Vad händer med SP-klassen 2008?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Måste vi verkligen ta den där skiten en vända till?
Tycker vi kan hålla oss till ämnet i den här tråden.

Nej, men förarna i klassen kanske ska ta en titt på sig själva innan de kastar skit på arrangörer och svemo?
Tycker det har vart rätt klart att många förare inte ville ha in "nya" snabba hojar i klassen, med diverse olika ursäkter, prislappar på nya hojar, för snabba, "fel" sorts hoj etc. Kvar står man med ett par gamla aprilia 250 som knappt kommer till start för de inte håller ihop..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nej, men förarna i klassen kanske ska ta en titt på sig själva innan de kastar skit på arrangörer och svemo?
Tycker det har vart rätt klart att många förare inte ville ha in "nya" snabba hojar i klassen, med diverse olika ursäkter, prislappar på nya hojar, för snabba, "fel" sorts hoj etc. Kvar står man med ett par gamla aprilia 250 som knappt kommer till start för de inte håller ihop..
Förvisso men den diskussionen har ju redan varit och inte tagit sig någonstans...
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Och det verkliga skälet var?

Det borde du veta eftersom du var på plats.
Och som sagt. Det där har det tjafsats tillräckligt om i trådar så det vore ju trevligt om vi kunde försöka blicka framåt och se hur vi kan göra för att få köra i stället för att se bakåt på gammalt skit som varit.
Blir bättre om man försöker se vad vi kan göra rätt i stället för att älta saker som kanske gjordes fel.
Att jobba för en förändring som ni gör med en eventuell open klass är en jävla bra bit på väg tycker jag iaf i stället för att grymta om gammalt groll.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ett förslag till en open class fast för mindre hojar, d.v.s inte "moderna" 600/1000cc radfyra, eller stora duccetwinnar, kan vara att sätta en begränsning på däcksbredd, d.v.s de däck som SP250 kört på hela tiden, 110-120 fram samt 140/160 bak. Då får man automatiskt in de lite mindre hojarna och fartskillnaderna blir inte lika enorma. Sen kan man tillåta lite "trim" för att få in danska hyosong-förare, eller kunna fixa chassit en aning iaf på sv650, er1 etc.
Jag tycker inte det är vettigt med en klass där man har hojar som toppar 180 tillsammans med hojar som mosar 300 blås, iaf inte som instegsklass/billig klass.
Utan i min värld bör det vara hojar som inte gör av med en massa däck, d.v.s hojar med 50-80hk, i vikt från 130->160kg.
I detta får man in en jäkla massa lämpliga hojar, aprilia sxv, hyosung, er1, sv650 m.fl, samt de gamla aprilia 250 som fortfarande lever. Helt jämn klass i maskinmateriel kommer det inte vara, men är det någon klass som är det idag? Tanken är väl att det ska va en klass för nybörjare och då är det väl att lära sig köra som står högst i kurs, inte om ens hoj är snabbast eller inte?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det borde du veta eftersom du var på plats.
Och som sagt. Det där har det tjafsats tillräckligt om i trådar så det vore ju trevligt om vi kunde försöka blicka framåt och se hur vi kan göra för att få köra i stället för att se bakåt på gammalt skit som varit.
Blir bättre om man försöker se vad vi kan göra rätt i stället för att älta saker som kanske gjordes fel.
Att jobba för en förändring som ni gör med en eventuell open klass är en jävla bra bit på väg tycker jag iaf i stället för att grymta om gammalt groll.

Jo, jag var på plats, men det var inte den felinformerade personen som frågade. Du svarade på mycket , men inte på frågan. Tycker inte heller att det behöver ältas, men svara på frågan kan man väl göra iallafall.
Svaret är att det i regelboken för roadracing står en svepande formulering i stil med "mc av supermototyp får ej deltaga i roadracingtävling".
Man kan tycka vad man vill om det, det behöver som sagt inte ältas mer, men racet med 12 hojar på griden var inte för upphetsande att se.

För att återgå till ämnet, så kan man sammanfatta med att det finns 12 st som i dagsläget ska köra serien, man kan delta med sin Hyusong och man har alternativet att köra Kawa ER6. Vad mer kan man hitta på för att rädda serien? Lösningen kanske är att starta en helt ny enhetsklass? Vad finns det för diverse olika modeller som kan vara aktuella för en sån klass?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
I detta får man in en jäkla massa lämpliga hojar, aprilia sxv, hyosung, er1, sv650 m.fl, samt de gamla aprilia 250 som fortfarande lever. Helt jämn klass i maskinmateriel kommer det inte vara, men är det någon klass som är det idag? Tanken är väl att det ska va en klass för nybörjare och då är det väl att lära sig köra som står högst i kurs, inte om ens hoj är snabbast eller inte?

oFFkeFF, antar att Du menar Kawasaki er6f o deras paralelltwin cykel då Du skriver er1! Eller kallas den för er1 oxå :confused:

Annars e det många intressanta förslag i tråden :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
oFFkeFF, antar att Du menar Kawasaki er6f o deras paralelltwin cykel då Du skriver er1! Eller kallas den för er1 oxå :confused:

Annars e det många intressanta förslag i tråden :tummenupp

Menade ER6 såklart.

