Vad händer med SP-klassen 2008?

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Altså, nu är Hyosung cuppen ju i DANMARK och inte i Sverige ...

Om man köber en Hyosung i DK skal man deltage i cuppen... i DK

Yes, I know. Som jag skrev innan "Men öppnas det för a-förare + att denna cupen blir verklighet så blir det säkert ett bättre startfält i klassen".

Detta är ju bara en spekulering i om det kanske är nåt liknande på gång i Sverige:tummenupp
 
Last edited:

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Tog licens i somras och hade tänkt köra SP nästa säsong (om det nu blir nåt av). För mig som inte har nån hoj skulle det va perfekt med ett färdigt kit, kan väl inte påstå att jag hade tänkt börja min karriär på en Hyosung men har läst lite om GT650R:n och helt malplacerad skulle den nog inte va på bana.
Hoppas det blir nåt av nästa säsong bara, fabriks-cup eller ej.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Någon som vet vad som händer med klassen, eller när ett besked kommer?
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Någon som vet vad som händer med klassen, eller när ett besked kommer?

Det verkar vara en segdragen process. Men jag har skickat ett mejl till Brånalt nu o frågat om det är något bestämt, alt när han kan ge något besked. Det är synd att det drar ut på tiden, det verkar ju vara en del nya som är intresserade o börja köra klassen. Det är ju sånt här som får folk o tveka, man vet inte om det ens blir nåt.... Jag vet själv hur det var förra året, man var tveksam in i det sista....
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Det verkar vara en segdragen process. Men jag har skickat ett mejl till Brånalt nu o frågat om det är något bestämt, alt när han kan ge något besked. Det är synd att det drar ut på tiden, det verkar ju vara en del nya som är intresserade o börja köra klassen. Det är ju sånt här som får folk o tveka, man vet inte om det ens blir nåt.... Jag vet själv hur det var förra året, man var tveksam in i det sista....


Precis vad jag tänkte, kan vara bra att ha gott om tid på sej att köpa hoj och utrustning.
Kan bli liiite tight om man ska skrapa ihop allt på ett par månader.
Få hoppas att det inte dröjer allt för länge.
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Jadu, förra vintern o våren.....

Jag sålde min gamla sv i februari nångång, tänkte köpa en aprilia,
ångrade mig o tänkte skiter i det här med rr i år.

Köpte min nuvarande sv i slutet av mars tror jag, anmälde mig till lic. kurs på torsdag, köpte hojen fre lr lördag, körde lic helgen därpå....

Sen fick man beställla en hel del grejer till hojen o nytt skinnställ o hjälm blev det. Det rök ett par månadslöner där på ganska kort tid kan man säga....

Hann tyvärr inte få hem alla grejer så hojen va klar till första racet på fbg. Körde race 2 sen på anderstorp.

Hursomhelst så är det ett beslut som jag aldrig kommer ångra. Det finns inte mycket som slår det man får ut av att köra roadracing.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det verkar vara en segdragen process. Men jag har skickat ett mejl till Brånalt nu o frågat om det är något bestämt, alt när han kan ge något besked. Det är synd att det drar ut på tiden, det verkar ju vara en del nya som är intresserade o börja köra klassen. Det är ju sånt här som får folk o tveka, man vet inte om det ens blir nåt.... Jag vet själv hur det var förra året, man var tveksam in i det sista....

Det räcker inte med nån enstaka förare till, det krävs 15 fler för att få bärkraft i klassen. Någon info ska kunna komma efter helgens domarkonferens. Jag sitter och planerar nästa års tävlingar i Anderstorp, och i nuläget måste det till radikala lösningar för att få med klassen i våra tävlingshelger.
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Det räcker inte med nån enstaka förare till, det krävs 15 fler för att få bärkraft i klassen. Någon info ska kunna komma efter helgens domarkonferens. Jag sitter och planerar nästa års tävlingar i Anderstorp, och i nuläget måste det till radikala lösningar för att få med klassen i våra tävlingshelger.

Förstår att 15st är många att öka med men det finns ju inget ställe att anmäla intresse på och det går ju inte att anmäla sig till en klass som inte är klart att den kommer köras.
Hoppas det löser sig.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
har det fortfarande inte kommit något beslut om sp 09 ????????????
hur kan man säga att deltagar antalet ska upp annars körs det inte. utan att göra en interese förfrågan. hur vet ni hur många som vill ställa upp 09 ?
 
Last edited:

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
har det fortfarande inte kommit något beslut om sp 09 ????????????
hur kan man säga att deltagar antalet ska upp annars körs det inte. utan att göra en interese förfrågan. hur vet ni hur många som vill ställa upp 09 ?

Jag mejlade ju brånalt för ett tag sen, förra veckan lr nåt. Han svarade att ett besked om hurvida de blir nåt nästa säsong skulle lämnas senast i mitten av december.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
har det fortfarande inte kommit något beslut om sp 09 ????????????
hur kan man säga att deltagar antalet ska upp annars körs det inte. utan att göra en interese förfrågan. hur vet ni hur många som vill ställa upp 09 ?

