Vad händer med SP-klassen 2008?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Don't mention the war!

Det var inte direkt nån nyanserad debatt. Konstiga spår? Man ska komma ihåg att den killen hade banrekord för mc på falkenbergsbanan från -92 till -03 eller -04:a.....

Haha, nää nyanserad vore dumt att kalla den... :hihi
Det fanns alla möjliga märkliga bortförklaringar från anti-folket, den ena sämre än den andra men i slutändan så föll det ju ändå på att hojen inte fanns med under listan för godkända hojar.

Kortfattat: För att han inte följde reglementet enligt Svemo.

Det slutade så ja, men som jag förstod det kunde man gjort undantag och låtit honom starta utanför tävlan men eftersom motarder inte hör hemma på en rr-bana så går inte det. Hade det varit en annan hoj så hade det garanterat inte varit några problem.

EDIT: Ovanstående spekulationer om spår osv drogs av förare ur SP-klassen eller folk relaterade med förare i SP-klassen.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Det slutade så ja, men som jag förstod det kunde man gjort undantag och låtit honom starta utanför tävlan men eftersom motarder inte hör hemma på en rr-bana så går inte det. Hade det varit en annan hoj så hade det garanterat inte varit några problem.

Jag minns diskussionerna här på sh, tycker det är så jävla löjligt... Skulle jag inte få starta i r1000 om jag har crossstyre på r1an?

Låt folk köra motard om dom vill... Det skulle bli roligare race med mer variation på startfälten.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Det slutade så ja, men som jag förstod det kunde man gjort undantag och låtit honom starta utanför tävlan men eftersom motarder inte hör hemma på en rr-bana så går inte det. Hade det varit en annan hoj så hade det garanterat inte varit några problem.

EDIT: Ovanstående spekulationer om spår osv drogs av förare ur SP-klassen eller folk relaterade med förare i SP-klassen.

Var du på plats när det diskuterades? Det var iaf jag.
Vad diskussionen här på sporthoj urartade i är inte relevant.

Jag minns diskussionerna här på sh, tycker det är så jävla löjligt... Skulle jag inte få starta i r1000 om jag har crossstyre på r1an?

Låt folk köra motard om dom vill... Det skulle bli roligare race med mer variation på startfälten.

Var går gränsen då för att bryta regler? Om en får begå regelbrott lite så drar det snart iväg.
Har vi ett reglemente ska det följas. Är vi inte nöjda med det så får vi påverka Svemo. Inte hålla på och sandlådetjafsa på ett forum på nätet.
 
Last edited:

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Var går gränsen då för att bryta regler? Om en får begå regelbrott lite så drar det snart iväg.
Har vi ett reglemente ska det följas. Är vi inte nöjda med det så får vi påverka Svemo. Inte hålla på och sandlådetjafsa på ett forum på nätet.

Ur reglerna:

3.1 Allmänna fordonsbestämmelser
MC och Supermototyp ej tillåtet att framföra i någon klass.


Verkar som det bryts mot reglerna i alla klasser ;)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Var du på plats när det diskuterades? Det var iaf jag.
Vad diskussionen här på sporthoj urartade i är inte relevant.



Var går gränsen då för att bryta regler? Om en får begå regelbrott lite så drar det snart iväg.
Har vi ett reglemente ska det följas. Är vi inte nöjda med det så får vi påverka Svemo. Inte hålla på och sandlådetjafsa på ett forum på nätet.

Diskussionen på forumet kan ses som irrelevant om man vill fortsätta ha en liten, obetydlig klass men med tanke på hur åsikterna framfördes i den diskussionen såg man rätt tydligt att folk inte vill att SP ska breddas. Fine by me, det spelar mig mindre roll om klassen finns kvar eller inte men de som kör vill ju onekligen ha kvar den, då ska man inte sparka ut förare som visar intresse, tvärtom. Reglementet i det här fallet hade ju lätt kunnat bortses ifrån och utvärderas efteråt. Kanske, bara kanske, tänk om det skulle visa sig finnas ett intresse för fler motarder, fler startande, kanske nån som säljer motarden och köper en RS250 och så rullar det på. Fast det kanske är det man är rädd för, att det blir för många i sandlådan.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ur reglerna:

3.1 Allmänna fordonsbestämmelser
MC och Supermototyp ej tillåtet att framföra i någon klass.


Verkar som det bryts mot reglerna i alla klasser ;)

Precis denna regel som avsågs. Problemet är bara att definiera vad som avses med "en hoj av supermototyp"? Det fanns ingen lista med tillåtna modeller. Om du mäter lite chassimått så inser man snart det orimliga i en sån regelskrivning. Hur ligger det till med hojar av glidartyp? Får man tävla med en sån? Vem bestämmer vilken "typ" som är OK eller inte?

