Vad sägs om tävlingshelger över 2 dagar med dubbla race och minst 2 träningspass på 20 minuter per klass och sen ca 20 minuters kval per klass. Och race på det. Låter mycket? Ja, då får man ju lite körtid värt pengarna som utövare. Det är riktigt tråkigt att spendera helger på banan där man får 1 kort träningspass på förmiddagen och ett kval sent, typ kl 17.30. Du ska då gå och sparka 6-7 timmar. Det är här utövarna hamnar i kläm och till slut anser att tävlingshelger inte är värt pengar och tiden man lägger. Det är i ansiktet på arrangörerna just nu, så det bör lyssnas noga.
Räkna sen all tid baklänges som finns per dag och se hur många klasser man kan få in.
(jag kan ha fel i uträkningarna, men jag försöker bara hjälpa!)
Så 9-17 = 8 timmar = 480 minuter.
Minus 10 minuter mellan varje klass för rensning etc = 80 minuter.
Så vi har 400 minuter körtid att fördela på X antal klasser för att bära en ekonomi.
Om vi säger 30 minuters körpass med träning per dag så får man plats med 10 sådana.
Och jag personligen vill iaf köra minst 2 träningspass per dag (20 min) + kval (20 min) + race (40 min) = 100 minuter i körtid varje dag. Det är 1.5 h på banan och det är helt OK!
Det betyder att man bör få in 4 klasser om allt rullar på bra.
4 stora klasser värt att ta dit publik för:
Superbike
Superstock 600
BoTT
... och en till som ni själva får välja
Tar man då att man vill ha bra med deltagare, minst 20 per klass:
Intäkter
20 x 4 klasser = 100 utövare.
100 utövare * 2600 kr = 260000 kr.
Publikintäkter: 0-500 * 100 kr = 0-50000 kr
Mat / resturanger: 300-500 måltider * snitt 70 kr = 28000 kr
Och får man 25 deltagare i snitt per klass så är det plötsligt över 300000 i intäkter.
Kostnader
Banhyra 2 dagar = 100000 kr? Eller subvensionerat för hemmarace i vissa fall.
Personal? Ingen aning här. 50000 kr?
Tidtagning etc: 20-30000 kr?
Potentiellt vinst per helg:
100000-150000 kr (vinstmarginal 20-40%?)
Jag förstår varför man är ego, då tävlingar kan vara bra pengar att tjäna!
Men det är inte tider nu att vara ego med tanke på att utövarna håller på att lämna sporten (tävlingsmomentet).
Ju fler utövare ju bättre ekonomi, varför då inte locka utövare med att få köra hoj? Istället för att sitta och vänta 2-3 dagar.
Jag som funderar på att köra igen nästa år, ser det här som ett stort problem. Vem kan ge mig mest körtid liksom. Fortsätter det som tidigare år med extremt lite körtid kommer jag skita i det och bara köra bandagar istället.
OBS, jag hoppas jag räknat rätt här men jag tror inte jag är allt för långt ifrån