Vad har biltillverkare emot kombinationen 4WD och automat??

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har tittat på att byta bil, som vanligt blir kraven 4WD och automat. Men både t ex Audi och Bmw tar ut 100k extra om man vill ha den kombinationen?! Visst du får en större motor osv på köpet, men om man inte vill ha det då? varför måste man välja en stor motor bara för man vill ha automat till sin 4WD?

Inte första gången jag stött på det här, men man slutar ju aldrig att irritera sig :gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att köra automat med klen motor är ju helt sanslöst enerverande. Förstår att tillverkarna inte vill släppa iväg sådana bilar, de hade antagligen varit dåliga PR. I övrigt vet jag väl inte varför det ska vara så dyrt, förutom kanske att eftersom att få köpe den kombinationen så är det få som får betala för testningen av den kombinationen och då blir det dyrt.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Suv med klen motor och automat blir nog inte billigare i drift än om den hade haft större motor.
Subaru har väl annars i valmöjligheterna fyrhjulsdrift automat och liten motor?
Kanske du skulle skippa automatkravet så ökar möjligheterna att hitta en trevlig bil?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Va inte tänkt att vara en suv, utan mer en a6/5-serie 180hk diesel räcker tydligen till automaten enbart så 4WD kan inte göra nån jätte skillnad.

Subaru är bra, men tyvärr ohyggligt fula sen nya modelen kom.
 

sportbike

Guest
Va inte tänkt att vara en suv, utan mer en a6/5-serie 180hk diesel räcker tydligen till automaten enbart så 4WD kan inte göra nån jätte skillnad.

Subaru är bra, men tyvärr ohyggligt fula sen nya modelen kom.
Skit i vad grannarna tycker, hellre en ful Subaru än en Polo eftersom Audin står på verkstan hela tiden.
Fråga mig, jag bytte motor på en A6:a idag, 12000 mil och helt slut.
V6.
 

sportbike

Guest
Ja, dom verkar vara lite vissna, synd lite sugen på en då dom ligger bra till i pris beg.

Men är felen relaterade till själva kedjan som jag hört, eller annat tro?
Utslitna kedjor och löpskenor, antagligen grundar sig slitaget på dessa longlife-servicar med 3000 mil mellan oljebytena.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Köp begagnat, då är prisbilden inte särskilt stor mellan automet eller manuell. Jag har en -02 Audi A6 Quatro med Automat, den hade exakt samma pris som manueltväxlade Audi
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Att köra automat med klen motor är ju helt sanslöst enerverande. Förstår att tillverkarna inte vill släppa iväg sådana bilar, de hade antagligen varit dåliga PR.

Lägg där till en tungdragen 4x4 drivlina, på en modern bil som redan innan du börjat med detta väger som en mindre himlakropp, och du har ett as som varken begrip te å växla eller pallar en mindre backe.
Säkerligen kör du också slut på nått då det får arbeta mer än vad som är rimligt.
:gnissla
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Begagnade finns det gott om och i alla prisklasser. Men man ska vara lite försiktig med automaterna på vissa bilar. Icke fungerande lockup (hej VAG!), tappade växlar och tvärras förekommer och är dyrt att fixa. Det är bekvämt med automat och DSG är riktigt fint när det fungerar, men en manuell är mer stryktålig och skapar nästan aldrig samma dyra fel (nästan...).

Letar själv SUV eller annan större och rymligare fyrhjulsdriven bil nu med lagom motor och drag m.m. och manuell låda, efter strul med automater.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top