Vad händer med SP-klassen 2008?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Kaxa inte upp dig nu - med lite eftertanke måste även du förstå att hans inlägg inte hade ett dyft med ämnet att göra? Eran personliga sandlåda kan ni väll hålla via PM? Eller flytta till Fragbite där det är jätte populärt med att skriva "word" till föregående talare hela tiden.

Framtiden ligger, eller låg inte i ERF. Saken är inte den att ERF-organisationen hanterar klassen fel (kan räkna upp ett antal förbättringar men hör inte hit), utan hur klassen hamnade där den är idag. Förstår att det inte är lätt, långdistanslopp bör inte beblandas med sprintlopp - inte om man vill ha en harmoni i schemat och nöjda förare.

Men som det är nu är det väll ingen fråga om klassen ska strykas eller inte? Som du säger, en klass utan deltagare går ju inte. De få som vill tävla kan säkert ställa upp i någon classic-klass om inte hojen är för ny. Klassen hade kunnat räddats innan den dödades - inte efter...

Att dra en intresseanmälan på Sporthoj känns väll inte riktigt hundra heller va? Eller kan sporthoj.com ses som en opinion av Sveriges roadracingförare? Publicera en anmälan till Anderstorp istället, är det tillräckligt många som anmäler sig är det bara att köra klassen, annars stryks den. Simpelt. Som det ska vara. Folk ska alltid komplicera saker och ting och då blir det som det blir.

Peace.

Handlar inte om att kaxa sej eller ej. I den klassen höll du en egen nivå.


Det hade varit en enkel utväg att göra så som du säger, bara starta anmälan och stänga när för få vill vara med. Problemet är bara att Svemo vill vara med och bestämma. Brånalt har tagit på sej att ha med klassen. Att stänga klassen en vecka innan racet som reglerna medger är ingen bra lösning eftersom det då är försent att ersätta den med något annat. I det läget är det bara missade intäkter för en arrangör och förarna blir sura. om man istället meddelar i tid att det blir inget och sätter in en annan klass så är förarna kanske lite mindre sura och arrangören får in startavgifter så att det täcker kostnaderna. Dessutom anser jag att detbehövs en enkel billig klass, därför vill jag helst inte stänga dörren för SP.

Menar du att klassen skulle växa om man flyttade den till SM-helgerna? Problemet är ju i första hand att det finns för få som kör klassen på för gamla hojar. Reglementet är ju öppet för nyare maskiner, men det är väl bara nån enstaka som har en yngre maskin än 5 år?
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Det hade varit en enkel utväg att göra så som du säger, bara starta anmälan och stänga när för få vill vara med. Problemet är bara att Svemo vill vara med och bestämma. Brånalt har tagit på sej att ha med klassen. Att stänga klassen en vecka innan racet som reglerna medger är ingen bra lösning eftersom det då är försent att ersätta den med något annat. I det läget är det bara missade intäkter för en arrangör och förarna blir sura. om man istället meddelar i tid att det blir inget och sätter in en annan klass så är förarna kanske lite mindre sura och arrangören får in startavgifter så att det täcker kostnaderna. Dessutom anser jag att detbehövs en enkel billig klass, därför vill jag helst inte stänga dörren för SP.

Menar du att klassen skulle växa om man flyttade den till SM-helgerna? Problemet är ju i första hand att det finns för få som kör klassen på för gamla hojar. Reglementet är ju öppet för nyare maskiner, men det är väl bara nån enstaka som har en yngre maskin än 5 år?

Vet inte heller om klassen skulle göra sig bättre under SM-helg, visst större publik kanske men frågan är om klassen skulle försvinna bland de andra klasserna.
Men det vore grymt trist om den försvann, känns som en klass skulle kunna va ganska populär som instegsmöjlighet och som budgetracing. Är väldigt ny i sammanhanget så vet inte vad som gjorts med klassen men ne generell uppfattning verkar va att den utsatts för en del försämrande beslut, frågan är väl vad man ska göra för att folk ska få upp ögonen för SP igen, tillåta A-förare verkar ju va ett steg i rätt riktning iallafall:tummenupp .

Är väl också lite charmen att man kan köpa en 10år gammal hoj för en billig peng och fortfarande va med och slåss, nackdelen med de nyare är väl att fjädringen ofta är ganska bristfällig och man får ju inte ändra på den, fördelen prestanda och driftsäkerhet, och det går ju faktiskt få tag i en nyare 650 för en rimlig peng också.

