Vad händer med SP-klassen 2008?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
. fatter inte rigtigt vilka hojar man skulle kunne blanda in i klassen då båda 600 o 1000 har sin egen klasse,

ALLA hojar ska kunna vara med. Hela idéen är att man ska kunna köra med den hoj man har stående i garaget, förutsatt att den klarar säkerhetskraven. I princip ska man kunna köra med allt från 125 std till superbike, oavsett elit eller senior/juniorlicens.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Vill ni att klassen ska överleva får ni fan se till att ställa upp mangrant, begär Hans att ni ska begära startnummer så han vet vad han ska göra krävs det fler än tre förare.. Eller menar ni att det är 20 förare som velar om de ska köpa hoj eller inte och väntar på beslut??

hans har inte begärd att vi ska ta ut startnr förän nu. men hela hösten o vintren sagt att han ska komma med besked om klassens vara eller inte, därför har inte folk sökt startnr. jag vill jätte gärna köra men måste veta vad,hur, när, typ. åker fan inte köper hoj om jag kan köra med en av dom jag redan har

det blir roligare o roligare fick just detta svar av fredrik på svemo :va


Hej Henrik.
SP klassen kommer att leva kvar ihop med ERF, vi kommer också att tillåta (A) Elitlicens tillsamans med (B) Seniorlicens och Juniorlicens för att öka intresset för er klass.
Reglemente blir std

Klasser som körs enligt standardreglemente.
Sportproduktion

600 STD 4cylindrar max 600cc

750 2 cylindrar max 750cc

650 2-cylindrar Sport Produktion



Sportprod. 126-250 tvåtakt, 2cyl.
Sportprod. 251-650 fyrtakt,
2 cyl.
Sportprod. 251-400 fyrtakt,
4 cyl.

Gott nytt år

Med vänliga hälsningar
Fredrik Hansson
Sammankallande
Roadracingsektionen
Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet
-------------------------------------------------------------
Lillekärr Norra 2 Bv 425 34 Hisings Kärra, SWEDEN
Phone: +46 31 98 31 12 Fax: +46 31 98 08 80
Mobile: +46 709 71 86 75
E-mail: fredrik.hansson@svemo.se
Internet: www.svemo.se
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
hans har inte begärd att vi ska ta ut startnr förän nu. men hela hösten o vintren sagt att han ska komma med besked om klassens vara eller inte, därför har inte folk sökt startnr. jag vill jätte gärna köra men måste veta vad,hur, när, typ. åker fan inte köper hoj om jag kan köra med en av dom jag redan har

Problemet har varit känt länge för alla som kört i klassen. Alla 7-8st alltså. Det kan inte komma som en överraskning att man vill ha fler förare som anmäler intresse och säger att de ska köra. Vill man promota sin klass får man se till att göra det själv..
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Blir det 2 st klasser som nedan :va , eller hur ska man tolka brevet ?

Sportproduktion 600 STD: 4cylindrar max 600cc, 750 2 cylindrar max 750cc.

Sportproduktion: 126-250 tvåtakt 2cyl. 251-650 fyrtakt 2 cyl. 251-400 fyrtakt 4 cyl.




Kunde kanske vara skoj att ställa upp med en gammel 748 :)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Nu är det rörigt. Enligt svemo std reglemente, enligt Hans får man köra med pc3 och slipon enligt tidigare inlägg samtidigt som det pratas om Open.

Spika ett reglemente och upplägg vilket man får anmäla sig till under en känd tidsperiod och minimum antal förare, antingen kommer vi att få tillräckligt många serieanmälningar och då köra klassen eller så vet vi definitivt om den läggs ner.

Detta bollande med olika lösningar kommer garanterat dra allt i graven. Är det Hans eller Svemo jag skall prata med för att få till detta?
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nu ska vi ta ett djupt andetag och bena ut vad som gäller:
I sportproduktion 250 är det 126-250 cc tvåtakt, alternativt 4 cylindrig fyrtakt på 400cc, eller 2-cylindrigt fyrtakt på 650 cc. Slipon och PC3 är en fråga som ligger på bordet för att ev. kunna få med danska Hyosung i klassen, eftersom dom tillåter det. De övriga alternativen som var i mailet är klippt från regelboken, avseende 600 STD som tillåter 750 tvåcylindrigt.
Klassen ska köras även 2009, och kommer att vara öppen för elitlicens också. Så, nu kan ni gå och köpa hoj.
Anledningen till att det diskuteras om en openklass är för att säkerställa att det finns hojar nog för att göra det lönsamt för en arrangör att ta med klassen i sin tävling, eftersom det inte räcker med 7-8 hojar för att betala kostnaderna. Detta är inte tänkt som ett alternativ till SP, utan som "konstgjord andning", till den dagen då de stora massorna får upp ögonen för klassen. Vad är att föredra, att ha en klass att köra i eller att stå i depå och sura över att det är för få deltagare? Blir det en open-klass kommer SP fortfarande att ha separat poängräkning och egen prisutdelning.

