Vad ger bäst skydd när man inte har skinnställ?

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jag skulle precis starta en liknande tråd når jag fick syn på denna så jag passar på att tjuvåka här....

Vad skyddar bäst om man inte har hjälm (anta att man t.ex. vill skjutsa sin kusin som e sen till ett bröllop tex. från hans flickväns hus till kyrkan)... anyway:

truckerkepa
bandana
badmössa (obs badmössa = ironi)

:va

:rofl :hihi :D

låter inte som om där är mycket att skydda bakom pannbenet så du kan lika bra åka utan något. :arsele :rofl

izor

Guest
Men du måste ju glidit en bra bit för att få dom skadorna? Hur fort gick det/gled du?

Jag höll ca 140 när ja slog omkull, och hur långt ja gled, ja du det e bra fråga som ja helt ärligt inte har något svar på.. Minns att jag slog omkull o sen minns jag att jag vaknade upp på sjukan.

Oj, 25 st (!) operationer!! :fortfarande i chock
Hur är det med rörligheten i benet? Kan du gå/springa?
Fick du hudtranplatationer eller tog de hud från andra delar av din egna kropp för att sätta på ditt ben? Är lite intresserad av rekonstruktiv plastikkirurgi och undrar bara hur de gick till väga.
Tycker att det ser bra ut under omständighterna speciellt när man ser bilden innan från akuten.
Måste ha gjort djävulst ont, om jag själv skulle råka ut för nåt sådant skulle jag nog inte våga sätta mej på en hoj igen.
All heder åt dej grabben att du tagit dej igenom allt detta!

ursäkta att det blev lite OT, men det handlar ju ändå om vad som tyvärr kan ske när man inte har ställ på sig.

Ja Dunder dom har tagit hud från mitt vänstra lår, benbitar från båda mina höfter och muskulatur från diverse olika ställen. Nej har har bara ca 20% rörlighet kvar i vristen så kan inte springa eller gå långa rundor har även i stort sett alltid smärtor i benet, fattas även 2 stora blodkärl i underbenet vilket gör att jag fryser i stort sett alltid när det är kallt ute..

Och jag har sett att vissa kör utan skydd och det är upp till dom själva men om ni ska skjutsa någon så se till att dom har skydd iaf..

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Så här.
Ge den du skjutsar alla skydd du själv har. Skinnställ, stövlar, ryggskydd, handskar osv. Kör sedan själv i ett par så slitstarka brallor som möjligt. Glider dom dessutom bra så klarar du dig bättre.

Japp, så gör jag. Då behöver man iaf inte känns skule för någon annan om det nu skulle gå åt helvette. Dessutom kör iaf jag bra mycket försiktigare de gånger jag (korkat nog) kör utan skydd. Well, utan och utan. Ryggskydd och jackan skulle jag ALDRIG köra utan.

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Nope!
Jag har lite svårt att förstå hur man kan vara så dum att man sätter sig på hojen utan korrekt klädsel. Urbota korkat, imho.
Sen finns det dem som har på sig skinnställ och rubbet men glömt sina handskar. Hmmm!? Vad tar man oftast emot sig med om man mot förmodan skulle falla!? Kan det vara det händerna kanske, du vet där handskarna brukar sitta.
Nej urbota korkat är det inte. I alla fall inte om man anpassar körningen efter hur man är klädd. Om det är en varm dag och jag endast ska köra stadstrafik så kör jag gärna i shorts och linne.

Om man till varje pris vill minimera risken att skadas borde man inte ens cykla utan skinnställ. Om man ska åka bil borde man ha hjälm, fyrpunktsbälte och brandsäkra kläder. Köra motorcykel borde man inte ens fundera på att göra. Man får givetvis inte rida, simma, sporta, dricka alkohol, resa utomlands eller andra saker som är riskabla. Vidare skall man givetvis ha en brandvarnare, brandsläckare och en inbrottssäker dörr hemma. Listan kan göras lång. Alla lägger gränsen på olika ställen, inte så konstigt egentligen.

izor

Guest
Nej urbota korkat är det inte. I alla fall inte om man anpassar körningen efter hur man är klädd. Om det är en varm dag och jag endast ska köra stadstrafik så kör jag gärna i shorts och linne.

