Vad händer med vårt land? Sweden on fire

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja, vad kan det vara som gäller vid dylika tilldragelser. Funderade en del på det då bilbarbeque var ett vanligt inslag i kvällsförtröelsen för traktens ungdomar på ett ställe jag bott. Hade ingen bil under perioden.

Om det räknas som skadegörelse så är det väl vagnskadan som belastas, så nybil eller helförs är ett måste? Är det brand räcker delkasko och har man trafik får man sätta sitt hopp till att skattebetalarna kompenserar eller helt enkelt ta smällen?

Vad gäller?

Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
1. Jag är högst tveksam till att Mein Kampf eller vad du nu läser är viktigare än grundläggande makro och lite sociologi för din del.

2. Jo, det har du. Du förstår därtill dessutom inte vad det är. Den samhällsekonomiska kalkylen för att spara nån ynka miljon på ungdomarna i dessa områden är en ENORM backaffär. Men det sitter ju ett gäng Nietzschianer i en rad valkretsar som inte f.ö. inte ens läst Nietzsche så de förstår honom. Då kan man inte tänka långsiktigt ekonomiskt, på sant sossemanér.

1. Här är min anledning: Den enda vägen för ekonomin är nedåt, den kan inte gå upp och stabiliseras för en längre period. Makroekonomer har säkerligen jättefina teorier för att bromsa nedgången och kanske t.om. får den att vända positivt för en kortare period. Men efter dagens slut så finns det endast en väg, käpprätt nedåt. Ju mer vi skjuter fram problemen desto hårdare kommer den falla.

Förstår du då varför jag inte är så extremt intresserad av att fördjupa så extremt i dessa teorier? Jag förstår varför du gör det.

2. Jag tänker extremt långsiktigt ekonomiskt. Ditt sätt resonerar inte särskilt väl i min icke-kollektivistiska/liberala/anarkokapatalistiska/frihetsvänliga synsätt.

Vem som sitter med sanningen just nu spelar mindre roll.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Lika kul varje gång. När vänstern får slut på argument så mästrar man motståndarna och drar nazistreferenser. Ni känner väl till Goodwins lag hoppas jag?

Jag skrev tidigt i tråden att om man bara skiter tillräckligt mycket i samhällets regler så vinner man på det och det stämmer än i dag. Just nu slåss politiker om vem som gör "mest" för Husby. Det skall byggas fler moskéer och mer stöd i skolan. Jag håller med om att det är inte enbart hårdare straff som löser problemet men det är knappast så att majoriteten i Husby är en förtryckt massa som ignorerats av samhället, tvärt om verkar majoriteten i husby riktigt förbannad på deras unga "företrädare", något våra flata politiker undviker att ta notis om.

Sverige bör fortsätta (inte nödvändigtvis utöka) det stöd vi ger till invandrare men vad mer är det som krävs? Faktum kvarstår att de är få platser som kommuner, idrottsklubbar etc. satsar så hårt på som just våra mindre bemedlade förorter. Det tillsätts extra pedagoger i skolan. Idrottsstjärnor ställer upp som tränare, det byggs ungdomsgårdar och samlingslokaler i hög utsträckning och tillgång på utbildning är minst lika bra här som någon annan stans. trots detta målas bilden upp att det är värre att på här än i Bronx på 80-talet.

Min enkla fråga är vad som saknas och vem som skapar problemet? Jag kanske är felinformerad men det verkar vare sig vara Tebbs eller Lidingöbor som står för rånen, våldet och bilbränderna... Stöd de som vill ge vardagslivet en chans men de som vill prata genom bilbränder bör ha en enkelbiljett till fängelset.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Lika kul varje gång. När vänstern får slut på argument så mästrar man motståndarna och drar nazistreferenser. Ni känner väl till Goodwins lag hoppas jag?

