i år har det varit, tidigare har det varit och i fortsättningen kommer det vara många snabba duktiga juniorer som kör eller börjar med rr. vissa har en hel del med sig från tidigare, från cross, honda 100 osv, andra börjar helt från 0.
vissa skulle förmodligen ganska omgående kunna kliva in i typ r600. MEN hur ska vi kunna erbjuda dom som är helt gröna att få en chans att börja? har under sista åren haft 2st grabbar i jr. när vi började var det bara standard 125 som gällde.
(mina grabbar hade lite cross bakgrund, jag jobbar som mc-lärare och har även fuskat lite som instruktör/föråkare på bankörningar och hade möjlighet att skola dom lite innan det var dags för rr-licens och race. dom hade ändå lite tufft i början)
ändå så var det oftast ganska jämna täta race. SEN öppnades klassen upp för kawasakis 250.... (jag förstår mycket väl att en förnyning av klassen kanske behövs mkt. beroende av att 125 2takt knappt går att få tag på längre) första året fungerade det faktiskt ganska ok, ganska blandade resultat i toppen. (som alltid är det vissa som har mer koll på det tekniska och lyckas få en hoj som kanske går något bättre än andras, vilket resulterade i att det blev inbördeskrig i klassen) sen hände det något...... från att nästan ha haft lite jobbigt att hänga med med kaworna, så blev vissa av dom överlägsna (jodå det är duktiga piloter också!) men som vid ett tillfälle se hur aprilia piloter kryper ihop så mycket det går på en raka blir passerade av en kawa där föraren sitter helt upprätt som ett segel, resulterade i att min grabb som ändå är en av dom snabbaste på aprilia kommer in och bara skakar på huvudet av uppgivenhet..... då har han ändå med samma gamla skrot kapat ett par sekunder/varv varje år.
att nu tungt överväga att släppa in 300an kommer inte göra att det går långsammare... den billiga instegs klassen är närmre och närmre att bli den mellanklass som det pratas om tidigare i tråden! vad händer då med dom gröna som ska bli dom som så småningom ska in i den "mellanklassen" var börjar dom?!?
ett väldigt bryskt otäckt exempel på problemet..... på falkenberg i våras ligger min grabb och jagar en annan, när dom kommer över krönet runt skogsdungen på baksidan, kommer dom ikapp en av dom nya tjejerna som precis börjat (tror att det var hennes första och kanske sista race, har nog inte sett henne på banorna efter det) killen som min son hade rygg på hann precis väja för henne, min grabb hann inte reagera....... enligt dom som stod på kullen och såg smällen hade han ca 50blås mer än henne...... nu gick det hyfsat bra ändå! för henne var det nog mest matreal och en (trolig avslutad racing karriär innan den hunnit börja) min grabb fick förmodligen en lättare hjärnskakning och sopor till hoj...
och OM det sker större förändringar i en klass när det gäller reglementet, vore det inte vettigt att ta upp det till en öppen diskution i god tid innan......?!?
så hur ska vi kunna få nytt blod.... inom racingen??
tror snarare att det skulle vara bättre att backa junior tillbaka till 125cc fast då som 4takt standard hojar, då skulle en ny klass kunna vara aktuell som insteg till större hojar.
en annan tanke för att kunna hålla ner kostnaderna skulle kunna att (det tar emot nu
) titta mer på vad norrbaggarna har i sin nationella klass, har inte riktigt koll på reglementet men tror att dom har en åldersgränns att hojarna inte får vara nyare än .... års modell men annars får man köra på i princip vad som helst..... dom verkar ha hur jäkla skoj som helst och det drar nästan alla norskar från depån till läktaren .....
det diskuterades också tidigare på vart juniorerna går vidare, min äldsta gick till r600 i år och har kört en honda cbr 600rr -08 helt orginal och oftast med däck som andra lämnat som sopor i depån
det har ändå funkat ganska bra, pigg i starten, bromsa sent och hålla så mycket fart i svängarna som det gått, sen sakta men säkert trillat neråt i fältet när dom med mer effekt passerat på rakorna och svängarna blivit bredare och bredare
slutade 13 av dom 50..... som står med i svemos sammanställning
och många av dom andra från jr. har ju också lyckats otroligt bra i r600 osv.
något som dom flesta nog är överens om är att det tyvärr är dyrt med racing !
fler tävlande skulle troligen resultera i mer publik och uppmärksamhet....
att bara titta på svemo och arrangörer som syndabockar som roffar åt sig tror jag är helt fel! det kostar pengar även för dom för att kunna ge OSS det VI vill ha!
är det någon som vet om det t.ex jobbas något för att kunna göra det lättare för företag att kunna hjälpa till som sponsorer?
jag själv har mer eller mindre gett upp att försöka förstå regelverket för sånt och det har varit ungefär den reaktionen jag fått av dom företag jag pratat med också, för krångligt för att vara intressant!! det finns ju bevisligen många förare som lyckats bättre.....
finns det andra saker som skulle kunna göra att fler börjar med rr, bankörnigsrävar finns det ju gott om! hur kan man sparka över fler till den riktiga cirkusen?
ursäktar orddiare´n!!
mvh. ola