Vad händer med en MC om den står ute under vintern?

Lillsteffe

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2005
Ort
öland
Hoj
cbr 600
kanske är ute och cyklar, men blev tipsad om att sätta igen luftburken då det kan finns djur(gnagare) som vill in! detta även om man har kallgarage!
sen hur mycket man tror på det kan variera!

//Robin

Fick in en nissan sunny på verkstaden som inte startade fick rensa ur luftburkarna som var fulla med hasselnötter ca en ica kasse fick dom små jävlarna rum med ...
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Jo nog tusan kommer den rosta, fukt och kyla har den effekten på metall. :D
Skruvar och bultar brukar vara särskilt utsatta eftersom de ofta är lite skavda och rosten har bar metall att bita i.
Vajrar och fjädrar är också väldigt utsatta och har du fått ett stenskott på gaffelbenen är det så gott som garanterat att rosten dyker upp väldigt snart.
All omålad aluminium kommer att börja ärja, elsystem kommer att ta skada av all fukt och kontakter kommer att börja rosta.

Att bara lägga ett kapell över hojen på vintern räcker inte, fukten kommer att krypa in under kapellet och sen sätter rosten igång.
Bästa stället att vinterförvara en hoj är inomhus/garage som är torrt och över +5*C.
 

Gsx-r Freak

Gsx-r 4 ever
Gick med
4 Jan 2006
Ort
Nu i Kävlinge.
Hoj
Gsxr600k4 +14e skrotet=bra fotpall
Man kan även få en rolig överaskning vid uppstart. Startade min hoj runt jul när den stog i kallföråd. Den gick konstigt på tumgång pludrade och lät som där satt något i dämparen. Så ja gasade till nätt då den var kall men den lät inte så mycke som den brukar. Sen kom en avgasknall och ut flög en råtta/mus halvägs genom trädgården rätt ner i morsans fågelbad:D Antar att de lilla livet blev lika förvånad som jag.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Polarn lät sin CB750 -81 stå utomhus, mitt på en gräsmatta, under ett kapell i två år, den startade på första försöket! :Bugar Dock fick vi använda startkablar eftersom batteriet hade suttit i hela tiden... Det mesta funkade precis som innan, grymt imponerande! :tummenupp
Känner igen det där. Polaren skulle dra igång en honda-snöslunga som hade stått orörd ett tag i 15 minus. Han skulle bara dra lite lätt i snöret så den motorn rörde på sig och då gick den igång på första. En aningen förvånad man blev. :tungan
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Det har ju varit svårt att hitta ett garage men kapell har jag, men som sagt, det blåser bort titt som tätt så att regn och snö kommer på lill mcn.

Nån som vet var jag kan köpa ett stort spännband som fixar detta?
:confused:
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Det har ju varit svårt att hitta ett garage men kapell har jag, men som sagt, det blåser bort titt som tätt så att regn och snö kommer på lill mcn.

Nån som vet var jag kan köpa ett stort spännband som fixar detta?
:confused:

Vill du vara riktigt extrem så köper du två stora kapell, rullar över hojen över den ena, drar upp den och drar över den andra som vanligt. Lite silvertejp och voilá, presentförpackning! :D

Kan dock vara bra med några lufthål..

Det går annars alltid att köpa till detta tex.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=449&iItemId=89747
eller vanligt rep.
 
Last edited:

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
medic
Det har ju varit svårt att hitta ett garage men kapell har jag, men som sagt, det blåser bort titt som tätt så att regn och snö kommer på lill mcn.

Nån som vet var jag kan köpa ett stort spännband som fixar detta?

Varför köper du inte ett nytt kapell för fan. Du snackar om att det blåser bort och är har mer tejp än tyg. Fattar verkligen inte problemet. Du har en hoj för 70k och kan inte köpa ett nytt kapell för 200 spänn. Är du korkad eller vad är problemet???

Sen över till att ha den ståendes ute. HA DEN STÅENDES INNE!!!!

//Morphine
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Varför köper du inte ett nytt kapell för fan. Du snackar om att det blåser bort och är har mer tejp än tyg. Fattar verkligen inte problemet. Du har en hoj för 70k och kan inte köpa ett nytt kapell för 200 spänn. Är du korkad eller vad är problemet???

Sen över till att ha den ståendes ute. HA DEN STÅENDES INNE!!!!

//Morphine

Har redan köpt ett nytt kapell och förstår inte varför du skriker på mig. Känns som en tidsfråga innan det går sönder också. Ställde en fråga och fick ca 1% bra svar.
Skulle gärna vilja ha den inomhus men det går inte som sagt.
Sedan så undrar jag om du känner någon som vill köpa min hoj för låt oss säga 40k? PRA PRIS KOMPIS!! :klappar

Stefan: Har kollat angående garaget, ledigt först från 1a Mars.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Har redan köpt ett nytt kapell och förstår inte varför du skriker på mig. Känns som en tidsfråga innan det går sönder också. Ställde en fråga och fick ca 1% bra svar.
Skulle gärna vilja ha den inomhus men det går inte som sagt.
Sedan så undrar jag om du känner någon som vill köpa min hoj för låt oss säga 40k? PRA PRIS KOMPIS!! :klappar

Stefan: Har kollat angående garaget, ledigt först från 1a Mars.
Bor du under kapellet också, bor du dock i en lägenhet så är ju allt löst!
 

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Ahh

Menar ni på fullaste allvar att min hoj kommer rosta under tak och kappel i kallgarage?
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Antar att du kollat runt bland mc-firmorna ifall de har nån plats för vinterförvaring kvar?

Kan inte gummi och plaster o dyl bli skörare om den står ute?
 

Smagatusk

Guest
Har ett kapell men det blåser bara bort hela tiden... så är det också lagat med silvertejp i mängder pga av alla hål det fått! :mad:

Dagens i-landsproblem... Hur svårt kan det vara att hålla ett kapell på plats? Hur kan man starta en tråd och fråga om en hoj pallar att stå ute en hel vinter när man HAR ett kapell?
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
förr eller senare försvinner den förmodligen.

Då han tydligen också funderar på att sälja så är det bara bra, försäkringsbolaget köper den! :D

Om man ska vara lite seriös så satt jag i samma sits för några månader sedan, dvs. bor i lägenhet och har inte någon garage. Det jag började med var att kolla om någon av minna grannar ville hyra ut en liten bit av sina garage då garagen här är väldigt stora och hojen skulle lätt få plats även med en större kombi.

Om du har en cykelförvaring i byggnaden så brukar det också gå bra, där har jag min nu. Inte så många cyklar där och det är rätt så stort.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top