Problemet med en intresseförfrågan är att det brukar blåsa upp att 25 stycken ska köra klassen, men endast hälften kommer verkligen till start. Det är alltså inte ens ett instrument för att få reda på hur det ligger till. Tyvärr tror jag att det inte ens blir 10 som definitivt kan säga att dom ska köra klassen. Vill ni rädda den är ett tips att ni bildar nån klassförening som tar upp anmälningar redan nu och ser till att berörda personer får reda på att ni vill köra. Att sitta här på SH och klaga på att ingen ger besked känns lite lamt när det är så få som vill köra.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Problemet med en intresseförfrågan är att det brukar blåsa upp att 25 stycken ska köra klassen, men endast hälften kommer verkligen till start. Det är alltså inte ens ett instrument för att få reda på hur det ligger till. Tyvärr tror jag att det inte ens blir 10 som definitivt kan säga att dom ska köra klassen. Vill ni rädda den är ett tips att ni bildar nån klassförening som tar upp anmälningar redan nu och ser till att berörda personer får reda på att ni vill köra. Att sitta här på SH och klaga på att ingen ger besked känns lite lamt när det är så få som vill köra.

jag undrar hur du är inblandat i sp klassen ? är du med o tar beslut ang vara eller inte vara.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
jag undrar hur du är inblandat i sp klassen ? är du med o tar beslut ang vara eller inte vara.

Nej, inte i klassen men i arrangemangen. Jag är med i arrangemanget på anderstorp.
Förstå mej rätt, jag tycker att klassen ska vara kvar, men inte till vilket pris som helst. Finns det ingen som vill köra finns det ingen anledning att ha kvar klassen heller.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Problemet med en intresseförfrågan är att det brukar blåsa upp att 25 stycken ska köra klassen, men endast hälften kommer verkligen till start. Det är alltså inte ens ett instrument för att få reda på hur det ligger till. Tyvärr tror jag att det inte ens blir 10 som definitivt kan säga att dom ska köra klassen. Vill ni rädda den är ett tips att ni bildar nån klassförening som tar upp anmälningar redan nu och ser till att berörda personer får reda på att ni vill köra. Att sitta här på SH och klaga på att ingen ger besked känns lite lamt när det är så få som vill köra.

Håller med dig för första och sista gången i år.
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
Håller med dig för första och sista gången i år.

Hellre ett dött och tyst forum än ett forum fyllt med skit. Var ligger läs-intresset i ditt inlägg?
Att ha en signatur längre än snittlängden på dina inlägg - skäms du inte?
---

Högt uppsatt folk har haft intentioner att döda klassen i flera år. Att den fortfarande lever (eller i alla fall gjorde så sent som -08) finner jag högst förvånande. Att säga att intresset för klassen är dåligt (för dåligt) med dagens vetskap - är att på smartaste sätt dumförklara sig själv och tappa all trovärdighet i mina ögon. Ge mig fria händer över Pro SBK reglementet så ska jag se till så att samtliga team drar tillbaka sin serieanmälan för 2009 inom sju dagar - inte svårt alls.

Lyssnar man inte till förarnas viljor försvinner viljan hos desamma att ställa upp i klassen. Man tvingar bort delar av startfältet och gör det okörbart/markant svårare för de som är kvar. Klart som fan att klassen dör.

Klassen är en ypperlig instegsklass till roadracing och den absolut bästa klass att blanda utblommande juniorer med avdankade seniorer i. Är man fjorton/femton år och vill in i fyrtaktscirkusen finns det ingen bättre väg att gå. Hade det inte varit för nedläggningen av Aprilia-produktionen så är det till och med en bättre klass än 125Jnr - i alla avseenden.

Varför man skulle vilja döda den här klassen och inte hjälpa den fortleva är för mig en gåta - men så är det ju en hel del i detta avlånga land med sina absurda mentaliteter som jag finner gåtfulla.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Hellre ett dött och tyst forum än ett forum fyllt med skit. Var ligger läs-intresset i ditt inlägg?
Att ha en signatur längre än snittlängden på dina inlägg - skäms du inte?
---

Högt uppsatt folk har haft intentioner att döda klassen i flera år. Att den fortfarande lever (eller i alla fall gjorde så sent som -08) finner jag högst förvånande. Att säga att intresset för klassen är dåligt (för dåligt) med dagens vetskap - är att på smartaste sätt dumförklara sig själv och tappa all trovärdighet i mina ögon. Ge mig fria händer över Pro SBK reglementet så ska jag se till så att samtliga team drar tillbaka sin serieanmälan för 2009 inom sju dagar - inte svårt alls.

Lyssnar man inte till förarnas viljor försvinner viljan hos desamma att ställa upp i klassen. Man tvingar bort delar av startfältet och gör det okörbart/markant svårare för de som är kvar. Klart som fan att klassen dör.

Klassen är en ypperlig instegsklass till roadracing och den absolut bästa klass att blanda utblommande juniorer med avdankade seniorer i. Är man fjorton/femton år och vill in i fyrtaktscirkusen finns det ingen bättre väg att gå. Hade det inte varit för nedläggningen av Aprilia-produktionen så är det till och med en bättre klass än 125Jnr - i alla avseenden.