Jag skrev tidigt i tråden att om man bara skiter tillräckligt mycket i samhällets regler så vinner man på det och det stämmer än i dag. Just nu slåss politiker om vem som gör "mest" för Husby. Det skall byggas fler moskéer och mer stöd i skolan. Jag håller med om att det är inte enbart hårdare straff som löser problemet men det är knappast så att majoriteten i Husby är en förtryckt massa som ignorerats av samhället, tvärt om verkar majoriteten i husby riktigt förbannad på deras unga "företrädare", något våra flata politiker undviker att ta notis om.

Sverige bör fortsätta (inte nödvändigtvis utöka) det stöd vi ger till invandrare men vad mer är det som krävs? Faktum kvarstår att de är få platser som kommuner, idrottsklubbar etc. satsar så hårt på som just våra mindre bemedlade förorter. Det tillsätts extra pedagoger i skolan. Idrottsstjärnor ställer upp som tränare, det byggs ungdomsgårdar och samlingslokaler i hög utsträckning och tillgång på utbildning är minst lika bra här som någon annan stans. trots detta målas bilden upp att det är värre att på här än i Bronx på 80-talet.

Min enkla fråga är vad som saknas och vem som skapar problemet? Jag kanske är felinformerad men det verkar vare sig vara Tebbs eller Lidingöbor som står för rånen, våldet och bilbränderna... Stöd de som vill ge vardagslivet en chans men de som vill prata genom bilbränder bör ha en enkelbiljett till fängelset.

Tidigt i "kravallerna" uttalade sig nån stockholmspolitiker om att det satsats mer i Husby än i övriga Stockholm..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. Här är min anledning: Den enda vägen för ekonomin är nedåt, den kan inte gå upp och stabiliseras för en längre period. Makroekonomer har säkerligen jättefina teorier för att bromsa nedgången och kanske t.om. får den att vända positivt för en kortare period. Men efter dagens slut så finns det endast en väg, käpprätt nedåt. Ju mer vi skjuter fram problemen desto hårdare kommer den falla.

Förstår du då varför jag inte är så extremt intresserad av att fördjupa så extremt i dessa teorier? Jag förstår varför du gör det.

2. Jag tänker extremt långsiktigt ekonomiskt. Ditt sätt resonerar inte särskilt väl i min icke-kollektivistiska/liberala/anarkokapatalistiska/frihetsvänliga synsätt.

You ain´t John Galt!!!

Hade du kunnat din Rand så hade du vetat att tanten var grymt kunnig och faktiskt kunde sin makro rätt bra.

FYI så är jag Randian också, tillika neo-libertarian. Men jag skiljer på tidsperspektiven eftersom jag vet att den omställning som krävs för att skapa den anarkokapitalistiska drömmen är en resa för lång för mitt liv. När man dessutom ser på verkligheten så ser man snabbt att det skulle falera totalt om det implementerades idag, men du har ju inte riktigt tittat på verkligheten.

Och om du tror att ekonomin är tvunget på väg nedåt, då har du inte ens förstått den mest grundläggande faktan av dem alla.. Teknologer med hybris brukar kunna vräka ur sig såna saker, och inte dem finns det många av.

Ta och fundera på vad negativ ekonomisk utveckling egentligen innebär. Och prata inte långsiktighet och släng in börsreferenser i samma andetag, det blir bara pinsamt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Min enkla fråga är vad som saknas och vem som skapar problemet?

Jag har skrivit om det tidigare i tråden..

Men det som saknas är ideal och HOPP.

Jag har kompisar från förr som var djupt nere i skiten och idag jobbar som syrror och bl.a med ungdomar med problem etc.. Skillnaden för dessa, och dem som aldrig tar sig upp är att det finns en medvetenhet om att ens situation trots allt beror på en egna val. Växer man upp i en värld där i princip ingen i ens närhet har något att se upp till som de skapat på laglig väg, vad ska man då jobba för? Det är ju knappt att lärarna där tror på eleverna, varför ska dem själva göra det?

