Vad händer med vädret här på jorden nu? +8 grader i morse!!

s9d8as0vjk

Guest
Vi hittade gula kantareller (ute i naturen) i stockholmstrakten den 7:e Januari 2007. Det bör inte höra till vanligheterna direkt ...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Två grader varmare vintrar dom senaste 15 åren. Hela vintern har det varit någon enstaka plusgrad...detta skulle inneburit en vit vinter. Och det är bara 15 år vi pratar om!

Ja, men det är i Sverige. Sverige är en ganska liten fläck på kartan. Det stor problemet är ju som sagt när den globala medeltemperaturen påverkas. Först då får det konsekvenser på de stora vädersystemen, havströmarna och polarisarna... Men å andra sidan är det påväg så misstolka inte mitt inlägg som att jag trivialiserar problemen, tvärtom.

ZaXeS

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Kronan, en grön
+8?
runt +40 hade jag det idag, kunde ju knappt vistas ute

//Direkt ifrån Australien:D

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Det finns ju de som påstår på att en liten temperaturhöjning till, kommer att tina upp permafrosten i t.ex. Sibirien. Markerna kommer då att släppa ifrån sig mer metan etc som nu ligger lagrat i is (enorma mängder sägs det) och därmed kraftigt accelerera temperaturhöjningen.

Det finns också de som hävdar att havsströmmarna kan påverkas och att vi t.ex. utan golfströmmen faktiskt kan få det kallare (eller mer utslätat klimat, jag har hört båda delarna och är själv inte kompetent att bedöma).

Med båda sakerna ovan i minnet, så vill jag påpeka att det inte är en käft som verkligen VET hur det ligger till, vad som är naturligt och vad som är människopåverkat. Man VET heller inte vad som kommer att hända. Jorden och inte minst vädret är extremt komplicerade system.

Se det kommer att fortsätta att vara två läger här, och de historieböcker som skrivs om några hundra år kommer möjligen kunna svara på vem som hade rätt.

Så... vi vet faktiskt inte! Vi vet inte vilka åtgärder för miljön som verkligen är nödvändiga, och vilka som är overkill. Men har vi råd att chansa? Är det verkligen FEL om vi råkar överdriva problemet och satsa "för mycket" på miljön? Nej, det enda verkliga fel vi kan råka göra är ju det omvända - att problemen visar sig vara på allvar, och att vi inte gjort något åt dem.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Inget vet hur det kommer bli men att hela glaciärer smälter bort och att floder torkar ut, massor av is smälter och försvinner ut i havet är väl inget man kan blunda för? Det är säkert överdrivet i filmen men det ligger nog en hel det i han säger. Se på stormarna vi haft senaste åren. Varmare hav gör att kraften i stormarna ökar.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
så vill jag påpeka att det inte är en käft som verkligen VET hur det ligger till, vad som är naturligt och vad som är människopåverkat. Man VET heller inte vad som kommer att hända. Jorden och inte minst vädret är extremt komplicerade system.

Nope, därför blir det prognos. En prognos som kommer att justeras efterhand. Men även om all människopåverkan på miljön skulle upphöra nu direkt. Så vet man att konsekvenserna av tidigare påverkan, kommer att fortsätta under mycket lång tid frammåt.

Dvs, det går inte vrida tillbaka klockan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det var snöstorm i Austin Texas i förrgår, är det också pga uppvärmningen?

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
http://www.smhi.se/sgmain/lopsedel/medvind_faktablad_temperatur.htm

"Analysen visar att det har blivit avsevärt varmare under de gångna 15 åren, en temperaturökning på 0,9 grader i medeltal för hela landet. Vintrarna har svarat för den största uppvärmningen och särskilt norra delen av landet, som visar en ökad medeltemperatur på två grader."

Två grader varmare vintrar dom senaste 15 åren. Hela vintern har det varit någon enstaka plusgrad...detta skulle inneburit en vit vinter. Och det är bara 15 år vi pratar om!

Analys och analys, är inte 15 år en något kort mätperiod ?

http://www.telegraph.co.uk/opinion/main.jhtml?xml=/opinion/2006/04/09/do0907.xml&sSheet=/news/2006/04/09/ixworld.html

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Analys och analys, är inte 15 år en något kort mätperiod för att dra några slutsatser om en mänsklig påverkan på klimatet?

http://www.telegraph.co.uk/opinion/main.jhtml?xml=/opinion/2006/04/09/do0907.xml&sSheet=/news/2006/04/09/ixworld.html

Sade texten någonting om mänsklig påverkan?

För övrigt är temperaturer på lokal nivå ganska ointressanta i sammanhanget, det är den globala temperaturhöjningen som är intressant.

Det var snöstorm i Austin Texas i förrgår, är det också pga uppvärmningen?

Förmodligen inte, men det är ju så att en global höjning av medeltemperaturer kan medföra rätt kraftiga sänkningar på lokal nivå. Så visst, omöjligt är det inte.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Snöstormen drog vidare till Kalifornien tydligen, det är ju också verkligen (!) ett tecken på hur varmt det blir globalt. :fakta
F.ö, värmerekordet i NY var inte för två veckor sedan, det var för 50 år sedan. Då var det väl kommunisternas fel, numer skyller man på andra spöken. För 500 år sedan sade man väl att det var häxor.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Snöstormen drog vidare till Kalifornien tydligen, det är ju också verkligen (!) ett tecken på hur varmt det blir globalt. :fakta
F.ö, värmerekordet i NY var inte för två veckor sedan, det var för 50 år sedan. Då var det väl kommunisternas fel, numer skyller man på andra spöken. För 500 år sedan sade man väl att det var häxor.

Det är ett komplext system, som ingen vet hur det funkar. Det kan mycket väl bli kallare i vissa områden pga ändrade havs och luftströmmar.

Utom du då, du verkar ju veta hur det funkar. Vi tar väl för givet att det är av naturliga skäl då. Bättre att göra för lite för miljön än för mycket. Blir billigare så i alla fall.

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Generellt sett känns det lite märkligt med en tråd om miljömedvetenhet på ett forum som i övrigt mest handlar om 8000 r.p.m.+, nötande efter bästa bantiden på ring Nutzburg, börnandet av fräcka doughnuts eller tokvarvande vid kiosken, allt genom förbrukning av fossila bränslen.

Det känns rätt "Nu ska jag berätta hur allvarligt det är att miljön är dålig, sedan skall jag ut och gassa järnet med polarna, gärna på låg växel och utan katalysator som stör ljudbilden"

Missförstå mig inte, jag kör också hoj, även om min inte varvar 8000. Men ni som är övertygade om att växthuseffekten ligger bakom allt, inklusive de senaste könssjukdomarna, hur tänker ni agera för att ändra på det?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning