Vad som händer 2013 ?
För det första måste vi ha ett förbund som jobbar FÖR oss och inte EMOT oss, detta måste vara det absolut viktigaste i hela denna diskussionen.
Vad det gäller publik till våra arrangemang så skiter jag ett stort stycke i om det sitter 5 eller 5000 på läktaren, jag ser dem inte ändå när jag passerar i 300km/h. Jag kör inte fortare/bättre för att det är publik på SM/SO/EM/VM/ eller kanske det allra viktigaste KM. Den som lägger märke till publiken när han/hon kör, kör helt enkelt för sakta. Jag kör för att det är kul att prestera på banan och vara galen i depån.
Kalendern i sig är ett ännu större skämt.
Såh är såg det ut i år:
28-29 april Anderstorp PRO SBK / SM
4-5 maj Mantorp Park STCC / PRO SBK
18-19 maj Ring Knutstorp STCC / PRO SBK
20 maj Falkenberg PRO SBK / SM
16-17 juni Linköping PRO SBK / SM
6-7 juli Mantorp STCC / PRO SBK
28-29 juli Karlskoga PRO SBK / SM / SO
7-8 sep Ring Knutstorp STCC / PRO SBK + SO samma helg
Detta betyder att innan Maj månad är slut så har det gått 4 tävlingar som kostat ca 120 000kr, säg den vanlliga utövaren som har råd med detta? Om vi nu ska hjälpa nya förare in i denna cirkusen, så kan man ju inte döda hela budgeten innan hela säsongen ens har börjat.
Vad är det för vits med att köra 4 tävlingar när det fortfarande är frost på våra banor ? Varför i hela friden namn, delas inte tävlingarna upp på hela perioden som vi har att tillgå i Sverige.
Fakta:
4 tävlingar i April/maj ( då är det som kallast här hemma )
1 tävling i juni ( ja det är ju dumt att köra för mycket när det börjar vi varmt )
1 tävling Juli ( Ja nu är det varmt, dumt att köra för mycket då, man kan ju svettas )
0 Tävlingar i Augusti ( ja för nu är det sommar, då ska vi överhuvudtaget inte köra )
2 tävling i September ( nu börjar det bli kallt igen, då ökar vi antalet tävlingar igen )
Ser ni mönstret ? Vi kör som mest när det är kallt och som minst eller inte alls, när det är varmt!!
En komplett race helg ska se ut på följande vis enligt mig.
Fredag - Friträning 2x20 min för alla klasser för den som vill och kan.
Lördag – kval ( fm ) + Race1 (em ) Ingen träning
Söndag – race2 (fm) start position bästa tid från race1.
Race3 ( em) start position bästa tid från race2.
Fritt däcksval. Att ens tänka tanken att köra på 1 set däck under en hel helg är märkligt. Du kör inte säkert på de däcken. Det kommer att hända mer olyckor om vi ska ”snåla” fram resultat under våra tävlingar.
Fri bromspump, vi pratar fortfarande om SÄKERHET. Idag kan vi byta kammar, avgas system och ha logging på en hoj, allt detta till en kostnad av 100 000 tals kronor, men vi får inte byta bromspump, detta för att vi ska hålla ner kostnaderna.... ? Återigen, in med ett äkta SVEMO som vet vad de pratar om. Fokusera mer på säkerhet än att planera in semestern i Augusti !
För det första måste vi ha ett förbund som jobbar FÖR oss och inte EMOT oss, detta måste vara det absolut viktigaste i hela denna diskussionen.
Vad det gäller publik till våra arrangemang så skiter jag ett stort stycke i om det sitter 5 eller 5000 på läktaren, jag ser dem inte ändå när jag passerar i 300km/h. Jag kör inte fortare/bättre för att det är publik på SM/SO/EM/VM/ eller kanske det allra viktigaste KM. Den som lägger märke till publiken när han/hon kör, kör helt enkelt för sakta. Jag kör för att det är kul att prestera på banan och vara galen i depån.
Kalendern i sig är ett ännu större skämt.
Såh är såg det ut i år:
28-29 april Anderstorp PRO SBK / SM
4-5 maj Mantorp Park STCC / PRO SBK
18-19 maj Ring Knutstorp STCC / PRO SBK
20 maj Falkenberg PRO SBK / SM
16-17 juni Linköping PRO SBK / SM
6-7 juli Mantorp STCC / PRO SBK
28-29 juli Karlskoga PRO SBK / SM / SO
7-8 sep Ring Knutstorp STCC / PRO SBK + SO samma helg
Detta betyder att innan Maj månad är slut så har det gått 4 tävlingar som kostat ca 120 000kr, säg den vanlliga utövaren som har råd med detta? Om vi nu ska hjälpa nya förare in i denna cirkusen, så kan man ju inte döda hela budgeten innan hela säsongen ens har börjat.
Vad är det för vits med att köra 4 tävlingar när det fortfarande är frost på våra banor ? Varför i hela friden namn, delas inte tävlingarna upp på hela perioden som vi har att tillgå i Sverige.
Fakta:
4 tävlingar i April/maj ( då är det som kallast här hemma )
1 tävling i juni ( ja det är ju dumt att köra för mycket när det börjar vi varmt )
1 tävling Juli ( Ja nu är det varmt, dumt att köra för mycket då, man kan ju svettas )
0 Tävlingar i Augusti ( ja för nu är det sommar, då ska vi överhuvudtaget inte köra )
2 tävling i September ( nu börjar det bli kallt igen, då ökar vi antalet tävlingar igen )
Ser ni mönstret ? Vi kör som mest när det är kallt och som minst eller inte alls, när det är varmt!!
En komplett race helg ska se ut på följande vis enligt mig.
Fredag - Friträning 2x20 min för alla klasser för den som vill och kan.
Lördag – kval ( fm ) + Race1 (em ) Ingen träning
Söndag – race2 (fm) start position bästa tid från race1.
Race3 ( em) start position bästa tid från race2.
Fritt däcksval. Att ens tänka tanken att köra på 1 set däck under en hel helg är märkligt. Du kör inte säkert på de däcken. Det kommer att hända mer olyckor om vi ska ”snåla” fram resultat under våra tävlingar.
Fri bromspump, vi pratar fortfarande om SÄKERHET. Idag kan vi byta kammar, avgas system och ha logging på en hoj, allt detta till en kostnad av 100 000 tals kronor, men vi får inte byta bromspump, detta för att vi ska hålla ner kostnaderna.... ? Återigen, in med ett äkta SVEMO som vet vad de pratar om. Fokusera mer på säkerhet än att planera in semestern i Augusti !