Du skrev att Brånalt har tagit på sej att ha med klassen? Innebär det att klassen kommer få va med nästa säsong eller att man vill att den ska va med men är oklart än?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Du skrev att Brånalt har tagit på sej att ha med klassen? Innebär det att klassen kommer få va med nästa säsong eller att man vill att den ska va med men är oklart än?
Klassen kommer att finnas kvar 2009 under ERF-helgen, men sista ordet har respektive arrangör. Jag har funderat i banor som att ha en "open-klass", där man har separat poängräkning för SP, kan det vara en lösning? Tanken är att få så stora startfält att det är ekonomiskt möjligt att låta klassen köra. Enligt listan är det ju bara 9 st i nuläget som ska köra. Som arrangör innebär det att ekonomibiten ser mörk ut för den klassen, men fyller man på med en "open-klass" får man säkerligen tillräckligt stort startfält.
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Klassen kommer att finnas kvar 2009 under ERF-helgen, men sista ordet har respektive arrangör. Jag har funderat i banor som att ha en "open-klass", där man har separat poängräkning för SP, kan det vara en lösning? Tanken är att få så stora startfält att det är ekonomiskt möjligt att låta klassen köra. Enligt listan är det ju bara 9 st i nuläget som ska köra. Som arrangör innebär det att ekonomibiten ser mörk ut för den klassen, men fyller man på med en "open-klass" får man säkerligen tillräckligt stort startfält.

Kul! då kan man börja förbereda inför säsongen :tummenupp
Ja, alla verkar ju vara överens om att man vill ha kvar SP även om det givetvis finns gränser, vore ju synd om klassen dog ut. Är ju lättare att få liv i en svag klass än att väcka en dö. Tycker det finns potential för att få en populär klass av detta.

Vad menar du med en open-klass? (ursäkta min okunnighet). Tror nog de flesta som kört/ska köra SP vill köra roadracing, sen om det innebär att köra med andra klasser spelar nog mindre roll. Man skulle ju ändå som sagt kunna ha kvar en SP klass i klassen, och ett större startfält skulle ju ge tätare racing vilket borde va positivt både för förare och åskådare.

Tycker som sagt det vore ett bra förslag men det är ju inte bara jag som ska köra.
Vad tycker ni andra?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Med open menar jag precis det jag skriver, en klass som är öppen för alla hojar och alla licensslag. Kör med den hoj du har, helt enkelt. Vill man köra med en enstånka från -89 så får man, är man världsmästare får man också vara med. Eller så kanman vara nybörjare med en helt ny 1000cc. Så länge man klarar säkerhetskraven får man vara med och köra.
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Med open menar jag precis det jag skriver, en klass som är öppen för alla hojar och alla licensslag. Kör med den hoj du har, helt enkelt. Vill man köra med en enstånka från -89 så får man, är man världsmästare får man också vara med. Eller så kanman vara nybörjare med en helt ny 1000cc. Så länge man klarar säkerhetskraven får man vara med och köra.

Tja, de kunde ju bli ett intressant startfält om inte annat :)
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Det bästa vore ju om danskarna som ska köra hyosung-cup kom över o körde sin cup med oss, om det nu är något stort intresse för den cupen..... Vad jag har förstått det som så är det inte så många banor i dk som är godkända för rr och de är väl många som slåss om bantiden där.
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Det bästa vore ju om danskarna som ska köra hyosung-cup kom över o körde sin cup med oss, om det nu är något stort intresse för den cupen..... Vad jag har förstått det som så är det inte så många banor i dk som är godkända för rr och de är väl många som slåss om bantiden där.

Skulle ju blir på lite mer samma villkor, har ju spekulerats i nån liknande svensk märkescup i samband med SP, är dom planerna nedlagda eller va det bara rykten?
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Skulle ju blir på lite mer samma villkor, har ju spekulerats i nån liknande svensk märkescup i samband med SP, är dom planerna nedlagda eller va det bara rykten?

Jag tror inte de e nån svensk motsvarighet som planeras. Det är för sen o komma på nu, det skulle väl inte dra något folk i alla fall, inte så här sent påtänkt i alla fall. Det är nog snarare någon samkörning med danskarna som är på g, det tror o hoppas jag ialla fall.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag tror inte de e nån svensk motsvarighet som planeras. Det är för sen o komma på nu, det skulle väl inte dra något folk i alla fall, inte så här sent påtänkt i alla fall. Det är nog snarare någon samkörning med danskarna som är på g, det tror o hoppas jag ialla fall.