Rent faktskt så är deras chanser marginellt sämre än mina, dina eller von Knorrings. Men om den faktan inte ingår i medvetandet så spelar det liksom ingen roll. Man måste TRO att man har en chans för att ha en chans.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Agile har rätt, det krävs hopp. Men det köper man inte på burk eller skaffar sig på SFI-kurs. Hopp skapar man genom att att träna och ta för sig. Väljer man att skita i allt och ha vare sig utbildning eller erfarenhet när man är 20 så tycker i alla fall jag inte synd om dem och det är knappast "samhällets" fel.

Reser man runt i världen så ser man samma sak. Det finns invandrare som vill etablera sig och satsar därefter och så finns det en (mindre) grupp som helt struntar i det och sedan skyller på alla andra. Ett tydligt exempel är USA där de flesta asiatiska (Kina, Japan, Korea) och Indiska barn läser extra i Kumon school (matematik) för att de tycker att den vanliga undervisningen inte räcker till. I Sverige har vi gott om program med extra läxläsning etc. som ger stöd till de som behöver mer hjälp.

Min tes (ifall någon missat det) är att det fortfarande handlar om en minoritet som ställer till problem. Att göra dessa till talespersoner för en hel region eller folkgrupp är långt mer rasistisk än de som får "Mein kampf"-stämpeln slängd på sig. Återigen har dock våra politiker beröringsskräck och faller undan. Därmed är det numer en legitim sommarunderhållning och ett säkert vårtecken med bibränder.

p.s
Ang. det patetiska exemplet om att upplopp är en del av den svenska kulturen. Under ca. 300 år finns det 8-10 exempel. Minnet är kanske kort men under de senaste 10 (tio) åren är detta ständigt återkommande i förorter kring Stockholm, Malmö och Göteborg.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Agile har rätt, det krävs hopp. Men det köper man inte på burk eller skaffar sig på SFI-kurs. Hopp skapar man genom att att träna och ta för sig. Väljer man att skita i allt och ha vare sig utbildning eller erfarenhet när man är 20 så tycker i alla fall jag inte synd om dem och det är knappast "samhällets" fel.
Lite extra fakta: I en stor studie bland kriminella i västsverige som spände över drygt tio år så fann man (om jag inte misminner mig!) inte en enda i fängelse som vid närmare undersökning inte uppfyllde diagnostiska kriterier för minst en diagnos. En majoritet hade dessutom det som kallas neuropsykiatriska diagnoser, såsom ADHD eller dyslexi. Grejen med dem är att det är något du är född med! En annan grej med dem är att de kan kompenseras men inte av individen eller familjen, utan allt runt dem såsom "samhället". Det hjälper för övrigt inte med hårdare straff eller indragen ekonomi för familjerna heller...

För att förtydliga resonemanget: Har du dåliga förutsättningar för att klara dig så kan detta kompenseras bl.a. genom en trygg och stabil miljö, vilket du oftare finner i "bra" områden. Dåliga förutsättningar i dålig miljö är inte ett framgångskoncept.

Att hamna i fängelse handlar inte alltid om tro, hopp och kärlek, ofta handlar det om så enormt annorlunda förutsättningar som du inte ens klarar av att sätatt dig in i. Å ibland handlar det om "samhällets" fel om vi med det menar t.ex. nedmonterad skolhälsovård. Sparar pengar så du kan sänka skatten men på sikt kostar det mycket.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
p.s
Ang. det patetiska exemplet om att upplopp är en del av den svenska kulturen. Under ca. 300 år finns det 8-10 exempel. Minnet är kanske kort men under de senaste 10 (tio) åren är detta ständigt återkommande i förorter kring Stockholm, Malmö och Göteborg.

Du har väl inte glömt Dackeupproret?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det hjälper för övrigt inte med hårdare straff

Det gör det visst det. Det är (eller ska iaf vara) svårt att bränna bilar och ha sig om man sitter inne. Dessutom ska det vara bra ur ett ekonomiskt perspektiv att ha folk inspärrade. Tyvärr kostar kriminalvården alldeles för mycket. Med straffarbete, billigare mat, mer automatiserad övervakning samt batikhäxor som ideellt är där och utbildar dem och får betalt med sex av internerna så får vi ner fängelsekostnaderna radikalt. :hihi

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC