Mozzberkarns inlägg är vettigt men frågan är om det är va de som kör SP och andra klasser vill. Alla klasser måste inte basera sig på 600 eller 1000 kubik. Lite mångfald skadar inte! Det kanske skulel finnas utrymme för bägge klasserna?
Mozzberkarns inlägg är vettigt men frågan är om det är va de som kör SP och andra klasser vill. Alla klasser måste inte basera sig på 600 eller 1000 kubik. Lite mångfald skadar inte! Det kanske skulel finnas utrymme för bägge klasserna?
Jag håller med men den klassen du pratar om ersätter ju inte SP utan är ett komplement. SP är för mig en enkel och billig klass för mindre maskiner än de som dominerar i Rookieklasserna. Man skulle kunna göra två liknande klasser men "run what you bring" men med olika cylindervolymskrav. Det är inte så himla kul att rejsa med en RS250/Kawa400/125R mot tex. R1/Gixxer från 98-00 för effekthandikappet blir för stort hur bra du än är på att köra så kommer du tappa på rakan och ha en bromskloss i kurvan. Det är därför jag inte tycker ditt förslag är en lösning på problematiken för just SP klassen. Den klassen du pratar omo vore kanon men det är för andra typer av hojar.Jag ser att det var 6 resp 8 förare till start i de senaste två SP-racena... Om inte det är en indikation på att den klassen håller på att självdö så vet inte jag.
Vad folk vill ha kan jag bara spekulera i men jag TROR att det finns MÅNGA som tycker Rookieracingen i tex SO inte är mysigt att ge sig in i. Det går för fort och är för allvarligt; det byts däck i ett kör och ibland finns en risk att bli utkvalad. Då skulle detta kunna vara en klass där man BARA KÖR! Som på KM:en på Knudan, ta vad du har och kör!!!
Många korta heat minimerar risken för varvningar = säker racing trots fartskillnader.
Jag håller med men den klassen du pratar om ersätter ju inte SP utan är ett komplement. SP är för mig en enkel och billig klass för mindre maskiner än de som dominerar i Rookieklasserna. Man skulle kunna göra två liknande klasser men "run what you bring" men med olika cylindervolymskrav. Det är inte så himla kul att rejsa med en RS250/Kawa400/125R mot tex. R1/Gixxer från 98-00 för effekthandikappet blir för stort hur bra du än är på att köra så kommer du tappa på rakan och ha en bromskloss i kurvan. Det är därför jag inte tycker ditt förslag är en lösning på problematiken för just SP klassen. Den klassen du pratar omo vore kanon men det är för andra typer av hojar.
Eller så tillåter man superstock chassie och Aförare, då blir nog SV,Er6 mer "intressanta" att köra.
Tror det skulle räcka för att få nytt liv i klassen, precis som det skrevs i början av tråden.
på 10 varv hinner det inte bli varvningar ändå
Vad jag kan minnas har vi haft varvningar på samtliga race i år.
Då körde vi:
20 varv på falken
14 varv på a-torp
11 varv på mantorp
16 varv på knudan
12 varv på a-torp
nu låg jag inte först så många varv in att vi kom ifatt varvningar så jag gjorde mina mot slutet av racen men kan tänka mig att de före varvade nån gång runt 8-11 varvet. Slänger du då in 600/1000 kan det bli intressant.
Min tanke = Kör en klass och korta heat så är fartskillnader på banan inget problem; på 10 varv hinner det inte bli varvningar ändå. Skit i träning utan kör race hela tiden. Lotta, eller rotera, startordning under helgen. Om det då är 15 st 600/1000-kubikscyklar och 7 st 250 aprilias så kommer det troligen att bli två klungor med feta inbördes fighter. Detta koncept funkar SÅÅÅÅÅ bra på Hyllinges KM.
Om det sedan blir för många i klassen så tar man DÅ och delar upp klassen på ett lämpligt sätt.
Tillåt ALLT så blir det definitivt nytt liv i klassen!
Så fungerar engelsk klubbracing!
En kort 10 eller 15min träning på morgonen, sedan 2st heat. Ofta första heatet bara 6 varv och andra heatet 8-10 varv om det inte varit för mycket olyckor.
Och med i stort sett alla hojar kan man anmäla sig i minst 2 klasser = 4st RACE på en dag.
Missar man en start har man fler försök på sig.
Så fungerar engelsk klubbracing!
En kort 10 eller 15min träning på morgonen, sedan 2st heat. Ofta första heatet bara 6 varv och andra heatet 8-10 varv om det inte varit för mycket olyckor.
Och med i stort sett alla hojar kan man anmäla sig i minst 2 klasser = 4st RACE på en dag.
Missar man en start har man fler försök på sig.
Now we're talking
Då har jag oxå chanc for att köre min 6 år gamla 600cc, den har ju inte en chanc i REC eftersom man bare har en klass....
Jepp!
Och samtidigt... varför är det så himla viktigt att vinna? Det viktiga är väl att fightas med någon på samma nivå som en själv? Att utvecklas och köra fortare än man gjorde förra gången!
I Motionscross kommer en salig blandning förmågor och kör på kapp i en enda röra och alla har kul därför att det finns alltid någon att fightas emot. 125, 250, fyrtakt spelar ingen roll, kör bara kör!! Svinkul!
hur går det med sp i 09 hade varit bra att veta om man ska börja leta mc
Det är ju hampus (zenit) som har haft kontakt med Brånalt. Om jag inte minns fel så hade brånalt lovat o lämna besked i början av november....
Brånalt skrev:Nej, har inte gått ut med något än efter som avtalen för vad rör SP inte är undertecknade än.
Kommer dess utom ett par mindre regeländringar, de är godkända av RR sektionen och skall
Klubbas av SVEMO.
Jag avvaktar dessa först.
Han sa att det skulle vara ett möte i slutet av oktober där de skulle veta. Men senaste jag fick vet var:
Detta fick jag den 24:e Okt. nån som vet när svemo har sitt möte?
Han sa att det skulle vara ett möte i slutet av oktober där de skulle veta. Men senaste jag fick vet var:
Detta fick jag den 24:e Okt. nån som vet när svemo har sitt möte?
Beskedet borde ju komma snart. För jag vill veta nu, hehe. Är nervös! Vill ju ha kvar klassen eftersom en del från 125jr. tänkt att hoppa in, och sen att jag vill ha kvar hojen & köra den. Det är ju en bra klass tycker jag.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |