Vad händer med SP-klassen 2008?

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
I KTM supermono-cup så har ju KTM tillåtit att man byter till KTM`s egna powerparts, där bland annat trimsystem och en annan mappning finns :va
Dom kanske vill hoppa av supermono/classic cirkusen och vara med dom lite coolare i ERF och Bott - gänget.....
Bara spekulationer och gissningar, inga fakta......

E de ok med singlar i SP?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En fråga

Vad har klassen för berättigande i framtiden??
Maskinmateralet som används i klassen är ofta 250 2 taktare och 400 4 taktare. det är maskiner som knappt tillverkas längre. Däremot kan 600 cc hojar köpas både nya och begagnade för rimliga pengar. SP-klassen reprensenterar ej längre dagens produktionshojar vilket 600 cc och 1000 cc klasserna gör. Det var väl tanken med SP klassen. Om SP klassen fortsätter som förut kommer den mer att likna "classic racing". Jag tror fast jag inte tävlar att det blir svårt att upprätthålla standard klasser där maskinerna inte tillverkas längre.
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nog spekulerat för min del, jag brukar ju bara uppfattas som sur o gnälig av somliga iaf. ....
Nej, nej , nej. Spekulera mera. Det här är det stora nöjet. Det är som fönstershopping, enkelt och gratis. :)

En fråga

Vad har klassen för berättigande i framtiden??
Maskinmateralet som används i klassen är ofta 250 2 taktare och 400 4 taktare. det är maskiner som knappt tillverkas längre. Däremot kan 600 cc hojar köpas både nya och begagnade för rimliga pengar. SP-klassen reprensenterar ej längre dagens produktionshojar vilket 600 cc och 1000 cc klasserna gör. Det var väl tanken med SP klassen. Om SP klassen fortsätter som förut kommer den mer att likna "classic racing". Jag tror fast jag inte tävlar att det blir svårt att upprätthålla standard klasser där maskinerna inte tillverkas längre.
Det nytillverkas inga 2T 250 eller 4T 400 men väl hojar som uppfyller kravet 2 cyl 4T max 650cc. Fast de som nu finns och är tillåtna (ex ER-6, SV650, Comet) har inte riktigt slagit igenom bland förarna. SXV550 skulle nog kunna bli en hit om man bara tog bort den urlöjliga regeln om förbud för hojar av "Supermototyp", för den hojen är till skillnad från övriga en riktig racehoj. Även om det är en fyrtaktare förstås...
 
Last edited:

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
En fråga

Vad har klassen för berättigande i framtiden??
Maskinmateralet som används i klassen är ofta 250 2 taktare och 400 4 taktare. det är maskiner som knappt tillverkas längre. Däremot kan 600 cc hojar köpas både nya och begagnade för rimliga pengar. SP-klassen reprensenterar ej längre dagens produktionshojar vilket 600 cc och 1000 cc klasserna gör. Det var väl tanken med SP klassen. Om SP klassen fortsätter som förut kommer den mer att likna "classic racing". Jag tror fast jag inte tävlar att det blir svårt att upprätthålla standard klasser där maskinerna inte tillverkas längre.

Detta har dryftats tidigare i tråden.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
... SXV550 skulle nog kunna bli en hit om man bara tog bort den urlöjliga regeln om förbud för hojar av "Supermototyp", för den hojen är till skillnad från övriga en riktig racehoj. Även om det är en fyrtaktare förstås...


Därav är det väldigt lustigt att regeländringen innebär pc och slipon. När de andra hojarna verkligen behöver hårdare fjädrar för att bli bättre på bana, inte effekt. Skickade ett förslag om att man skulle få byta bakdämpare och innanmäte fram samt fjädrar men låta resten vara standard likadant gjorde Hampus men det var inget intressant förmodar jag.

En bakdämpare på sv650 är ju inte ens renoveringsbar utan man måste köpa suzuki original och till zxr finns det väl knappt några medan det finns mycket från andra hojar som passar till billig peng.
 
Last edited:

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
Därav är det väldigt lustigt att regeländringen innebär pc och slipon. När de andra hojarna verkligen behöver hårdare fjädrar för att bli bättre på bana, inte effekt. Skickade ett förslag om att man skulle få byta bakdämpare och innanmäte fram samt fjädrar men låta resten vara standard likadant gjorde Hampus men det var inget intressant förmodar jag.

En bakdämpare på sv650 är ju inte ens renoveringsbar utan man måste köpa suzuki original och till zxr finns det väl knappt några medan det finns mycket från andra hojar som passar till billig peng.

