Britten var väl inte alls överlägsen, utan snarare en underdog som ibland kunde konkurrera med de italienska och japanska fabrikshojarna? Dess claim to fame är väl de mycket ovanliga tekniska lösningarna och att dessa kom från en tillverkare med så små resurser som Britten?
Ja, hur kan man bedöma överlägsenhet?
kanske genom att tävla mot de flesta andra hojar på marknaden under hyfsat lika förhållanden, och då ha klart bättre resultat, håller ni med?
Det gjorde aldrig V1000.
Men det kunde den heller aldrig ha gjort, för då hade den inte blitt byggd,
hela idén va ju att ta fram en hoj som va nyskapande på många sätt, och begränsar man sig då och följer ett reglemente från en racingserie så når man bara trätopparna som bäst.
(iofs så passade hojen in i den serie Britten kört mest, BEARS)
och som McQeen säger, myten är skapad ur historien om en man som på ett år byggde en helt unik hoj,
detta för många baserat på filmen.
Den myten är är på fler punkter felaktig, John va inte alls själv och t.ex motor och sving va utvecklade till hojen före V1000, förbättrade inför V1000 ja men inte "uppfunna" för den.
Oavsett så är bedriften att med ett team på ca5 pers ta fram den hojen på ca ett år och ha relativt bra resultat ändå en unik händelse i mc-design/utvecklings historien.
Kylningen hade dom bara ett problem med, inför start så va luften lite väl stillastående under sadeln så man fick ta hjälp av en lövblåsare genom luftkanalerna, under gång va kylningen fullt tillräcklig.