Vad hände med kolven egentligen?

Ja när det såg ut såhär visste man att det var lite att göra, men förvånadsvärt lättmeckat, som en gammal moppe.
 

Bifogat

  • Yamaha 85 3.jpg
    Yamaha 85 3.jpg
    243.5 KB · Visningar: 262
  • Yamaha 85 9.jpg
    Yamaha 85 9.jpg
    238.6 KB · Visningar: 431
Den kolven påminner om min gamla moppe. fast den kolven han aldrig bli så illa däran för cylinderfotspackningen han gå först. men i mitt fall så körde jag med snål soppa inställning

Vilka underbara tider :-)
 
Den kolven påminner om min gamla moppe. fast den kolven han aldrig bli så illa däran för cylinderfotspackningen han gå först. men i mitt fall så körde jag med snål soppa inställning

Vilka underbara tider :-)
Annars brukar mopedister steka motorn genom att öka oljeinblandningen efter trimning.
Tror att det skall hålla längre med mer smörja.
Mer olja=mindre bensin= går snålt= smälter.
 
Annars brukar mopedister steka motorn genom att öka oljeinblandningen efter trimning.
Tror att det skall hålla längre med mer smörja.
Mer olja=mindre bensin= går snålt= smälter.

menar du på allvar att man skulle steka en 2-taktare för den går snålt om man blandar i 3-4% istället för standard 2%? låter som ren BS i mina ögon :3freak
 
menar du på allvar att man skulle steka en 2-taktare för den går snålt om man blandar i 3-4% istället för standard 2%? låter som ren BS i mina ögon :3freak


Teoretiskt skulle det kanske kyla lite mindre men jag är inte heller övertygad om att nån eller några extra % olja överhettar motorn tills den skär.
 
Vist börjar man blanda 10% så klart att det börjar få en negativ efekt. . körde 4% i hojen som förövrigt var en Casal från 70 talet med ett Yamaha DT 70cc cylinder på. konstigt nog gick detta hopplock riktigt bra
 
menar du på allvar att man skulle steka en 2-taktare för den går snålt om man blandar i 3-4% istället för standard 2%? låter som ren BS i mina ögon :3freak
Har man inte separat smörjning så är det inte alls BS! :)

Tänk dig att oljan tar upp mer av flödet genom munstycket tex, då blir det ju mindre plats för soppan och den går snålare, och blir varmare pga oljan :)
 
menar du på allvar att man skulle steka en 2-taktare för den går snålt om man blandar i 3-4% istället för standard 2%? låter som ren BS i mina ögon :3freak

Ligger den på gränsen så kan det vara det som är avgörande om det håller eller inte.
Det är inte bara 1-2% mindre bränsle den får, viskositeten på "Bensinen" ökar med mängden olja, vilket gör att bränslet flödar sämre i munstyckena.

Det är absolut vanligare med problem med för mycket olja än för lite.

Är man rädd för att motorn ligger på gränsen till varm så ska motorn har MER soppa. Inte olja.

Edit: Tog för lång tid innan jag tröck på send! Samma sak igen...

Mats
 
Ligger den på gränsen så kan det vara det som är avgörande om det håller eller inte.
Det är inte bara 1-2% mindre bränsle den får, viskositeten på "Bensinen" ökar med mängden olja, vilket gör att bränslet flödar sämre i munstyckena.

Det är absolut vanligare med problem med för mycket olja än för lite.

Är man rädd för att motorn ligger på gränsen till varm så ska motorn har MER soppa. Inte olja.

Edit: Tog för lång tid innan jag tröck på send! Samma sak igen...

Mats

Mjo, soppan blir ju något mer trögflytande, tänkte inte på det, så det kanske stämmer det ni säger, dock får man nog ha den snålt bestyckad redan innan om det ska vara nån fara :)

man lär sig nåt nytt varje dag säger de ju
 
Förvisso... Men försöker man köra en trimmad motor utan att se över förgasarinställningarna förtjänar man ett motorhaveri, oavsett hur lite eller mycket olja man använder. :näsblod
 
Annars brukar mopedister steka motorn genom att öka oljeinblandningen efter trimning.
Tror att det skall hålla längre med mer smörja.
Mer olja=mindre bensin= går snålt= smälter.


Men låg inblandning olja = halvdan oljefilm och därmed sämre värmeavledning från kolven till kylvatten genom cylindern.

Rejäl inblandning olja = rejäl oljefilm som alltid finns där och transporterar bort värme från kolven = smälter inte lika lätt.
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top