Kolla med Springzz, han kan renovera det mesta trots
att det "inte" går att ta isär.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Därav är det väldigt lustigt att regeländringen innebär pc och slipon. När de andra hojarna verkligen behöver hårdare fjädrar för att bli bättre på bana, inte effekt. Skickade ett förslag om att man skulle få byta bakdämpare och innanmäte fram samt fjädrar men låta resten vara standard likadant gjorde Hampus men det var inget intressant förmodar jag.

En bakdämpare på sv650 är ju inte ens renoveringsbar utan man måste köpa suzuki original och till zxr finns det väl knappt några medan det finns mycket från andra hojar som passar till billig peng.

Bra fjädring och stötdämpare är standard på 600 cc hojar typ CBR 600 rr och R 6 m.fl. så varför inte använda dessa istället. Uppbyggnaden av hojarna gör att man får en mc som passar för bankörning redan från fabrik. Det enda som behövs är krashkåpor och najning. Det finns även en marknad som gathoj när RR killen/tjejen tröttnat på hojen. Detta måste vara pefekt i en "lågbudgetklass" som SP-klassen.
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Bra fjädring och stötdämpare är standard på 600 cc hojar typ CBR 600 rr och R 6 m.fl. så varför inte använda dessa istället. Uppbyggnaden av hojarna gör att man får en mc som passar för bankörning redan från fabrik. Det enda som behövs är krashkåpor och najning. Det finns även en marknad som gathoj när RR killen/tjejen tröttnat på hojen. Detta måste vara pefekt i en "lågbudgetklass" som SP-klassen.

Den klassen finns väl redan? - Rookie600:tummenupp
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jag fatter inte heller ändringen at tillåta pc + slipon i dessa tider vart alla snackar buller + det höjer priset man ska lägga på hojen. o att aprilia o kawa inte tillverkas längre spelar väl ingen roll där finns många beg på marknaden o delar med, en sjyst kawa zxr 400 får man för runt 15000 kr o då är man körandes för en billig peng. ska bli jävligt spändande o se va dom har hittat på.
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Bra fjädring och stötdämpare är standard på 600 cc hojar typ CBR 600 rr och R 6 m.fl. så varför inte använda dessa istället. Uppbyggnaden av hojarna gör att man får en mc som passar för bankörning redan från fabrik. Det enda som behövs är krashkåpor och najning. Det finns även en marknad som gathoj när RR killen/tjejen tröttnat på hojen. Detta måste vara pefekt i en "lågbudgetklass" som SP-klassen.

Jag säger det igen . Detta har vi redan pratat om . Se tidigare i tråden.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Därav är det väldigt lustigt att regeländringen innebär pc och slipon. När de andra hojarna verkligen behöver hårdare fjädrar för att bli bättre på bana, inte effekt.
Javisst! Och det gör det bara ännu roligare att spekulera om vilken den nya stora sponsorn till klassen är som vill produktplacera en hojmodell i det sportiga segmenetet, som kvalar in under SP-reglementet, men som behöver eftermarknadsblås och PC för att bli konkurrenskraftig. Jag kan fan mig inte komma på någon. Mystiken tätnar och spänningen stiger. En ny modell från BMW kanske? :)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Javisst! Och det gör det bara ännu roligare att spekulera om vilken den nya stora sponsorn till klassen är som vill produktplacera en hojmodell i det sportiga segmenetet, som kvalar in under SP-reglementet, men som behöver eftermarknadsblås och PC för att bli konkurrenskraftig. Jag kan fan mig inte komma på någon. Mystiken tätnar och spänningen stiger. En ny modell från BMW kanske? :)

Jag hade min föraning på Hoysung men eftersom den på pappret har mest effekt av alla så verkar det inte så troligt vilket iofs inte är en större förlust. Skall bli spännande, det går att köra på allt. Bara det är samma material för alla och billigt så blir det kul :)
 
Last edited:

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
trodde ett tag att det kanske var Ducati med sitt lilla Monster men den är ju på 695 cc nuförtiden.

Men Hyosung som nån nämde ovan skulle det väl kunna vara, eller?
Det är ju bara naturligt om man ser det från sponsorns sida att man vill sälja slipon kit åxå. Det finns ju ofta färdiga "fabrikskit" till de flesta nya hojjar. Däremot kanske de inte är så intresserade av att man ska börja grotta med fjädringen för det tjänar de inte på, åsså syns o låter det ju inte heller.


Om det är bra eller dåligt vet jag inte,:tummenner :tummenupp ? Men jag kom just på att jag nämnde för en representant för importören av Hyosung att sp-klassen passar deras hoj. Det var i sommras när jag jobbade tillfälligt på en mc-firma. Jag vet att jag tog KTM:s satsning i monocupen som exempel.


Sen om de har nappat eller inte det har jag ingen aaaaaning om men det kan ju va kul m. lite mer spekulationer......typ svenska sp-klassen goes silly season:D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top