Vad händer med en MC om den står ute under vintern?

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Dagens i-landsproblem... Hur svårt kan det vara att hålla ett kapell på plats? Hur kan man starta en tråd och fråga om en hoj pallar att stå ute en hel vinter när man HAR ett kapell?

Jesus lever. Det enda jag gjorde var att ställa en fråga. Ja, jag har ett kapell, men fukt och kyla kan väl ändå komma in eller hur? Jag förväntade mig inte att behöva berätta hela min livshistoria i denna tråd.
I-lands problem? Denna tråd måste väl ändå platsa på top 10 listan över mest intressanta trådar på dagens sporthoj.com

Om jag nu måste berätta min historia:

Jag föddes för länge sedan, bla bla bla.... hojen får inte plats i hissen till cykelrummet eller källaren. Är även för snäv vinkel till att försöka få in den ner till källaren genom trappan. Finns inte plats under balkongen då den sitter för lågt. Har satt upp lappar hos folk som har hoj i garaget men de ville väl inte dela. Ledig plats finns inte. Garaget dom vart annonserat här blir ledigt först i Mars. Vad mer har jag glömt? Jo, jag fick inte tillstånd att bygga en bunker och tyvärr ingen granne som vill ha den i sin lägenhet.

Det enda jag undrade är vad som händer med MCn, om någon annan kanske har haft problem efter en vinter ute.
Ska inte sälja den än, btw så är den en ER-5a, inte ER-6, så värd 70000 kr, skulle inte tro det.

:trött
 

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
Jesus lever. Det enda jag gjorde var att ställa en fråga. Ja, jag har ett kapell, men fukt och kyla kan väl ändå komma in eller hur? Jag förväntade mig inte att behöva berätta hela min livshistoria i denna tråd.
I-lands problem? Denna tråd måste väl ändå platsa på top 10 listan över mest intressanta trådar på dagens sporthoj.com

Om jag nu måste berätta min historia:

Jag föddes för länge sedan, bla bla bla.... hojen får inte plats i hissen till cykelrummet eller källaren. Är även för snäv vinkel till att försöka få in den ner till källaren genom trappan. Finns inte plats under balkongen då den sitter för lågt. Har satt upp lappar hos folk som har hoj i garaget men de ville väl inte dela. Ledig plats finns inte. Garaget dom vart annonserat här blir ledigt först i Mars. Vad mer har jag glömt? Jo, jag fick inte tillstånd att bygga en bunker och tyvärr ingen granne som vill ha den i sin lägenhet.

Det enda jag undrade är vad som händer med MCn, om någon annan kanske har haft problem efter en vinter ute.
Ska inte sälja den än, btw så är den en ER-5a, inte ER-6, så värd 70000 kr, skulle inte tro det.

:trött


jag har inte läst hela tråden, men har du kollat med carlbarks? dom erbjuder ju vinterförvaring för hojar, kan vara värt ett försök! eller Honda ute vid Volvo rejmes?
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
jag har inte läst hela tråden, men har du kollat med carlbarks? dom erbjuder ju vinterförvaring för hojar, kan vara värt ett försök! eller Honda ute vid Volvo rejmes?

Tack.
Jodå, har kollat med dem faktiskt, men lite dyrt för min smak :rodnar
Sedan så har det gått så lång tid nu så jag orkar faktiskt inte.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jesus lever. Det enda jag gjorde var att ställa en fråga. Ja, jag har ett kapell, men fukt och kyla kan väl ändå komma in eller hur? Jag förväntade mig inte att behöva berätta hela min livshistoria i denna tråd.
I-lands problem? Denna tråd måste väl ändå platsa på top 10 listan över mest intressanta trådar på dagens sporthoj.com

Om jag nu måste berätta min historia:

Jag föddes för länge sedan, bla bla bla.... hojen får inte plats i hissen till cykelrummet eller källaren. Är även för snäv vinkel till att försöka få in den ner till källaren genom trappan. Finns inte plats under balkongen då den sitter för lågt. Har satt upp lappar hos folk som har hoj i garaget men de ville väl inte dela. Ledig plats finns inte. Garaget dom vart annonserat här blir ledigt först i Mars. Vad mer har jag glömt? Jo, jag fick inte tillstånd att bygga en bunker och tyvärr ingen granne som vill ha den i sin lägenhet.