Är det Hans eller Svemo jag skall prata med för att få till detta?

Båda! Svemo har makten över reglementet och Hans över ERF-konceptet. Du har dessutom arrangörerna med vid bordet, med makt att stryka en klass om den har för få deltagare.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
hans har inte begärd att vi ska ta ut startnr förän nu. men hela hösten o vintren sagt att han ska komma med besked om klassens vara eller inte, därför har inte folk sökt startnr. jag vill jätte gärna köra men måste veta vad,hur, när, typ. åker fan inte köper hoj om jag kan köra med en av dom jag redan har

]

Startnummer kan man boka redan när föregående säsong har slutat, man måste inte vänta tills man riskerar att bli utan klass att köra i.

Blir det "Open" för tvåtaktsrääsers också?

Ja, om man klarar bullerkraven:tummenupp
 
Last edited:

BA

Gammelman racing (GMR) #9
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Hönölulu
Hoj
Ducati 999 (lägg bud), Ducati 1198s
Blir det 2 st klasser som nedan :va , eller hur ska man tolka brevet ?

Sportproduktion 600 STD: 4cylindrar max 600cc, 750 2 cylindrar max 750cc.

Sportproduktion: 126-250 tvåtakt 2cyl. 251-650 fyrtakt 2 cyl. 251-400 fyrtakt 4 cyl.




Kunde kanske vara skoj att ställa upp med en gammel 748 :)

Lite otydligt men som jag tyder det så blir det två klasser. -Jäkligt roligt. Många Duccar blir det nog :tummenupp
 
Last edited:

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Jag tror på en "Open klass". Klart det kommer att funka med olika drag i hojarna på banan. Och tävling blir det ju mot jämbördiga hojar också. 2007 körde vi en fredagsträning ihop med Bott och det funkade bra trots fartskilnaderna. Även på B-race och KM på Sviestad så körs det ju blandade hojar och det funkar att köra så.
Är tacksam över att det görs försök så man får köra överhuvudtaget.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fast är en klass som tillpter allt från juniorer på 125STD hojar till rena Superbikehojar med Elitlicensförare en så bra idé?
Visst kan det få vara öppet för det mesta men det finns ju ändå gränser och ovanstående är inte ok i min bok helt enkelt för att det är för farligt.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Som jag tolkar det så är det väl standardhojar sålda för gatbruk som avses. Dvs inga superbikes (de faller ju utanför kubikgränsen dessutom), herrejössestrimmade 600:eek:r eller tvåtaktsräsers. Väl?
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
I Norge kör en klass som de kallar National eller nåt. Valfri bajk men som inte får vara nyare än 6 år. Det finns ju drösvis med gamla risiga R1:eek:r som man nästan får gratis. Snacka om billig racing. Kanske nåt att blanda in.

:tummenupp Bästa ideen hitentills tycker jag.
Billiga hojar & gott om reservdelar..
//
Benny
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Som det ser ut nu i 250sp så tjafsar folk om vilka hojar som ska få köra, där det verkar som man vill att klassen ska leva på de gamla 250sp och 400'or som knappt lever och finns idag. Då måste man modernisera reglementet så man får in nya hojar och förare.
Hyosong, kawa er1, suzuki sv650 är de enda som går att få till vettiga priser, även om de inte är klockrena för racing standard, så kan man ju tillåta mindre moddar för att få med dem.

Bland det sjukaste jag har läst på det här forumet var historien om en kille som ville köra sin SVX550 i 250SP men de andra förarna gick ihop och sa att han inte var välkommen. Pga att han kanske inte körde "rr-mässigt", med fötterna på fotpinnarna eller vad det nu var för svepskäl de hittade på.
Och sen alla drönickar här på forumet som försvarade förarnas beslut.
Där tror jag att förarna själva dömde sin klass till undergång och skamvrån som erf-leksugan är.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Bland det sjukaste jag har läst på det här forumet var historien om en kille som ville köra sin SVX550 i 250SP men de andra förarna gick ihop och sa att han inte var välkommen. Pga att han kanske inte körde "rr-mässigt", med fötterna på fotpinnarna eller vad det nu var för svepskäl de hittade på.
Och sen alla drönickar här på forumet som försvarade förarnas beslut.
Där tror jag att förarna själva dömde sin klass till undergång och skamvrån som erf-leksugan är.

Det skälet du nämner var inte skälet till att han inte fick köra. En vanlig missuppfattning dock på det här forumet.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top