Vad händer med SP-klassen 2008?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mozzberkarns inlägg är vettigt men frågan är om det är va de som kör SP och andra klasser vill. Alla klasser måste inte basera sig på 600 eller 1000 kubik. Lite mångfald skadar inte! Det kanske skulel finnas utrymme för bägge klasserna?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Mozzberkarns inlägg är vettigt men frågan är om det är va de som kör SP och andra klasser vill. Alla klasser måste inte basera sig på 600 eller 1000 kubik. Lite mångfald skadar inte! Det kanske skulel finnas utrymme för bägge klasserna?

Jag ser att det var 6 resp 8 förare till start i de senaste två SP-racena... Om inte det är en indikation på att den klassen håller på att självdö så vet inte jag.
Vad folk vill ha kan jag bara spekulera i men jag TROR att det finns MÅNGA som tycker Rookieracingen i tex SO inte är mysigt att ge sig in i. Det går för fort och är för allvarligt; det byts däck i ett kör och ibland finns en risk att bli utkvalad. Då skulle detta kunna vara en klass där man BARA KÖR! Som på KM:en på Knudan, ta vad du har och kör!!!
Många korta heat minimerar risken för varvningar = säker racing trots fartskillnader.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag ser att det var 6 resp 8 förare till start i de senaste två SP-racena... Om inte det är en indikation på att den klassen håller på att självdö så vet inte jag.
Vad folk vill ha kan jag bara spekulera i men jag TROR att det finns MÅNGA som tycker Rookieracingen i tex SO inte är mysigt att ge sig in i. Det går för fort och är för allvarligt; det byts däck i ett kör och ibland finns en risk att bli utkvalad. Då skulle detta kunna vara en klass där man BARA KÖR! Som på KM:en på Knudan, ta vad du har och kör!!!
Många korta heat minimerar risken för varvningar = säker racing trots fartskillnader.
Jag håller med men den klassen du pratar om ersätter ju inte SP utan är ett komplement. SP är för mig en enkel och billig klass för mindre maskiner än de som dominerar i Rookieklasserna. Man skulle kunna göra två liknande klasser men "run what you bring" men med olika cylindervolymskrav. Det är inte så himla kul att rejsa med en RS250/Kawa400/125R mot tex. R1/Gixxer från 98-00 för effekthandikappet blir för stort hur bra du än är på att köra så kommer du tappa på rakan och ha en bromskloss i kurvan. Det är därför jag inte tycker ditt förslag är en lösning på problematiken för just SP klassen. Den klassen du pratar omo vore kanon men det är för andra typer av hojar.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
125->600cc (750cc twin) 5-6 år gammalt kanske? 600cc är kanske lite mycket i den klassen, men godtagbart, 1000cc är lite för mycket.
Sen går det ju att ha klasser inom klassen så att säga om man vill det med.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Eller så tillåter man superstock chassie och Aförare, då blir nog SV,Er6 mer "intressanta" att köra.

Tror det skulle räcka för att få nytt liv i klassen, precis som det skrevs i början av tråden.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag håller med men den klassen du pratar om ersätter ju inte SP utan är ett komplement. SP är för mig en enkel och billig klass för mindre maskiner än de som dominerar i Rookieklasserna. Man skulle kunna göra två liknande klasser men "run what you bring" men med olika cylindervolymskrav. Det är inte så himla kul att rejsa med en RS250/Kawa400/125R mot tex. R1/Gixxer från 98-00 för effekthandikappet blir för stort hur bra du än är på att köra så kommer du tappa på rakan och ha en bromskloss i kurvan. Det är därför jag inte tycker ditt förslag är en lösning på problematiken för just SP klassen. Den klassen du pratar omo vore kanon men det är för andra typer av hojar.