Det enda jag undrade är vad som händer med MCn, om någon annan kanske har haft problem efter en vinter ute.
Ska inte sälja den än, btw så är den en ER-5a, inte ER-6, så värd 70000 kr, skulle inte tro det.

:trött

Jag hadde en XR600 som jag förvarade utomhus samt körde nästan dagligen med på vintern, moder jord återtog det mesta av den:mad: Nu bor jag precis vid havet och det gör inte saken bättre tom kolfiber rostar:tungan
Men kan man hålla vädrets makter borta så mycket det bara går med presseningar och tipset att spraya utsatta delar med hålrumskydd så bör det gå hyffsat att förvara utomhus.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
va fan nån i örebro trakten kan väl ställa in hans hoj i sitt garage för en lite slant eller gratis så blir världen lite snällare.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Undrar vad som händer om man vinterförvarar tanten utomhus?? O tar upp hojen i lägenheten?:D
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Undrar vad som händer om man vinterförvarar tanten utomhus?? O tar upp hojen i lägenheten?:D

Svaret är solklart, man får skaffa ny tant för det går med henne som med en frän hoj, någon stjäl henne.:D

Å andra sidan så är det billigare att bli av med tanten, mindre mellanskillnad mot en ny och roligt att förnya sig ibland.:D

Tror fan väder o vind sätter sina spår på kärringarna oavsett om man förvarar dem inne eller ute, så lyft du ut tanten och ta in hojen.:D
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Yo. Vad kan hända med en MC om den står ute i regnet,kylan,snön under vintern utan ett kapell? Kan den börja rosta? Eller typ?

Det är sådana här underbara frågor som får mig att återvända av och till till det här forumet...

Tja... vad händer? :rofl
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Om nåt får hojen att rosta måste det va kapell, bildas kondens under det så jag skulle hellre låta den stå utan isåfalla.
Sen kallgarage e skitasbra minst lika bra som varmgarage om inte BÄTTRE.
Så länge det inte sker temperaturväxlingar mellan + och - såklart.
 

Smagatusk

Guest
Jesus lever. Det enda jag gjorde var att ställa en fråga. Ja, jag har ett kapell, men fukt och kyla kan väl ändå komma in eller hur? Jag förväntade mig inte att behöva berätta hela min livshistoria i denna tråd.
I-lands problem? Denna tråd måste väl ändå platsa på top 10 listan över mest intressanta trådar på dagens sporthoj.com

Om jag nu måste berätta min historia:

Jag föddes för länge sedan, bla bla bla.... hojen får inte plats i hissen till cykelrummet eller källaren. Är även för snäv vinkel till att försöka få in den ner till källaren genom trappan. Finns inte plats under balkongen då den sitter för lågt. Har satt upp lappar hos folk som har hoj i garaget men de ville väl inte dela. Ledig plats finns inte. Garaget dom vart annonserat här blir ledigt först i Mars. Vad mer har jag glömt? Jo, jag fick inte tillstånd att bygga en bunker och tyvärr ingen granne som vill ha den i sin lägenhet.

Det enda jag undrade är vad som händer med MCn, om någon annan kanske har haft problem efter en vinter ute.
Ska inte sälja den än, btw så är den en ER-5a, inte ER-6, så värd 70000 kr, skulle inte tro det.

:trött

Tack för ditt genomtänkta och något sarkastiska svar. Men frågan kvarstår - varför vill du du ställa den ute utan kapell när du HAR ett?! Läs din fråga först så ser du hur du har ställt den.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Fick in en nissan sunny på verkstaden som inte startade fick rensa ur luftburkarna som var fulla med hasselnötter ca en ica kasse fick dom små jävlarna rum med ...

:tummenupp

Va så så säker

En polare låg och cruisa me mcen på motorvägen för några år sen och helt plötsligt så stack de upp en fet förvirrad mus innaför kåpan o stod o glodde som om den blitt bortrövad av ett ufo.

Han berättat att det var en ovanligt att sitta på mcen i hundra blås och plötsligt se en mus sitta på tändningslåset o glo för att sen försvinna igen.

Han tänkte inte mera på de.

