Vad håller Honda på med??

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver:
Nya CB650F ser ut som en tatuerad thai-moppe.
Kan ju bero på att Thailand har 70 miljoner invånare. Och en sådan här moppe är vad man önskar sig.
Och Sverige har 10 miljoner invånare.
Och vanligaste hojen på vägarna är en glidare.
Av döma av vad jag ser ute på vägarna.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Känns oschysst att yxa eldbladet redan innan den lanserats, och siffror talar ju absolut inte hela historien, även om barhängsskryt alltid hållit värde hos sporthojsklientellet. Men klart står ju att för det priset måste den vara riktigt jävulskt bra. Det kommer inte att räcka att vara en bra rundad allsidare mer, åtminstone SP2'an måste sikta på att vara _bäst_ i mitt tycke, en japps för nästan 300 lök bara måste sopa mattan om man skall kunna ta den seriöst. :näsblod

Problemet är att av all den info som läckt ut så verkar det vara mer eller mindre samma fireblade som kom 2008. Lite småjusteringar i motor och ram. Det som är verkligt nytt är elektroniken som nu är på samma nivå som de ledande cyklarna haft i några år. Att sedan stoppa på lite aftermarketprylar från hyllan och kalla det exklusiv specialmodell imponerar inte på mig. SP2 känns som något en marknadsföringsmupp har hittat på. Om det verkligen hade varit en homologiseringsmodell hade man gjort fler och annorlunda modifikationer för att få fördelar i SBK reglementet.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hur är det ens tekniskt möjligt att ur en 16v radfyra på 1140cc med insprutning endast plocka ut 90 hk?! Går vevaxel trögt eller tänder motorn strax innan nedre dödpunkt? Ska bensinen spädas ut eller vadå?
145.000:- har de tänkt att man ska betala.
Jo men tack för kaffet!
Du tror väl inte att Honda inte klarar att plocka ut mer effekt?
Handlar ju BARA om försäkringsklass, inget annat.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Problemet är att av all den info som läckt ut så verkar det vara mer eller mindre samma fireblade som kom 2008. Lite småjusteringar i motor och ram. Det som är verkligt nytt är elektroniken som nu är på samma nivå som de ledande cyklarna haft i några år. Att sedan stoppa på lite aftermarketprylar från hyllan och kalla det exklusiv specialmodell imponerar inte på mig. SP2 känns som något en marknadsföringsmupp har hittat på. Om det verkligen hade varit en homologiseringsmodell hade man gjort fler och annorlunda modifikationer för att få fördelar i SBK reglementet.
Håller med om SP2, men inte om vanliga Firebladen. Den är ju mycket lättare och omgjord.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Honda är för trötta gubbar med feta plånböcker :hihi
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Du tror väl inte att Honda inte klarar att plocka ut mer effekt?
Handlar ju BARA om försäkringsklass, inget annat.

Märkligt att inte konkurrenterna tänker så:
BMW RnineT 110 hk, ca 120.000:-
Yamaha XJR 98hk, 114.900:-
Triumph 1200 Thruxton 96hk, 141.000:- , då med Öhlins!

I den här kategorin av hojar går inget försäkringsbolag efter några klasser, det är förlegat. Hojarna vänder sig till en mogen publik och bolagen klassar dem därefter. Har inget med motorernas effekt att göra.

Klart att Honda kan leverera mer effekt, frågan är ju ändå varför de inte gör det. Herregud en Suzuki Swift GTI från 1985 med samma kubikantal har 12 hästar mer!

Hellre en eldig KTM eller Ducati, som förvisso ofta står mer på verkstan än en Honda! Men går de sönder kan man laga dem, de är sen fortsatt eldiga. En Honda är däremot alltid sur! Och numera oförsvarbart dyra!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Håller med om SP2, men inte om vanliga Firebladen. Den är ju mycket lättare och omgjord.

Vad har man ändrat på av substans?

Vad jag kan se är det bara småjusteringar som gjorts på grundcykeln. Sedan har man klistrat dit en massa ny elektronik och gjutit nya kåpor.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Märkligt att inte konkurrenterna tänker så:
BMW RnineT 110 hk, ca 120.000:-
Yamaha XJR 98hk, 114.900:-
Triumph 1200 Thruxton 96hk, 141.000:- , då med Öhlins!

I den här kategorin av hojar går inget försäkringsbolag efter några klasser, det är förlegat. Hojarna vänder sig till en mogen publik och bolagen klassar dem därefter. Har inget med motorernas effekt att göra.

Klart att Honda kan leverera mer effekt, frågan är ju ändå varför de inte gör det. Herregud en Suzuki Swift GTI från 1985 med samma kubikantal har 12 hästar mer!

Hellre en eldig KTM eller Ducati, som förvisso ofta står mer på verkstan än en Honda! Men går de sönder kan man laga dem, de är sen fortsatt eldiga. En Honda är däremot alltid sur! Och numera oförsvarbart dyra!
Försäkring...hojen ska ju säljas globalt.
Då kan man inte bara utgå från svenska reglet.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Du tror väl inte att Honda inte klarar att plocka ut mer effekt?
Handlar ju BARA om försäkringsklass, inget annat.

Tror du Honda i Kungsbacka har fria tyglar vad gällande vilka hojar som får importeras hit ?

Vi har tidigare haft maxgräns på 100 hk, kanske är vi på väg dit igen sett till antalet hojar oavsett kubikstorlek med relativt svaga motorer som står nya i butikerna idag.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Så pass?
Jag hade ju hoppats att den skulle vara i det närmaste mx lätt. :(

Nu blev jag förresten besviken på priset också, 70 lök har de letat upp sig på blocket för, och då får man ju en demo teneré med 0km på för samma pengar. :/
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ingen aning men kan gissa att Honda styr upp det hela hårt som många ÅF gör med sina handlare - vet du eller?

Mycket smygs in på oss idag för att vi inte ska knyta näven i fickan allt för ofta.

Jag tänkte åt hållet att någon kanske bestämt att majoriteten av framtida mc ska vara motorsvaga.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top