Vad hände med kolven egentligen?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Skulle vilja ha ett eller flera utlåtanden om vad som skedde denna kolv i dess sista tid i livet. Vore smidigt att veta så det inte upprepas:gnissla

Notera särskilt eroderingen från kolvtopp till utblås, ledtråd?

Sen sprack den tydligen, lyckligtvis i låg fart då det räckte med borrning en ÖD.

Ledtråd, Yamaha, 3-cyl, runt 1000cc 2-takt och 85 hästar:)

De flesta kan säkert gissa, eller:va

De gick som en dröm igen efter renoveringen, men hittade inget direkt fel som skulle kunna orsakat detta, köpte den såhär och visste om haveriet.
 

Bifogat

  • Yamaha kolv.jpg
    Yamaha kolv.jpg
    58.6 KB · Visningar: 715
antingen har det varit för lite olja i soppan eller så kanske det har värmenypt

det är ju rätt bra med skrapränder....

skulle gissa på lite olja eftersom den inte ser ut att ha varit jättevarm...:va
 
Ganska likt kolvarna jag plockade ur min RD efter jag handlat den,de 2 främre såg ut så.

Inte gjort något speciellt förutom att byta till öd-kolv och borra,gått 1200mil nu.

Eftersatt underhåll hos tidigare ägare kanske?

Henrik
 
Kolven kanske har gått på övertid och kolvskörten brister pga utmattning till slut. Bristande smörjning ser det ut att ha varit med!
 
Jo kolvar spricker ju tillslut men titta på erosionen på sidan, BAKOM kolvringarna:eek:

Måste väl pågått ett tag och har inget med normal förslitning att göra..
 
Eroderingen tyder på att den har spikat. Antagligen väldigt länge och sedan är resten antagligen följd på det.

Spikningen gör att det blir varmt, kolven expanderar, därav reporna.
Eroderingen(och kanske även slitaget) har skapat glapp och dålig styrning därav har den spruckit.

Har du inte hittat orsaken till spikningarna så sök vidare innan det blir problem igen. Är övriga kolvar perfekta?

3 cyl 1000cc 2t kan väl bara vara en snöskoter? Men 85hk låter lite? Är den från stenåldern? Eller är det en båtmotor? Men dom brukar ju vara tvärspolade.
 
Last edited:
Jag tror det har börjat med för stort blow-by, ev pga av slut ringar, men det kan också vara pga fastkoksade ringar pga av tex dålig kvalite på utbordaroljan eller mycket trolling. Kanske tom en dålig impeller. Eller mager blandning och knack.

Man kan se hur alumiuim från kolvtoppskanten smält närmast kanten pga av de heta blow-by-gaserna. När aluminiumlegereingen sedan nått såna temperaturer har ringarna invallats och helt slutat fungera, hela kolvens mantelyta har nu kletat av värmen och kolven skurit.
 
Jo kolven har smält. Kan vara blow by men smälta kolvar är ganska vanligt på 2-takts snöskotrar när man har trimmat och då beror det oftast på för mager bränsle blandning. Kan vara att den drar tjuvluft eller att den läker på avgas sidan.
 
Ja att något explosionsliknande har skett mellan kolvtopp och kortaste vägen till utblås är det enda jag detekterat, och givetvis fanns det ett ord för det och Jörgens förklaring sätter på ett märkligt vis ord på de ordlösa funderingar jag haft kring detta.

Förutom att sublimt visa att han vet vad det är för motor:Bugar

Världsklass helt enkelt, och tydligen kan det hända att överste kolven får dåligt med bränsle vid taskigt soppatryck. Japp det är den kolven..

Men hur lång tid tar sånt här då?

Igen, måste säga:tummenupp
 
Ja att något explosionsliknande har skett mellan kolvtopp och kortaste vägen till utblås är det enda jag detekterat, och givetvis fanns det ett ord för det och Jörgens förklaring sätter på ett märkligt vis ord på de ordlösa funderingar jag haft kring detta.

Förutom att sublimt visa att han vet vad det är för motor:Bugar

Världsklass helt enkelt, och tydligen kan det hända att överste kolven får dåligt med bränsle vid taskigt soppatryck. Japp det är den kolven..

Men hur lång tid tar sånt här då?

Igen, måste säga:tummenupp

Den översta cylindern brukar även vara den som överhettas först om kylvattentrycket sjunker pga tex dålig impeller, nivån sjunker varefter det bildas en ångblåsa i kylmanteln.
Så det är inte ovanligt att den överst burken brakar först på utombordare.