Några månader senare så berätta han på en mc träff att han hittat ett musbo i luftburken...:D
 

hajtand

Medlem
Gick med
20 Dec 2005
Ort
Göteborg
Hoj
R606
Jesus lever. Det enda jag gjorde var att ställa en fråga. Ja, jag har ett kapell, men fukt och kyla kan väl ändå komma in eller hur? Jag förväntade mig inte att behöva berätta hela min livshistoria i denna tråd.
I-lands problem? Denna tråd måste väl ändå platsa på top 10 listan över mest intressanta trådar på dagens sporthoj.com

Om jag nu måste berätta min historia:

Jag föddes för länge sedan, bla bla bla.... hojen får inte plats i hissen till cykelrummet eller källaren. Är även för snäv vinkel till att försöka få in den ner till källaren genom trappan. Finns inte plats under balkongen då den sitter för lågt. Har satt upp lappar hos folk som har hoj i garaget men de ville väl inte dela. Ledig plats finns inte. Garaget dom vart annonserat här blir ledigt först i Mars. Vad mer har jag glömt? Jo, jag fick inte tillstånd att bygga en bunker och tyvärr ingen granne som vill ha den i sin lägenhet.

Det enda jag undrade är vad som händer med MCn, om någon annan kanske har haft problem efter en vinter ute.
Ska inte sälja den än, btw så är den en ER-5a, inte ER-6, så värd 70000 kr, skulle inte tro det.

:trött

Det jag hade varit mest orolig för är om det verkligen sticker iväg i miusgrader
kanske mer än -10C å vidare. Risk finns att glykolen/vattnet i motorn fryser ändå och trycket ökar då det fryser till is. Med spricka som följd
i motorn, exempelvis kylkanaler som sitter på ytsatta ställen där väggen är tunnare.

Resten är bara kosmetiska problem:tummenupp

:tummenupp

Va så så säker

En polare låg och cruisa me mcen på motorvägen för några år sen och helt plötsligt så stack de upp en fet förvirrad mus innaför kåpan o stod o glodde som om den blitt bortrövad av ett ufo.

Han berättat att det var en ovanligt att sitta på mcen i hundra blås och plötsligt se en mus sitta på tändningslåset o glo för att sen försvinna igen.

Han tänkte inte mera på de.

Några månader senare så berätta han på en mc träff att han hittat ett musbo i luftburken...:D

Roligt:) Jag hade tvesjärt i min mc i sommras inte lika roligt
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Visst förfaller hojen lite om den står ute i fukten.
Men att hyra vinterförvaring kostar ofta runt 1500kr för en vinter. Efter 10år är man uppe i 15000kr bara för denna vinterförvaring och samtidigt har hojens värde kanske också sjunkt till 15000kr... :va Väl investerad slantar eller?

Men vad händer om man byter hoj varje år då? Ja efter bara en vinter utomhus märks ingen större skillnad på hojen. Jag har haft många hojar utomhus över vintern.
 

Kneedrag

Guest
Jag har ägt en ER 5 ,99 års mod(jösses jag saknar den lilla rackarn så lätt hanterlig , bensinsnål och rolig att köra.

För att svara din fråga lät min ER 5 stå ute både höst och vinter med ett kapell (från biltema) över och en filt under kapellet (filt över tank och motor).
Jag såg ingen oxidering på skruvar eller något annat som beror på att den stått ute under höst/vintern.

Segstartad var den på våren. Men den gick igång. I med fräsh bensin så gick den som förut.


Er5 tål mycket:tummenupp
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Tack för ditt genomtänkta och något sarkastiska svar. Men frågan kvarstår - varför vill du du ställa den ute utan kapell när du HAR ett?! Läs din fråga först så ser du hur du har ställt den.

Jag tror vi missförstår varandra.

Ja, min fråga handlade om vad som händer med en mc som står ute, utan, kapell. Men jag sa väl ingenting om att jag VILL att min mc ska stå sådär. Jag sa väl ingenting om hur just min mc ska stå. Anledningen till frågan, var att kapellet hade en tendens att gå sönder och flyga iväg ett antal gånger så att regn och snö kom på mcn.

För att förenkla det ytterligare: Jag skulle VILJA att min MC stod under ett kapell i ett fint garage men värme, el, vatten all utrustning och alla verktyg så att jag kan lära mig att meka lite också.
Kallt som fan att skruva på moppen ute :gnissla
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top