Såklart är det bra med två klasser men det måste ju isåfall finna tillräckligt med ekipage att fylla båda. Någon måste ju ställa upp med dyrbar bantid och då vill man ha mycket hojar på banan hela tiden = låga anmälningsavgifter.
Min tanke = Kör en klass och korta heat så är fartskillnader på banan inget problem; på 10 varv hinner det inte bli varvningar ändå. Skit i träning utan kör race hela tiden. Lotta, eller rotera, startordning under helgen. Om det då är 15 st 600/1000-kubikscyklar och 7 st 250 aprilias så kommer det troligen att bli två klungor med feta inbördes fighter. Detta koncept funkar SÅÅÅÅÅ bra på Hyllinges KM.:tummenupp
Om det sedan blir för många i klassen så tar man DÅ och delar upp klassen på ett lämpligt sätt.

Eller så tillåter man superstock chassie och Aförare, då blir nog SV,Er6 mer "intressanta" att köra.

Tror det skulle räcka för att få nytt liv i klassen, precis som det skrevs i början av tråden.

Tillåt ALLT så blir det definitivt nytt liv i klassen!
 
Last edited:

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
på 10 varv hinner det inte bli varvningar ändå

Vad jag kan minnas har vi haft varvningar på samtliga race i år.
Då körde vi:
20 varv på falken
14 varv på a-torp
11 varv på mantorp
16 varv på knudan
12 varv på a-torp

nu låg jag inte först så många varv in att vi kom ifatt varvningar så jag gjorde mina mot slutet av racen men kan tänka mig att de före varvade nån gång runt 8-11 varvet. Slänger du då in 600/1000 kan det bli intressant.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vad jag kan minnas har vi haft varvningar på samtliga race i år.
Då körde vi:
20 varv på falken
14 varv på a-torp
11 varv på mantorp
16 varv på knudan
12 varv på a-torp

nu låg jag inte först så många varv in att vi kom ifatt varvningar så jag gjorde mina mot slutet av racen men kan tänka mig att de före varvade nån gång runt 8-11 varvet. Slänger du då in 600/1000 kan det bli intressant.

Visst. Men ändå ett litet problem om du kör kortare heat.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Min tanke = Kör en klass och korta heat så är fartskillnader på banan inget problem; på 10 varv hinner det inte bli varvningar ändå. Skit i träning utan kör race hela tiden. Lotta, eller rotera, startordning under helgen. Om det då är 15 st 600/1000-kubikscyklar och 7 st 250 aprilias så kommer det troligen att bli två klungor med feta inbördes fighter. Detta koncept funkar SÅÅÅÅÅ bra på Hyllinges KM.:tummenupp
Om det sedan blir för många i klassen så tar man DÅ och delar upp klassen på ett lämpligt sätt.



Tillåt ALLT så blir det definitivt nytt liv i klassen!

Så fungerar engelsk klubbracing!

En kort 10 eller 15min träning på morgonen, sedan 2st heat. Ofta första heatet bara 6 varv och andra heatet 8-10 varv om det inte varit för mycket olyckor.
Och med i stort sett alla hojar kan man anmäla sig i minst 2 klasser = 4st RACE på en dag.

Missar man en start har man fler försök på sig.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Så fungerar engelsk klubbracing!

En kort 10 eller 15min träning på morgonen, sedan 2st heat. Ofta första heatet bara 6 varv och andra heatet 8-10 varv om det inte varit för mycket olyckor.
Och med i stort sett alla hojar kan man anmäla sig i minst 2 klasser = 4st RACE på en dag.

Missar man en start har man fler försök på sig.

:tummenupp :tummenupp Och alla har givetvis JÄTTEKUL!
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Now we're talking :tummenupp

Då har jag oxå chanc for att köre min 6 år gamla 600cc, den har ju inte en chanc i REC eftersom man bare har en klass....




Så fungerar engelsk klubbracing!

