Vad ger bäst skydd när man inte har skinnställ?

kvadd

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Hoj
Kawasaki Ninja 250R -09, Kawasaki Ninja ZX 600 -96
Jag satt lungt och stilla på tunnelbanan påväg hem igår eftersom det är snö och halt ute och satt och tänkte.

Jag använder självklart skinnställ när jag åker utifall det skulle hända en olycka och man skulle åka i backen så har man ändå det bästa skyddet möjligt på sig.

Men ponera att man ska till exempel skjutsa en kompis från A till B och man kör från deras egna hus. Har de jeans på sig kan de lätt springa upp och byta om till något mer "säkert".

De har då självklart inget skinnställ men jag har en hjälm extra jag kan låna ut. Man ska vad jag hört och läst rätt mycket av helst inte ha jeans på sig vid eventuell klotning så min fundering är då, vad skyddar bäst?

Mjukisbyxor?
Täckbrallor?
Hotpants? (Obs! Ett skämt. Sarkasm fungerar dåligt på detta forum.)

Finns det någon som har gått i backen utan skinnställ och kan berätta om erfarenheterna?

Last edited:

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Mjukisbyxor. Fast bara om man är riktigt säker på att det är deras eget hus. Om det inte är det så är hotpants det garanterat säkraste.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
du kunde väl förvänta dig seriösa svar?
Jag har igen hört att jeans skulle vara de bästa byxorna som inte är menade för att falla med. Mot benbrått spelar det nog ingen roll hurudana byxor man har, men brännskador kanske man kan klara sig bättre med jeans mot t.ex. hawaii-shorts.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Jeans fungerar i lägre hastighet. Men det finns jeans och jeans...tunna mjuka och lite mer robusta.

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
Sen får man inte glömma jeans. Dom som är lite mittemellan tunna/mjuka och den robusta modellen.

kvadd

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Hoj
Så även vid möjligheter till val av andra plagg så är jeans det bästa alternativet?

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Idiotisk fråga!
Om du inte själv kan tänka dig att åka utan skinnställ så ska du väl inte skjutsa någon utan skinnställ, eller...
Sätter du inte samma värde på din vän som på dig själv?

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
du kunde väl förvänta dig seriösa svar?
Jag har igen hört att jeans skulle vara de bästa byxorna som inte är menade för att falla med. Mot benbrått spelar det nog ingen roll hurudana byxor man har, men brännskador kanske man kan klara sig bättre med jeans mot t.ex. hawaii-shorts.

Hade en läkare en gång som föreläste om just MC-skador... Jeans var värre än shorts...för med jeansfibrer i köttsåren fick man skrapa bort så mycket mera för att va säker på att det var rent o minimera risken för infektioner...:gnissla

kvadd

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Hoj
Det var tydligen alldeles för mycket begärt att få seriösa svar på denna fråga.

Det var en hypotetisk fråga och inget jag planerar att göra. Tack er som faktiskt svarade seriöst, de övriga kanske ska se över vad ni egentligen gör på ett forum?

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hade en läkare en gång som föreläste om just MC-skador... Jeans var värre än shorts...för med jeansfibrer i köttsåren fick man skrapa bort så mycket mera för att va säker på att det var rent o minimera risken för infektioner...:gnissla

hmm intressant, tack för den :) så då kanske mjukisbyxor är bättre?

Och alla moraltanter kan hålla sig borta. man kan väl falla med moppe i 50km/h också? ser sällan dem köra omkring i läderställ.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
På vilket sätt menar du att jeans, mjukisbrallor eller hotpants ska skydda? Vad ska dom skydda? Vilken korkad fråga och jag hoppas inte du menar allvar.

Om din polare nu har turen att inte bryta alla ben i kroppen så är väl brännskador och förlorad hud tusen gånger värre?! Det syns iaf vilket ett läkt ben inte gör även om det kanske ger mer smärta livet igenom.

du kan ju informera din polare först vilka skador personen kan åkalla sig vid en eventuell olycka. sen kan personen sjlv få avgöra om dom vill åka med. och precis innan ni åker kan du tänka till en gång till om det är värt att riskera din väns liv och kropp och om du vill ha det på ditt samvete resten av livet. ;)

annars e d bara Good luck och kör hårt!! :tummenupp

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
som en tidigare redan sa så är det värre att falla med jeans än med shorts, läste du inte det inlägget? svarar det inte på TS fråga?

jo att du måste skrapa bort mindre av huden. fett va?! :tummenupp

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Det var tydligen alldeles för mycket begärt att få seriösa svar på denna fråga.

Det var en hypotetisk fråga och inget jag planerar att göra. Tack er som faktiskt svarade seriöst, de övriga kanske ska se över vad ni egentligen gör på ett forum?

Du var ju själv ironisk i ditt första inlägg, så vad förväntar du dig?

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
Så här.
Ge den du skjutsar alla skydd du själv har. Skinnställ, stövlar, ryggskydd, handskar osv. Kör sedan själv i ett par så slitstarka brallor som möjligt. Glider dom dessutom bra så klarar du dig bättre.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år