Jag tror inte man ska sikta in sig på enbart en hojtyp, såvida det inte finns ett intresse att generalagenten sponsrar klassen rejält, annars är det bättre om man tillåter så många hojar som möjligt. Vilka som lämpar sig bäst kommer ju visa sig efterhand och blir det för ojämnt kan man alltid se över reglementet.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Lösningen kanske är att starta en helt ny enhetsklass? Vad finns det för diverse olika modeller som kan vara aktuella för en sån klass?

6 år gamla hojar :yoparty :yoparty :yoparty Inga andra regler än 95db.
Ju mer jag tänker på det, ju mer gillar jag iden.

Skulle köpa en Gixxer -03 omedelbart.
Även begagnat-marknaden skulle få en skuts uppåt, idag ger dom ju bort äldre R1 & gixxrar.
//
Benny
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
6 år gamla hojar :yoparty :yoparty :yoparty Inga andra regler än 95db.
Ju mer jag tänker på det, ju mer gillar jag iden.

Skulle köpa en Gixxer -03 omedelbart.
Även begagnat-marknaden skulle få en skuts uppåt, idag ger dom ju bort äldre R1 & gixxrar.
//
Benny

Grejen med det är att det sliter mycket däck, och går riktigt fort. Inte direkt en bra klass för kids att kliva vidare från 125jr direkt. Jag gillar fortfarande idén att ha en standardbetonad klass med mindre hojar.
Run what you brung med 600/1000cc finns ju rookie600/1000 redan för.
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Det finns väl i nuläget ingen ultimat hoj för att köra klassen med standard reglemente. Sv650, er6, hyosung gt650r, är ju annars likvärdiga hojar med lagom effekt för klassen. Om man tillät lite justeringar på framgaffel o dämpare, så är det hojar som går att åka fort med. Men intresset för dessa verkar vara riktigt svag så det lär väl aldrig bli nån hit....

Skulle va nåt för framtiden om KTM kom med sin "RC4", det skulle va nåt. Men de kanske blir för dyra för "folk" o köpa o rejsa med.....
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Grejen med det är att det sliter mycket däck, och går riktigt fort. Inte direkt en bra klass för kids att kliva vidare från 125jr direkt. Jag gillar fortfarande idén att ha en standardbetonad klass med mindre hojar.
Run what you brung med 600/1000cc finns ju rookie600/1000 redan för.

Att ställa upp med en 99 R1:a i R1000 går kanske om man heter JIMMY Lindström, men heter man som jag: BENNY Lindström... kan jag inte ens komma bra till i R1000 med en Desmosedici RR:D

Det är klart att ska klassen vara till för "helt nya, unga" förmågor, kanske det inte är lämpligt med 600 & 1000cc även om dom har 6år på nacken. Men finns det tillräckligt med nya förare för detta? Jag förstod det som att klassen ska vara en billig klass med plats för alla som inte kan/vill/platsar i andra klasser, dom släpper ju in Elitåkare?
//
Benny
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Att ställa upp med en 99 R1:a i R1000 går kanske om man heter JIMMY Lindström, men heter man som jag: BENNY Lindström... kan jag inte ens komma bra till i R1000 med en Desmosedici RR:D

Det är klart att ska klassen vara till för "helt nya, unga" förmågor, kanske det inte är lämpligt med 600 & 1000cc även om dom har 6år på nacken. Men finns det tillräckligt med nya förare för detta? Jag förstod det som att klassen ska vara en billig klass med plats för alla som inte kan/vill/platsar i andra klasser, dom släpper ju in Elitåkare?
//
Benny
Frågan är om behovet är ytterligare en klass för folk att köra sina 600/1000cc hojar i? En klass för andra typer av hojar tycker jag skulle vara mer intressant ur flera perspektiv.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Suzuki tog in 20st RGV250 1997. Ingen av hojarna fick tas ut i trafik. Tror förarna fick skriva på papper för 1 eller 2 år på detta. Så dom togs hit enbart för klassen SP.