Om man till varje pris vill minimera risken att skadas borde man inte ens cykla utan skinnställ. Om man ska åka bil borde man ha hjälm, fyrpunktsbälte och brandsäkra kläder. Köra motorcykel borde man inte ens fundera på att göra. Man får givetvis inte rida, simma, sporta, dricka alkohol, resa utomlands eller andra saker som är riskabla. Vidare skall man givetvis ha en brandvarnare, brandsläckare och en inbrottssäker dörr hemma. Listan kan göras lång. Alla lägger gränsen på olika ställen, inte så konstigt egentligen.

Nu va det just MC körning i olika kläder det handlade om iof..

Men att man anpassar körningen efter hur man är klädd och särskilt stadstrafik är lika korkat *som dom jävla idioterna som går ut på ett övergångsställe framför en 60tons lastbil o skriker att du ska stanna för mig och kör du på mig så åker du dit... *

HMMMMM ja visst gör ja det men du DÖD så va fan käftar du om

Klart man ska anpassa sin körning men det ska man alltid köra oavsett om man har full skyddsutrustning eller naken men för fan tänk efter, hur många andra finns det inte i trafiken som kan göra fel, och vem är det då som råkar illa ut, Du utan skydd eller bilen som kör på dig???????

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Anpassa sin körning innebär väl att man har koll på övrig trafik oxå så man kan korrigera deras misstag, eller? Hade det inte varit så hade jag krockat flera ggr. Skoj med folk som krockat som alltid säger, det var inte mitt fel, jo det var det för hade du varit mer uppmärksam på trafiken omkring dig hade du kunnat undvika det.

På tal om jeans. Har en kompis som glidit 10-20 meter på asfalt med jeans, byxorna var intakta efter olckan medan han sjäv fick stora brännsår på huden av friktionen. Så ja, jag glider nog hellre i jeans än shorts.

Satt faktiskt och slipade på ett par jeans med grovt sandpapper (det finare tog för lite) för att få ljusare/mjukare/behagligare jeans och jag fick slipa hårt och länge för att nå önskat resultat. Hade jag slipat lika länge på låret med det sandpappret hade jag varit nere i köttet på låret. Så ja igen, jag glider nog hellre med jeans framför alla andra vanliga plagg.

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Jag skulle rekomendera ninja-dräkt.då kan du typ ba lixom hååppa av i typ 400kmh å ba göra en bakååt volt så du grejjar d,d e seeeekert...såg d på en film asså.sväär bruuschaan:tummenupp :banana

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
VI? E du helt plötsligt flera personer?

Jag orkar inte dividera med dig mer, du fattar helt tydligt inte vad jag skriver.

Jag svara på TS inlägg att jag inte hade riskerat en annan persons liv på det sättet utan full utrustning, hade inte velat ha det på mitt samvete. Hur det kom att handla om att jag har kört i jeans vet jag inte. Men du verkar ha problem att släppa det iaf.

Jag gör mina egna val och får lida pga dom men då är det ändå jag som gjort valet. Hade iaf inte skjutsat någon utan ställ och skydd.

Vi var nån slags förklaring på hur folk i tråden resonerat. I övrigt får jag nog säga att jag inte alls fattar vad du försöker säga heller! Men kör fint o kör som du vill! Godnatt!