Bra bild!
 
Last edited:
Kan så mycket material försvinna på minutrar verkligen?

Resten av kolvskörten sågs aldrig igen. Inte utan att man undrar var den lille rackaren tog vägen:D

Minns att "alla" 125cc råkade ut för hål i kolvtoppen vid 2000 mil, typ RD och alla andra från slutet åttio början nittio. Måste väl gått rätt sakta eller?
 
Kan så mycket material försvinna på minutrar verkligen?

Resten av kolvskörten sågs aldrig igen. Inte utan att man undrar var den lille rackaren tog vägen:D

Minns att "alla" 125cc råkade ut för hål i kolvtoppen vid 2000 mil, typ RD och alla andra från slutet åttio början nittio. Måste väl gått rätt sakta eller?

På en kompis kawa 750 trepip så gick det på 402-meter. Tom smält alumium i stingerröret :näsblod

Men det kan också pågå länge, det beror ju på driftprofilen hos motorn. Med en mer varierad körcykel så kan man nog åka runt med en halvbränd kolv länge. Den ligger och ruvar i motorn, men håller ihop så länge man inte kör med hög belastning tillräckligt lång stund.

Så jag håller med TwostrokeMan där.
 
Last edited:
Grannen krånglade runt en hel sommar sådär, och mellan varven mekades med hjälp av sin farsa och det var en sorglig syn att skåda deras allt mer desperata och värdelösa åtgärder. En hel sommar var de ute och plågade den bluddrandes en halvtimme sen hem och meka vidare sen ut igen..

Men ni har träffat typen, ni vet såna som ska göra det själv och vägrar ta in råd, så jag gav upp bara och köpte billigt när den äntligen låste sig helt och hållet och de lade ner polygripen och den glappa skiftnyckeln för gott..
 
Grannen krånglade runt en hel sommar sådär, och mellan varven mekades med hjälp av sin farsa och det var en sorglig syn att skåda deras allt mer desperata och värdelösa åtgärder. En hel sommar var de ute och plågade den bluddrandes en halvtimme sen hem och meka vidare sen ut igen..

Men ni har träffat typen, ni vet såna som ska göra det själv och vägrar ta in råd, så jag gav upp bara och köpte billigt när den äntligen låste sig helt och hållet och de lade ner polygripen och den glappa skiftnyckeln för gott..
Jodå! Jag känner till den typen. Men en vacker dag ligger familjen Ekonom på utsidan Landsort med barn i båten och pålandsvind, då biter sig far och mor i läppen när deras penselrenoverade båtmotor packar ihop :D

Så det låter klokt att göra iordning den ordentligt. Att kolla/åtgärna allt maskinellt, kylsystem, bränsle och tändsystem osv.
 
3 cyl 1000cc 2t kan väl bara vara en snöskoter? Men 85hk låter lite? Är den från stenåldern? Eller är det en båtmotor? Men dom brukar ju vara tvärspolade.

Nu kan jag inte just Yamahas båtmotorer men t.ex. OMC (Evinrude och Johnsson) körde blandat tvär och vändspolade på den tid jag följde med (80 och tidiga 90-talet), vändspolning på dom större modellerna. Marine Power (Mercury och Mariner) verkade blanda friskt mellan vänd, tvär och direkt(?)spolning över hela storleksprogrammet.

Just det låga effektuttaget verkar innebära att kolbyte inte är del av normalt underhåll på 2takt utombordare. Föräldrarna hade någon 6hästare från Evinrude (2cyl vattenkyld, 179cc tror jag) i nästan 30 år och bytte aldrig någon kolv trots att den gick varje dag på sommaren och hyggligt ofta även på vår och sommar. Vet iof inte vad den tillslut dog av, farsan sa att den var omöjlig att få igång och köpte något annat istället, tror inte han la något jättejobb utan tyckte väl att den hade gjort sitt och förtjänade pension.
 
Kan så mycket material försvinna på minutrar verkligen?

Resten av kolvskörten sågs aldrig igen. Inte utan att man undrar var den lille rackaren tog vägen:D

Minns att "alla" 125cc råkade ut för hål i kolvtoppen vid 2000 mil, typ RD och alla andra från slutet åttio början nittio. Måste väl gått rätt sakta eller?



Så mycket material och mer därtill kan försvinna på några få sekunder om driftsfallet är rätt och det spikar.
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top