Så stirra er inte blint på hojar som finns begagnade hemma eller som normalt säljs i Svenska butiken. Se till att ta hit 20st R4, CBR400RR eller ZX4R tex. Nytillverkade hojar som det säkert finns masor av i Japan för dom är populära där. Hojar som är billiga att driva, "lagom snabba" för dom som inte vill köra en 1000cc (jag valde själv SP en gång i tiden pga att det var en hoj som man kunde klara av att lära sig köra och som inte var för "extrem").

SP för mig är sportiga look a like racers i lagom storlek. Mellanklass kan man kanske kalla det. Inte 125jnr och inte SBK. Lagom men tillräkligt rejsigt för att vara en inspirerande rr hoj för att lära sig grunderna på.
 
Last edited:

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
En open klass skulle jag köra i för då kan jag samsas med några av mina polare med transport och det är kanske fler som skulle.

En annan sak som är en ren spåning bara,,,,skulle det gå att separera R600/1000 åkarna från sp för att slippa att det blir en ren R600/1000 klass.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Att ställa upp med en 99 R1:a i R1000 går kanske om man heter JIMMY Lindström, men heter man som jag: BENNY Lindström... kan jag inte ens komma bra till i R1000 med en Desmosedici RR:D

Det är klart att ska klassen vara till för "helt nya, unga" förmågor, kanske det inte är lämpligt med 600 & 1000cc även om dom har 6år på nacken. Men finns det tillräckligt med nya förare för detta? Jag förstod det som att klassen ska vara en billig klass med plats för alla som inte kan/vill/platsar i andra klasser, dom släpper ju in Elitåkare?
//
Benny

Det går att ställa upp med en r1 99 i rookie1000 utan att vara Jimmy Lindström, sen kanske man inte vinner racen om man inte är en riktig talang. Men inget snack om saken att det går att åka jävligt fort med r1 99 också..
Men har man ingen talang vinner man inte med en 08'a heller.. Ska man ha en serie för folk utan talang som vill hamna högre i tabellen enbart?
Eller ska man ha en serie för olika sorters hojar, sen är det precis som vanligt, det kommer alltid vara folk som har mer pengar och bättre materiel..

Har man med elit-åkare på en likvärdig hoj så har man ju någon att hänga på och lära ifrån. Att försöka jaga en r1'a som blockar en i kurvan och drar ifrån en på rakan lär man sig inte så mycket av, förutom möjligtvis att lära sig svära tyst i hjälmen..

En bra klass är med likvärdiga hojar, och det är bra om det finns med duktiga förare också, så de nya har några att titta/lära sig av.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Det går att ställa upp med en r1 99 i rookie1000 utan att vara Jimmy Lindström, sen kanske man inte vinner racen om man inte är en riktig talang. Men inget snack om saken att det går att åka jävligt fort med r1 99 också..
Men har man ingen talang vinner man inte med en 08'a heller.. Ska man ha en serie för folk utan talang som vill hamna högre i tabellen enbart?
Eller ska man ha en serie för olika sorters hojar, sen är det precis som vanligt, det kommer alltid vara folk som har mer pengar och bättre materiel..

En bra klass är med likvärdiga hojar, och det är bra om det finns med duktiga förare också, så de nya har några att titta/lära sig av.


Ok!
Men då röstar jag för en OLDIES BIKE CUP.. separat från SP:tummenupp
Gillar iden på många nivåer: Billigt, Gott om reservdelar, Lockar förmodligen en del REC-folk som kör för att dom älskar fart, mm.mm.

Jämförde bara dom olika alternativen som presenteras för att rädda SP och kom på att jag kan tänka mig köra OBC.
Men det får la bli i en annan tråd då...
//
Benny
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
En open klass skulle jag köra i för då kan jag samsas med några av mina polare med transport och det är kanske fler som skulle.

En annan sak som är en ren spåning bara,,,,skulle det gå att separera R600/1000 åkarna från sp för att slippa att det blir en ren R600/1000 klass.

Hur menar du att separera? Poängräkning är inte svårt att separera. Nån ren R600/1000 blir det inte eftersom den även är öppen för de med elitlicens.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Nja ja bara tänkte för att undvika att det "bara" blir 600/1000 åkare i klassen typ att man får välja mellan sp och Rookie..

jag håller ännu på ett enmans långlopp ala Daytona 200
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nja ja bara tänkte för att undvika att det "bara" blir 600/1000 åkare i klassen typ att man får välja mellan sp och Rookie..

jag håller ännu på ett enmans långlopp ala Daytona 200

Hur skulle man kunna separera det rent praktiskt? Det finns mej veterligt inget centralt register där man ser vilka tävlingar som enskilda förare kört? Resultatlistor finns ju på mylaps, men man kan vara i resultatet utan att ha kört.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top