Är man orolig för spårval och sladdar så finns det en annan regel man kan använda, nämligen att man måste ha fötterna på fotpinnarna.
 

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Precis denna regel som avsågs. Problemet är bara att definiera vad som avses med "en hoj av supermototyp"? Det fanns ingen lista med tillåtna modeller. Om du mäter lite chassimått så inser man snart det orimliga i en sån regelskrivning. Hur ligger det till med hojar av glidartyp? Får man tävla med en sån? Vem bestämmer vilken "typ" som är OK eller inte?

Är man orolig för spårval och sladdar så finns det en annan regel man kan använda, nämligen att man måste ha fötterna på fotpinnarna.

Undrar vad man får tävla med om man inte får tävla med MC? :)
Efter en hel säsong diskas alla för att ingen har haft godkänt tävlingsredskap :)
Måste vara årets feltryck?!
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Som det är nu känns SP-klassen väldigt mycket som folkrace. Få använder cyklar från rätt århundrade och skicket på många av hojarna är rent bedrövligt. Man kanske kunde göra klassen till en free-for-all där man kan motionslufta allt som är ungefär lika långsamt utan att ha några ambitioner att bli världsmästare? Supermotard, vedbodsupermonos, 250 dam, 650 twin, antika 400-or osv.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Som det är nu känns SP-klassen väldigt mycket som folkrace. Få använder cyklar från rätt århundrade och skicket på många av hojarna är rent bedrövligt. Man kanske kunde göra klassen till en free-for-all där man kan motionslufta allt som är ungefär lika långsamt utan att ha några ambitioner att bli världsmästare? Supermotard, vedbodsupermonos, 250 dam, 650 twin, antika 400-or osv.

Det tycker jag låter som en bra ide.. Ryck ett tändstift på din hoj så kan du oxå va med!
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Superstockreglemente på chassie, std motor. Ordning på vilka hojar som är godkända.

Då tror jag fler skulle vilja köra.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Som det är nu känns SP-klassen väldigt mycket som folkrace. Få använder cyklar från rätt århundrade och skicket på många av hojarna är rent bedrövligt. Man kanske kunde göra klassen till en free-for-all där man kan motionslufta allt som är ungefär lika långsamt utan att ha några ambitioner att bli världsmästare? Supermotard, vedbodsupermonos, 250 dam, 650 twin, antika 400-or osv.

Och tillåt A-förare i klassen igen.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Superstockreglemente på chassie, std motor. Ordning på vilka hojar som är godkända.

Då tror jag fler skulle vilja köra.

Precis! Så man inte behöver åka med gammalt slut skit i stötdämparväg för att reglerna säger att man inte får byta.

Och tillåt A-förare i klassen igen.

Jag räknade in dom under "all".
 
Last edited:

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Ja, såna borde man dräpa redan vid födseln !

Allvarligt :va

Nu var det min första tävling så valde att inte säg något spec. just då men nu ett år senare skulle jag helt klart gärna sett honom i fältet han körde med fötterna på pinnarna och visst att körstilen var lite annorlunda men inte så mycket att man inte kan lära sig att bemöta det.

Ett stort prob. eller skyllde folk kanske bara på det? var att det står tydligt i reglementet att supermotard liknade ej får köras i klassen. Och att man då inte ville bryta mot en regel för vilka skulle man inte få bryta mot då?


