Yup, det meningslösa tjafsandet om en värld som
kanske kan vara aktuell i en (räknat i antal händelser) väldigt avlägsen framtid fortskrider som om det vore kärnfrågan. Ja Eric, både du och Perra förtjänar den skon.
Liksom förslaget med att investera sig ur krisen saknar det relevans i dagsläget. Ingen investerare, ideell förening, arrangörs-företag eller extern finansiär skulle ens tänka tanken på att slänga in de miljoner som krävs för att få ordning på de former av bildskärmar, tidtagning, livesändningar osv vi egentligen alla vill ha. Det vore coolt, men är inte realistiskt.
Jag brukar gilla
drömmande diskussioner, men det börjar bli allvar nu. När man närmar sig DEADline är det läge att inventera sina resurser och börja knåda den deg man har, och forma något så bra som möjligt som VI KAN, idag, NU!
Vi
kan inte:
- Köpa jumbotroner
- Annonsera för miljoner
- Arrangera stor-festival för att dra folk
-
Annan kreativ och storslagen idé...
Vi
KAN däremot:
- Synas på stan
- Få biljetter av arrangörerna att sälja vid dessa tillfällen (Mossbergs förslag)
- Ha publikvärdar som kör "gruppturer" i depån och refererar racen
- Städa lite i depån, och faktiskt ta första steget och bara säga "hej" när en nyfiken 11-åring långsamt går förbi tältet utan att våga ta kontakt. Bjuda in "familjen", berätta lite, charma ungjäveln och låta det klättra lite på hojen. Jag lovar, det gör hans/hennes helg!
- Göra om race-formatet så att det blir mer intressant att se på (kortare race, fler starter t.ex)
- Bete oss som EN organisation med olika armar, snarare än en skara konkurrenter som vill ha mest av den lilla lilla kaka vi idag har att leka med.
---------------------------------------
Skit i MotoGP, skit i sponsorers miljonkontrakt och skit i medieutrymme av fotbollsrang. Den diskussionen kan vi i bästa fall ha 2018.
Nu handlar det om att vända en trist trend, och göra det med extremt begränsade resurser (för jag antar att ingen av klubbarna sitter på den där jättehögen pengar vi alla drömmer om). Risken att nån motorintresserad miljardär startar en stiftelse för vår sak är rätt liten, så vi kan väl utgå ifrån att vi är få, svaga, pank och osams och börja rätta till de bitarna först!?
Tävlingars utförande verkar med få (och förmodligen naturliga) undantag vara rätt proffessionellt och uppskattat. Förarna håller en rätt hög nivå även i Rookie och allt internt inom respektive tävling verkar ju fungera.
DET är som jag ser det vad den enskilda klubben i stort kan bidra med (Stefan
, så det görs ju redan bra). Svemo ansvarar inte för marknadsföring och styrning. Vem gör det då? Aj fan... Är det DÄR det brister kanske?
Genomförandet kan fortfarande ske genom klubbarna, de måste bara prata med varandra och komma överens om vad som
ska ingå en racehelg (åka-med-lunchtimme, publikvärdar, ståpåstan osv), och påminna/trycka på/delegera förarna om att sköta sin del.
Att tävla inom RR måste börja handla om mer än att köra MC jetefort helt enkelt. Annars gör vi det snart inte alls.