Vad ger bäst skydd när man inte har skinnställ?

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Det kan va jorden runt oxå (max 1 varv dock) men skriver man: "Men ponera att man ska till exempel skjutsa en kompis från A till B och man kör från deras egna hus. Har de jeans på sig kan de lätt springa upp och byta om till något mer "säkert"." så får man väl anta att det är en kortare sträcka?

ja klart, men sthlm är jävligt stort och det är rätt stora avstånd till d mesta. och även om man "bara" kör i stan så är det inte speciellt ofta folk håller en hastighet på 50km/h. Inte ens jag som TOM är tjej håller den hastigheten när ja kör bil, ännu svårare när ja kör hoj. :gnissla

kvadd

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Hoj
Kawasaki Ninja 250R -09, Kawasaki Ninja ZX 600 -96
För att få ett bättre svar kan du kanske förtydliga med:
1) Hur lång sträcka det rör sig om.
2) Vilka hastigheter det rör sig om.

Ah, tack. Det jag hade i tankarna på denna fråga är såhär:

- En kortare sträcka, tänk ner till badplatsen eller liknande. Max 5 kilometer.

- Max 70km/h.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Jag har kört hoj tillräckligt många år och sett tillräckligt många skador för att aldrig skjutsa någon utan skinnställ (motsv), varken i 150 km/h eller 50 km/h. That's it.

Men för att svara på kvadds fråga; jag skulle sätta mina pengar på slitstarka arbetskläder av bra fabrikat. Grejor som är tillverkade primärt för att ta stryk (läs: slitage), inte för att vara mysiga eller snygga.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
ja klart, men sthlm är jävligt stort och det är rätt stora avstånd till d mesta. och även om man "bara" kör i stan så är det inte speciellt ofta folk håller en hastighet på 50km/h. Inte ens jag som TOM är tjej håller den hastigheten när ja kör bil, ännu svårare när ja kör hoj. :gnissla

Jo klart! Men om man nu drar på jeansen istället för stället så kanske man kan tänka såpass att man kan hålla 50 pga det?

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Ah, tack. Det jag hade i tankarna på denna fråga är såhär:

- En kortare sträcka, tänk ner till badplatsen eller liknande. Max 5 kilometer.

- Max 70km/h.

Det e väl upp till var o en? O framförallt kan man väl köra därefter om man nu kör i jeans eller skjutsar nån i jeans? Man MÅSTE ju inte racea porschen brevid när man har jeans... Kör lugnt, kör sakta, ta inga risker...men va medveten om att det KAN skita sig likväl...

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
"Vad ger bäst skydd när man inte har skinnställ?"

Det bästa skyddet är att låta bli att sätta sig på hojen.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jo klart! Men om man nu drar på jeansen istället för stället så kanske man kan tänka såpass att man kan hålla 50 pga det?

jo klart, men hur stor e chansen att man verkligen håller den hastigheten? i dom 3 första minuterna kanske men sen tänker man inte på d längre. brukar sjlv köra i jeans o vanlig jacka med bara ryggskydd o hjälm, men det är mitt eget val. men jag hade aldrig skjutsat någon utan helskydd.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
"Vad ger bäst skydd när man inte har skinnställ?"

Det bästa skyddet är att låta bli att sätta sig på hojen.

tänker man som en moraltant så kan man inte ens stega ut från huset. men fan, tillochmed huset kan börjar brinna på natten av kortslutning i tvn och du BRINNER UPP LEVANDE!!!!!

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
jo klart, men hur stor e chansen att man verkligen håller den hastigheten? i dom 3 första minuterna kanske men sen tänker man inte på d längre. brukar sjlv köra i jeans o vanlig jacka med bara ryggskydd o hjälm, men det är mitt eget val. men jag hade aldrig skjutsat någon utan helskydd.

Ja det e ju du, det kan inte jag svara på! Hade jag gjort detsamma hade jag tänkt lite längre...men det är ju jag....

Sen är det inte riktigt ditt eget val heller för den delen...för du betalar inte 100% av din eventuella sjukhusräkning själv...

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Jo såklart! Men som om ingen nånsin kört till macken, från garaget osv utan ställ?

Jag försökte leverera lite humor där genom att säga det självklara. :brinnerup

Edit: Det var alltså ett litet skämt för er som inte förstår ironi.
:glömdet

Last edited:

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Jo såklart! Men som om ingen nånsin kört till macken, från garaget osv utan ställ?

Nope!
Jag har lite svårt att förstå hur man kan vara så dum att man sätter sig på hojen utan korrekt klädsel. Urbota korkat, imho.
Sen finns det dem som har på sig skinnställ och rubbet men glömt sina handskar. Hmmm!? Vad tar man oftast emot sig med om man mot förmodan skulle falla!? Kan det vara det händerna kanske, du vet där handskarna brukar sitta.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Nope!
Jag har lite svårt att förstå hur man kan vara så dum att man sätter sig på hojen utan korrekt klädsel. Urbota korkat, imho.
Sen finns det dem som har på sig skinnställ och rubbet men glömt sina handskar. Hmmm!? Vad tar man oftast emot sig med om man mot förmodan skulle falla!? Kan det vara det händerna kanske, du vet där handskarna brukar sitta.

Grattis! Du gör helt rätt! Men jag tror inte alla gör som du... Gnäll inte på mig, handskar har jag alltid, de är inte det mest obekväma....

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ja det e ju du, det kan inte jag svara på! Hade jag gjort detsamma hade jag tänkt lite längre...men det är ju jag....

Sen är det inte riktigt ditt eget val heller för den delen...för du betalar inte 100% av din eventuella sjukhusräkning själv...

hahahahh va?! d e väl klart det är mitt eget val att ta på mig min utrustning eller inte!! va fan kom sjukhusräkningen in?

så nu är det fel av mig att inte ta på mig min utrustning men han som BARA ska SKJUTSA en bit, d e lugnt??! Bestämd dig!

Någon som inte är insatt i hojande tänker inte på riskerna vid en eventuell olycka. Så att skjutsa någon utan full utrustning är ju bara idiotiskt. TS skriver sjlv att han alltid kör med full mundering så varför ska inte hans polare göra det? ÄVEN om det är en kort sträcka!

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
hahahahh va?! d e väl klart det är mitt eget val att ta på mig min utrustning eller inte!! va fan kom sjukhusräkningen in?

så nu är det fel av mig att inte ta på mig min utrustning men han som BARA ska SKJUTSA en bit, d e lugnt??! Bestämd dig!

Någon som inte är insatt i hojande tänker inte på riskerna vid en eventuell olycka. Så att skjutsa någon utan full utrustning är ju bara idiotiskt. TS skriver sjlv att han alltid kör med full mundering så varför ska inte hans polare göra det? ÄVEN om det är en kort sträcka!

Jag har inte sagt att det e mindre fel av honom! Det jag skrev var att ens val drabbar andra oxå... Som brandmannen som ska sopa upp dig på skyffeln, läkaren som ska skrapa bort dina jeans osv. Man gör som man vill, det jag skrev var att ditt val inte enbart drabbar dig...

Lustigt att du inte valde att kommentera delen om hur man faktiskt kan tänka själv när man kör...

Läs ditt eget inlägg, är du insatt i vad som händer om du smäller i jeans???

Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad