojåka fortfarande mitt efter visst velande mellan det och kappsegling, mitt största intresse.

Knatte-supermoto är säkert också kalas, men som förälder hade jag premierat tillgängligheten med cross, finns en hel del banor överallt! Se bara till att fasa in honom på asfalt i tonåren sen ;)!
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Min pappa köpte en fiddy till min bror som han fick köra på som sen jag fick och leka med när min bror skafa moppe (va väl 12 då)

Tyckte det var sjukt kul endån :)

Sen blev det moped och lära sig mecka och trimma och sen gick de bara utför
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tibro säger du, om du bor här trakterna så kan jag sätta dig i kontakt med minimoto och juniorsupermotardfolk.
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Ledsen: men glöm allt vad 2 hjul heter då GOKART is the name of the game!!:krama

Håller med! Har själv tävlat lite i karting. Rätt billigt om man jämför med cross och man får lära sig grunderna och turerna i riktig racing, spårval etc. Har ungen ställt in sig på asfaltskörning så är det kanon!:tummenupp
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ts skriver att sonen är intresserad av RR, ni tipsar om cross?

Jag slänger in ett tips om Honda Roadracing academy. 100-kubiks gräsklipparhojar för småungar. Dessutom billigt inkl utrustning.

Go fetch säger jag.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top