vad hände.... vi körde 250prod -98 med fulla heat, 50-60 st hela tiden.. vad har hänt sen dess och vad händer i framtiden.. vilken klass kan jämföra sig ed sp ekonomiskt? så vart tog alla vägen
mange
Sammanfattningsvis kan man säga att miljölobbyn spred ett virus, tillverkarna hostade, Svemo blev förkylt och förarna fick hjärnhinneinflammation.
Motortillverkarna har under lång tid hållit på att lägga ner tvåtakt i olika omgångar, MotoGP blev liksom en sybol för det definitiva skiftet till fyrtakt för racing och gatmotorcyklar. Lite ironiskt är att succen för Sport Production 98-01 också innebar slutet på en era. Med RS250 skapade Aprilia den sista Mohikanen. År 2000 skärptes avgasreningskraven inom EU och de sista vägregistrerade RS250 är de sista i sitt slag, det kommer aldrig att byggas en likadan. RS250 fortsatte att tillverkas och säljas för enbart banbruk i en allt mindre skara för varje år, 2004 såldes de sista och tillverkningen lades ner för gott.
Svemo gjorde sitt bästa för att skynda på utvecklingen. Den första och riktiga dödsstöten kom redan 2002 då klassen förlorade sin SM-status och många A-förare lämnade klassen. 2003 förbjöds A-förare. Några år senare lämnades SP över till ERF och fick minskad körtid och ett utdraget tvådagarsupplägg. Under hela denna tid har klassen tunnats ut, maskinparken föråldrats och reglementet fått underliga tillägg.
Men man ska inte skylla allt på SVEMO, förarna själva har också gjort sitt bästa för att ta livet av klassen. Först genom att rösta för fortsatt uteslutning av A-förare och sedan genom att uttryckligen förbjuda en MC-modell. När en utomsocknes försökte bringa nytt blod till klassen genom en Aprilia SXV550 slöt SP-förarna upp i Bad Standing och förarmötet slutade i handgemäng.
För att vända den negativa utvecklingen krävs en eldsjäl, regeländringar och en bättre kontakt med SVEMO som förstår att driva det som ligger i klassens intresse. Tyvärr tror jag att det är för sent att rädda SP, jag skulle bli förvånad om det blir någon serie nästa år med tanke på årets låga deltagande.