Har som sagt skickat in en skrivelse om:
A-förare tillåtet
Superstock reglemente fast med standard grenrör och ljuddämpare
Slicks (håller längre = billigare)

Får klassen leva och någon kommer med en 550 får han/hon gärna vara med och leka för mig iaf. :)

EDIT:
Lista för hojar finns ju (typ):
250cc 2-takt 2-cyl
400cc 4-takt 4-cyl
650cc 4-takt 2-cyl

sen om nån kommer dragandes med en SXV550, GS500 eller RS250 m.fl. kan vi inte låta spela nån roll kvalar den in i ovan så fine by me.

Om något bör vi försöka skriva ditt 690cc 4-takt 1-cyl så KTM690 kan vara med och leka ser inget hinder mot det igentligen.
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Som det är nu känns SP-klassen väldigt mycket som folkrace. Få använder cyklar från rätt århundrade och skicket på många av hojarna är rent bedrövligt. Man kanske kunde göra klassen till en free-for-all där man kan motionslufta allt som är ungefär lika långsamt utan att ha några ambitioner att bli världsmästare? Supermotard, vedbodsupermonos, 250 dam, 650 twin, antika 400-or osv.

Låter som om engelska ThunderbikeUK kunde vara något vettigt. Dom kör ju i huvudsak en enkel regel med max hk/kg. Konstigt att allt ska krånglas till så jäkladant i sverige.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Det är kul att det är så många som vet men inte många som va där

Det va inget MÖTE på falken som slutade i handgemäng,,det va en het debatt mellan två parter och en avpetad keps som blev lite häftig.
För min del så hade han gärna fått kört om hojen hade vart rätt utrustad med framförallt en båt.
A förarnas uteslutning till 2007 är väl för oss alla en gåta sen tror jag inte att det är hela orsaken utan jag tror att det inte är ballt nog.
Har inte danskarna nåt liknande men dom sållar istället på fart inte hoj,
Hur som hellst så är det en skit bra klass och jag hoppas kunna köra igen.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Har som sagt skickat in en skrivelse om:
A-förare tillåtet
Superstock reglemente fast med standard grenrör och ljuddämpare
Slicks (håller längre = billigare)

Blir det inte lite svårt att hitta orginalprylar från bajkar med mer än 15 år på nacken. Nej, tillåt allt, hemmabyggen eller standard bara folk håller sig inom kubikgränserna. Bara köööööööööööööööör för fan. :yoparty
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det är kul att det är så många som vet men inte många som va där

Det va inget MÖTE på falken som slutade i handgemäng,,det va en het debatt mellan två parter och en avpetad keps som blev lite häftig.
För min del så hade han gärna fått kört om hojen hade vart rätt utrustad med framförallt en båt.
A förarnas uteslutning till 2007 är väl för oss alla en gåta sen tror jag inte att det är hela orsaken utan jag tror att det inte är ballt nog.
Har inte danskarna nåt liknande men dom sållar istället på fart inte hoj,
Hur som hellst så är det en skit bra klass och jag hoppas kunna köra igen.

Hojen klarade den tekniska besiktningen och hade båt monterad. Det var förarna som hotade att bojkotta racet om peter körde, inget annat.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
om klassen fortsätter hade jag tänkt mej ställa upp. med en typ kawa 400. det sägs där finns där en lista på vilka hojar som är homoligerade till sp, har mailad svemo flera gångar utan svar, någon som vet ?
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Hojen klarade den tekniska besiktningen och hade båt monterad. Det var förarna som hotade att bojkotta racet om peter körde, inget annat.
Vilka förare ???? jag va inte tillfrågad och kan inte minnas att diskuterades,,,

Nu tror jag inte att det är där felet sitter utan jag tror att klassen dog när svemo förbjöd A licens
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Även om klassen blir kvar nästa år, hur många blir vi i så fall? :va Helst skulle vi ju vara 10förare fler än i år, så det blev 20- 25 startande per tävling. Det skulle ju bli lite roligare race då förmodligen, men att det blir så, det är ju ganska otroligt.

Det är väl tydligen inte tillräckligt ballt o köra SP..... Är ju skrattretande när man i andra klasser med effektstarkare hojar ser folk som kör i krypfart. De e ju coolt att köra 180hästarshoj på bana iaf... att det går o åka lika fort på en trimmad moppe, det är ju en heeelt annan femma.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top