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jag skulle rekomendera ninja-dräkt.då kan du typ ba lixom hååppa av i typ 400kmh å ba göra en bakååt volt så du grejjar d,d e seeeekert...såg d på en film asså.sväär bruuschaan:tummenupp :banana

:hihi :rofl :hihi :banana

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
vafan..dra på människan en riddarrustning...den har ju skyddat våra kära tempelriddare som spred våra kära kristendom här i världen. Med gud på din sidan klarar man ju allt o blir förlåten för det mesta bara du ångrar dig djupt o ärligt :fyllisar :fyllisar :yoparty :yoparty

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
vafan..dra på människan en riddarrustning...den har ju skyddat våra kära tempelriddare som spred våra kära kristendom här i världen. Med gud på din sidan klarar man ju allt o blir förlåten för det mesta bara du ångrar dig djupt o ärligt :fyllisar :fyllisar :yoparty :yoparty
Asså Stig-Helmer,du e ju bara fööör heeeelt craaaazzzy asså:tummenupp

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
så borde ju alla 125:eek:r köra omkring i full utrustning, märk en 125a går över 100km/h.. Lite konstigt att 99% (uppskattning) inte har mera än hjälm på sig.

Det har jag svårt att tro, känner en del folk som kör 125a, eller ja, körde för nåt år sen, och när vi körde "gruppkörningar", som mest ca 10 125or, så hade alla(förutom "Spinner" som kör i "vanliga" byxor) på sig full mc-utrustning. Tyvärr var det väl nästan bara jag som körde i riktigt skinnställ bland 125åkarna. Allväderställ verkar vara populärt.

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
Det har jag svårt att tro, känner en del folk som kör 125a, eller ja, körde för nåt år sen, och när vi körde "gruppkörningar", som mest ca 10 125or, så hade alla(förutom "Spinner" som kör i "vanliga" byxor) på sig full mc-utrustning. Tyvärr var det väl nästan bara jag som körde i riktigt skinnställ bland 125åkarna. Allväderställ verkar vara populärt.

efter att ha sett bilden på den killens ben så ska jag köpa byxor till sommaren, ny hjälm och en ny jacka =)

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K8
med tanke på jeansfibrer i köttsåren som man får skrapa bort så föredrar jag string alt. tanga

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jeans fungerar i lägre hastighet. Men det finns jeans och jeans...tunna mjuka och lite mer robusta.

Så bra funka jeans i ca 45-50 kmh på ren asfallt

Knappt nå skada på jeansen så fatta inte att jag skrapat upp fören jag tyckte det var lite blött innanför brallan och det kändes som det klibba fast,
Gick mest och svor över hojen nen hur som jeans skyddar inte ett skit

Men fan jag kör i det ibland i alla fall dock alltid ryggplatta hjälm och handskar och jacka om det inte är jävligt varmt och det handalar om nån kortvända ner på stan men jacka fördrar jag med, det tycker jag är det absolut viktigaste även om det gör jävligt ont att knäcka fötter och skrapa upp benen osv.

Hoj är döroligt eller va säger man hahahahaaaa

Men när det handlar om andras liv på ditt ansvar så får du nog tänka till lite extra, Folk som är oerfarna på mc fattar inte alltid hur ont det kan göra om man sitter där bak helt oskyddad om man går omkull.
Ditt ansvar att informera om du frågar mig sen är det upp till dom hur dom vill åka efter det.

Bifogat

• n518729226_842565_8568.jpg
    n518729226_842565_8568.jpg
    27.5 KB · Visningar: 93

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Ingen av er har ännu kommenterat varför moppefuckona kör utan skyddskläder?En moppe går oftast MINST 50km/h.
Därför att de är 15-16 år och har begränsad trafikvana, begränsad livserfarenhet och framför allt begränsat omdöme. De fattar helt enkelt inte bättre, det har inget med fordonstypen att göra.
I våras körde en av dotterns kompisar omkull med sin moped på en normalgrov asfaltväg här i trakten i ungefär 45 km/h, i samband med en punktering. Hon var 16 år då och klädd som de flesta mopedåkande 16-åriga tjejer är på våren. Inga frakturer, men hon lämnade kvar mer hud och underhudsfett i asfalten än någon i tråden skulle vilja se på bild. Tack och lov hade hon integralhjälm.

Jag tror inte man kan använda oskyddade moppefuckon som argument åt något håll i den här frågan utan att diskussionen hamnar på en påfrestande låg nivå.

Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Det heter väll skyddskläder av en anledning. Vanliga kläer handalr det mest om hur många lager man har på sig säg 5-6 par jeans bör väll duga ganska bra :D

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år