Det projektet ligger nog i träda, beroende på att danskarna ville ha egen tävlingsledning för klassen med åtföljande högre kostnader. Kan säkert bli att några av förarna dyker upp i svenska serien iallafall, reglementet tillåter det iallafall.
 

FlyingPig

Micha #59
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Honda CBR 600 + Kawasaki ZXR 400 1997 (Till salu)
Hmm. Vilken "rolig" klass de skulle bli om det blir open. Skulle se intressant ut, men skulle någon med t.ex. en 250 hoj vilja köra mot en 1000cc (varken förarn är nybörjade eller ej)? o_O Detta ska bli kul att veta. Men det är väl igentligen fler som ska köra? Bara inte sett listan kanske? Eller läser tråden?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Med open menar jag precis det jag skriver, en klass som är öppen för alla hojar och alla licensslag. Kör med den hoj du har, helt enkelt. Vill man köra med en enstånka från -89 så får man, är man världsmästare får man också vara med. Eller så kanman vara nybörjare med en helt ny 1000cc. Så länge man klarar säkerhetskraven får man vara med och köra.
En Openklass är kul i teorin men i praktiken blir det ju bara ytterligare en variant av Liten/Stor debutant. Jag missunnar verkligen inte de som har 600/1000cc hojar möjlighet att köra men det är ju inte den typen av hojar som saknar klass utan alla andra varianter.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
En Openklass är kul i teorin men i praktiken blir det ju bara ytterligare en variant av Liten/Stor debutant. Jag missunnar verkligen inte de som har 600/1000cc hojar möjlighet att köra men det är ju inte den typen av hojar som saknar klass utan alla andra varianter.

Problemet är att klassen saknar deltagare. Hur ska man kunna erbjuda minoritetsklasser körtid om det finns färre än 10 deltagare?

Men det är väl igentligen fler som ska köra? Bara inte sett listan kanske? Eller läser tråden?

Då är det dags att man ser till att de som definitivt ska köra läser denna tråden och skriver upp sej på listan.
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Klassen kommer att finnas kvar 2009 under ERF-helgen, men sista ordet har respektive arrangör. Jag har funderat i banor som att ha en "open-klass", där man har separat poängräkning för SP, kan det vara en lösning? Tanken är att få så stora startfält att det är ekonomiskt möjligt att låta klassen köra. Enligt listan är det ju bara 9 st i nuläget som ska köra. Som arrangör innebär det att ekonomibiten ser mörk ut för den klassen, men fyller man på med en "open-klass" får man säkerligen tillräckligt stort startfält.

är det officiellt att serien körs efter samma reglemente som före året för jag hittar inget på sp sidan eller svemo
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Med open menar jag precis det jag skriver, en klass som är öppen för alla hojar och alla licensslag. Kör med den hoj du har, helt enkelt. Vill man köra med en enstånka från -89 så får man, är man världsmästare får man också vara med. Eller så kanman vara nybörjare med en helt ny 1000cc. Så länge man klarar säkerhetskraven får man vara med och köra.

I Norge kör en klass som de kallar National eller nåt. Valfri bajk men som inte får vara nyare än 6 år. Det finns ju drösvis med gamla risiga R1:eek:r som man nästan får gratis. Snacka om billig racing. Kanske nåt att blanda in.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
är det officiellt att serien körs efter samma reglemente som före året för jag hittar inget på sp sidan eller svemo

Hittar du info om motsatsen då? Klassen är inte död sålänge den sprattlar, men om man förutsätter att den är nerlagd kan man inte samtidigt jobba för att den ska leva.

I Norge kör en klass som de kallar National eller nåt. Valfri bajk men som inte får vara nyare än 6 år. Det finns ju drösvis med gamla risiga R1:eek:r som man nästan får gratis. Snacka om billig racing. Kanske nåt att blanda in.

Kan vara en lösning, men jag tycker att 6-års gränsen är för långt bort. Hellre en klass där man kan köra med vad som helst.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Problemet är att klassen saknar deltagare. Hur ska man kunna erbjuda minoritetsklasser körtid om det finns färre än 10 deltagare?
Ta 125-400cc som LMS brukar köra och para det med SP så har du en fungerande klass för lite udda hojar som inte blir lika fel som om man blandar in 600-1000 cc hojarna.
LMS B-race tycker jag funkar klockrent och har ca 20 startande.
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
En Open For All klass med hojar som är min. 6 år gammel ville vära perfekt. Der finns ungefär 10.000 gamla R6'er som ville perfekte for denne klass
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top