Varför man skulle vilja döda den här klassen och inte hjälpa den fortleva är för mig en gåta - men så är det ju en hel del i detta avlånga land med sina absurda mentaliteter som jag finner gåtfulla.

Alla rätt till en åsikt, min åsikt grundar sig på det låga deltagarantalet som gör att klassen blir ekonomiskt oförsvarbar.

Klassen har överlevt på nåder tack vare ERF men man kan inte bedriva biståndsracing, det måste löna sig annars är det ingen vits...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Hellre ett dött och tyst forum än ett forum fyllt med skit. Var ligger läs-intresset i ditt inlägg?
Att ha en signatur längre än snittlängden på dina inlägg - skäms du inte?
---

Högt uppsatt folk har haft intentioner att döda klassen i flera år. Att den fortfarande lever (eller i alla fall gjorde så sent som -08) finner jag högst förvånande. Att säga att intresset för klassen är dåligt (för dåligt) med dagens vetskap - är att på smartaste sätt dumförklara sig själv och tappa all trovärdighet i mina ögon. Ge mig fria händer över Pro SBK reglementet så ska jag se till så att samtliga team drar tillbaka sin serieanmälan för 2009 inom sju dagar - inte svårt alls.

Lyssnar man inte till förarnas viljor försvinner viljan hos desamma att ställa upp i klassen. Man tvingar bort delar av startfältet och gör det okörbart/markant svårare för de som är kvar. Klart som fan att klassen dör.

Klassen är en ypperlig instegsklass till roadracing och den absolut bästa klass att blanda utblommande juniorer med avdankade seniorer i. Är man fjorton/femton år och vill in i fyrtaktscirkusen finns det ingen bättre väg att gå. Hade det inte varit för nedläggningen av Aprilia-produktionen så är det till och med en bättre klass än 125Jnr - i alla avseenden.

Varför man skulle vilja döda den här klassen och inte hjälpa den fortleva är för mig en gåta - men så är det ju en hel del i detta avlånga land med sina absurda mentaliteter som jag finner gåtfulla.

Med moderatorshatten på mej; en sån inledning på ett inlägg en gång till och jag fixar en banning blixtsnabbt! Skämmas ska inte han göra utan du, som inte låter honom ha en åsikt.


Till ämnet:
Jag håller med om att det är en bra klass, precis som jag skrev ovan. Att den misshandlats av Svemo håller jag också med om. Men nu har vi den verklighet vi har, är det då vettigt att ha 6 hojar till start som vi hade på anderstorp i finalen? Somm arrangör är det ekonomiskt självmord att släppa in klassen i nuvarande storlek. Antal hojar i snitt under 2008 var 10,7 tror jag, med ett max på 16. Linköping var den enda deltävling med fler än 10 hojar på gridden. Detta betalar inte kostnaderna. Högre startavgift är inte lösningen på problemet, det vore att kasta bensin på elden för att släcka den. Har du en bra lösning på problemet så fram med den innan det är försent!
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Problemet med en intresseförfrågan är att det brukar blåsa upp att 25 stycken ska köra klassen, men endast hälften kommer verkligen till start. Det är alltså inte ens ett instrument för att få reda på hur det ligger till. Tyvärr tror jag att det inte ens blir 10 som definitivt kan säga att dom ska köra klassen. Vill ni rädda den är ett tips att ni bildar nån klassförening som tar upp anmälningar redan nu och ser till att berörda personer får reda på att ni vill köra. Att sitta här på SH och klaga på att ingen ger besked känns lite lamt när det är så få som vill köra.

Tänkvärt, är det fler än jag som är säkra på att köra om det blir nåt av SP?
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika

Kaxa inte upp dig nu - med lite eftertanke måste även du förstå att hans inlägg inte hade ett dyft med ämnet att göra? Eran personliga sandlåda kan ni väll hålla via PM? Eller flytta till Fragbite där det är jätte populärt med att skriva "word" till föregående talare hela tiden.

Framtiden ligger, eller låg inte i ERF. Saken är inte den att ERF-organisationen hanterar klassen fel (kan räkna upp ett antal förbättringar men hör inte hit), utan hur klassen hamnade där den är idag. Förstår att det inte är lätt, långdistanslopp bör inte beblandas med sprintlopp - inte om man vill ha en harmoni i schemat och nöjda förare.

Men som det är nu är det väll ingen fråga om klassen ska strykas eller inte? Som du säger, en klass utan deltagare går ju inte. De få som vill tävla kan säkert ställa upp i någon classic-klass om inte hojen är för ny. Klassen hade kunnat räddats innan den dödades - inte efter...

Att dra en intresseanmälan på Sporthoj känns väll inte riktigt hundra heller va? Eller kan sporthoj.com ses som en opinion av Sveriges roadracingförare? Publicera en anmälan till Anderstorp istället, är det tillräckligt många som anmäler sig är det bara att köra klassen, annars stryks den. Simpelt. Som det ska vara. Folk ska alltid komplicera saker och ting och då blir det som det blir.

Peace.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top