En kort 10 eller 15min träning på morgonen, sedan 2st heat. Ofta första heatet bara 6 varv och andra heatet 8-10 varv om det inte varit för mycket olyckor.
Och med i stort sett alla hojar kan man anmäla sig i minst 2 klasser = 4st RACE på en dag.

Missar man en start har man fler försök på sig.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Now we're talking :tummenupp

Då har jag oxå chanc for att köre min 6 år gamla 600cc, den har ju inte en chanc i REC eftersom man bare har en klass....

Jepp!

Och samtidigt... varför är det så himla viktigt att vinna? Det viktiga är väl att fightas med någon på samma nivå som en själv? Att utvecklas och köra fortare än man gjorde förra gången!
I Motionscross kommer en salig blandning förmågor och kör på kapp i en enda röra och alla har kul därför att det finns alltid någon att fightas emot. 125, 250, fyrtakt spelar ingen roll, kör bara kör!! Svinkul!
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Jepp!

Och samtidigt... varför är det så himla viktigt att vinna? Det viktiga är väl att fightas med någon på samma nivå som en själv? Att utvecklas och köra fortare än man gjorde förra gången!
I Motionscross kommer en salig blandning förmågor och kör på kapp i en enda röra och alla har kul därför att det finns alltid någon att fightas emot. 125, 250, fyrtakt spelar ingen roll, kör bara kör!! Svinkul!


I Botten verkar dom fått ungefär den här stämningen :)
Rookies och gamla A-förare kör i en salig blandning och det kan skilja 10 år mellan årsmodellerna på mc.
 

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
oslo
Hoj
rs 250
tjena... jag körde 250 prod när det var 50 st till start i slutet av 90-talet, då var det blandat a-b förare en vad spelar det för roll...
jag vill absolut köra rr igen nästa år efter ett par sesonger i karting men inköp av hojen blir ju som natt och dag, antingen en sp till 20 tusen eller en superstock till 80... och jag har roligare på en sp för då har jag pengar kvar till annat efter sesongen
jag tror de flesta tänker ekonomi och då är sp helt rätt..

har jag fel?
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Det är ju hampus (zenit) som har haft kontakt med Brånalt. Om jag inte minns fel så hade brånalt lovat o lämna besked i början av november....

Han sa att det skulle vara ett möte i slutet av oktober där de skulle veta. Men senaste jag fick vet var:

Brånalt skrev:
Nej, har inte gått ut med något än efter som avtalen för vad rör SP inte är undertecknade än.

Kommer dess utom ett par mindre regeländringar, de är godkända av RR sektionen och skall

Klubbas av SVEMO.

Jag avvaktar dessa först.

Detta fick jag den 24:e Okt. nån som vet när svemo har sitt möte?
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Han sa att det skulle vara ett möte i slutet av oktober där de skulle veta. Men senaste jag fick vet var:



Detta fick jag den 24:e Okt. nån som vet när svemo har sitt möte?

Ok, men det kommer snart ett besked då förmodligen. Så vi får väl se hur det blir....
 

FlyingPig

Micha #59
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Honda CBR 600 + Kawasaki ZXR 400 1997 (Till salu)
Han sa att det skulle vara ett möte i slutet av oktober där de skulle veta. Men senaste jag fick vet var:



Detta fick jag den 24:e Okt. nån som vet när svemo har sitt möte?

Beskedet borde ju komma snart. För jag vill veta nu, hehe. Är nervös! Vill ju ha kvar klassen eftersom en del från 125jr. tänkt att hoppa in, och sen att jag vill ha kvar hojen & köra den. :( Det är ju en bra klass tycker jag.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Beskedet borde ju komma snart. För jag vill veta nu, hehe. Är nervös! Vill ju ha kvar klassen eftersom en del från 125jr. tänkt att hoppa in, och sen att jag vill ha kvar hojen & köra den. :( Det är ju en bra klass tycker jag.

Maila gärna brånalt så det inte bara är jag som mailar hela tiden. Har inte hört något nytt ännu tyvärr :(
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top